کمک به رشد تولید داخلی و صنایع دانش‌‍‌‌بنیان
کمک به رشد تولید داخلی و صنایع دانش‌‍‌‌بنیان

  زهرا ایران‌شاهی / صبح دیروز در مراسمی با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، شرکت ایران خودرو دیزل دو خودروی آتش نشانی را تحویل شرکت فروگاه ها داد. به گزارش جمله، نکته مهم در این مراسم توجه به دانش بