کشفی جدید در نقاشی مشهور رامبرانت
کشفی جدید در نقاشی مشهور رامبرانت

کارشناسان در جریان مرمت تابلو نقاشی مشهور «رامبرانت»، نقاش نامدار هلندی طراحی اولیه نقاشی را کشف کردند. کارشناسان برای نخستین‌بار موفق شدند طراحی اولیه «گشت شبانه»‌ مشهورترین تابلو نقاشی «رامبرانت» را در زیر لایه‌های ضخیم رنگ کشف کنند. این طراحی اولیه که توسط یک رنگ کرمی رنگ خلق شده است، در نتیجه دو سال و […]

کارشناسان در جریان مرمت تابلو نقاشی مشهور «رامبرانت»، نقاش نامدار هلندی طراحی اولیه نقاشی را کشف کردند.
کارشناسان برای نخستین‌بار موفق شدند طراحی اولیه «گشت شبانه»‌ مشهورترین تابلو نقاشی «رامبرانت» را در زیر لایه‌های ضخیم رنگ کشف کنند. این طراحی اولیه که توسط یک رنگ کرمی رنگ خلق شده است، در نتیجه دو سال و نیم تلاش کارشناسان مرمت و تاریخدانان موزه ملی آمستردام کشف شده است. با کشف این طراحی مشخص شد،‌ «رامبرانت» پیش از به اتمام رساندن خلق این تابلو نقاشی مجموعه‌ای از تغییرات را بر روی ۳۴ شخصیت متفاوت نقاشی، نیزه‌ها و شمشیرهای آن‌ها اعمال کرده است.
خلق این نقاشی از زمانی که به «رامبرانت»‌ سفارش داده شد، حدود سه سال زمان برد. به گفته مدیر تابلوهای نقاشی موزه ملی آمستردام، امکان به نمایش گذاشتن طراحی اولیه این نقاشی به این دلیل وجود دارد که «رامبرانت» برای خلق طراحی اولیه از رنگ گچی استفاده کرده است و با وجود تکنولوژی امروزی امکان مشاهده این نوع رنگ وجود دارد.
با دقت به طراحی اولیه می‌توان خطوط صاف و منحنی را مشاهده کرد. «رامبرانت»‌ از خطوط منحنی برای طراحی ابتدایی اجسام پس‌زمینه استفاده کرده است.
کارشناسان می‌گویند از همان ابتدا فرض بر آن بود که «رامبرانت»‌ پیش از خلق این تابلو نقاشی پیچیده یک طراحی اولیه بر روی بوم نقاشی خلق کرده است. حالا با وجود تکنولوژی امکان تماشای طراحی اولیه به راحتی وجود دارد.
با دقت به طراحی اولیه می‌توان دریافت او نیزه‌های بیشتری را طراحی کرده بود، اما تعداد کمتری از آن‌ها را نقاشی کرده است. طراحی همچنین نشان می‌دهد «رامبرانت» در ابتدا برای کلاه فرمانده پَر طراحی کرده است اما بعدا روی آن‌ها را با رنگ پوشانده است. کارشناسان معتقدند این طراحی نشان می‌دهد چطور «رامبرانت» برای دستیابی به ترکیب صحیح نقاشی در تقلا بوده است.

پاسداشت یک عمر شاعرانگی احمدرضا احمدی
آئین پاسداشت یک عمر شاعرانگی احمدرضا احمدی در دومین جشنواره «فیلم کوتاه سلفی ۲۰» برگزار می‌شود. به پاس یک عمر فعالیت حرفه‌ای و موثر در شعر و ادبیات، از احمدرضا احمدی در این رویداد سینمایی تجلیل خواهد شد.
در خبر روابط عمومی جشنواره «فیلم کوتاه سلفی ۲۰» آمده است: «احمدرضا احمدی بنیان‌گذار سبک موج نو در دهه ۱۳۴۰ در شعر معاصر ایران است. این سبک در نیمه دوم این دهه، تبدیل به یک حرکت مدرنیستی در فرهنگ ایرانی شد و در داستان، نمایشنامه، تئاتر، سینما و نقاشی تأثیر گذاشت. آشنایی عمیق او با شعر و ادبیات کهن ایران و شعر نیمایی باعث شد که رویکردی کاملاً تازه را در شعر معاصر آغاز و پی‌ریزی کند.
از آثار او می‌توان به کتاب‌های «طرح»، «روزنامه شیشه‌ای»، «وقت خوب مصائب»، «من فقط سفیدی اسب را گریستم»، «ما روی زمین هستیم»، «نثرهای یومیه»، «هزار پله به دریا مانده است»، «لکه‌ای از عمر بر دیوار بود»، «قافیه در باد گم می‌شود» و … اشاره کرد. گویندگی گفتار متن فیلم‌های «بانوی اردیبهشت» به کارگردانی رخشان بنی‌اعتماد و «نار و نی» به کارگردانی سعید ابراهیمی‌فر، نویسندگی پویانمایی «ملک خورشید» به کارگردانی علی‌اکبر صادقی، بازی در فیلم «پستچی» به کارگردانی داریوش مهرجویی و … بخشی از فعالیت‌های سینمایی احمدرضا احمدی است.
جشنواره فیلم کوتاه سلفی۲۰ در دومین سال برگزاری خود، در بخش ویژه سینماشعر، به سینمای شاعرانه و ارتباط سینما، شعر و ادبیات پرداخته است. این رویداد به صورت مجازی و برخط به دبیری مریم دوستی برگزار می‌شود.»

فتتاح نمایشگاهی برای شانزدهمین سالگرد مرتضی ممیز
نمایشگاهی به مناسبت شانزدهمین سالگرد مرتضی ممیز، هنرمند گرافیست کشورمان روز جمعه (۲۶ آذر ماه) طبق روال سال‌های گذشته در خانه هنرمندان ایران افتتاح می‌شود.
به مناسبت شانزدهمین سالگرد درگذشت مرتضی ممیز، هنرمند گرافیست، نمایشگاه گزیده آثاری از بهزاد حاتم از سال ۱۳۵۰ تا به امروز در گالری ممیز و همچنین پوسترها و پروژه‌های محیطی آتلیه طراحی آر ۲ که متعلق به یک گروه طراحی از کشور پرتغال است، در گالری‌های پاییز، زمستان و میرمیران روز جمعه (۲۶ آذر ماه) افتتاح خواهد شد.
این نمایشگاه که تا ۷ دی ادامه دارد، ساعت ۱۷ جمعه در خانه هنرمندان ایران، تالار استاد شهناز افتتاح خواهد شد. مرتضی ممیز متولد ۴ شهریور ۱۳۱۵ بود و در تهران چشم به جهان گشود؛ او طراح گرافیک، تصویرگر و استاد دانشگاه بود.

 

درس تاریخ

برگزاري آیین های نوروز و مهرگان در دربار عباسيان
«منصور» دومين خليفه عباسيان (متولد ۷۱۲ و متوفی در ۷۷۵ میلادی) با اين كه ابومسلم خراساني و بسياري از ايرانيان وطندوست از جمله استاذسيس (سيستاني) را كشته و لشكر به سركوبي المقنّع (هاشم بن حکیم) به خراسان فرستاده بود ۱۴ دسامبر سال ۷۷۰ ميلادي اعلام داشت كه از آن پس، در دربار او در بغداد (كه خود او اين آبادی قبلا ايراني را به صورت شهر درآورده بود) آیین های نوروز و مهرگان به همان گونه كه شاهان ساساني برپا مي داشتند برگزار خواهد شد.
عباسيان از همان اوايل کار، به بهره گيري از ايرانيان در مديريّت و مشاوره دست زده بودند که اين اقدام در زمان هارون الرشيد و پسرش مأمون به اوج خود رسيد و درحقيقت، اين ايرانيان بودند که امپراتوري وسيع عباسيان را اداره مي کردند. منصور که باکمک ابومسلم بر امویان پیروز شده و خلافت آنان را در بخش شرقي اش (شرق مديترانه) برانداخته بود از سال ۷۴۵ به خلافت دست یافته بود. به رغم آن همه کمک، منصور در سال ۷۷۵ میلادی ابومسلم را با طرح توطئه مقتول ساخت که با این عمل خشم ایرانیان را برانگیخت و المقنّع Almughanna که زمانی از افسران سپاه ابومسلم بود با پیروان خود مبارزه با دستگاه خلافت را شدّت و وسعت داد ولی در جنگ با لشکریان اعزامی خلیفه به خراسان شکست خورد و خودکشی کرد.
عباسیان از همان اوایل کار خود با قیامهای ایرانیانی چون سنباذ (سندباد) نیشابوری، به آفرید، استاذسیس و … و هرکدام صاحب فرضیه رو به رو بودند و در خراسان، سیستان و ری آرامش نداشتند و چون این قیامگران ایرانی خواه بودند، خلفای وقت راه و رسم ایرانیان را برگزیدند تا از شدت خصومت بکاهند و توده های ایرانی را موافق خود گردانند. پیش از عباسیان، هاشم ابن عبدالملک – حکمران اموی دمشق نیز به رسوم ایرانی گردن نهاده بود.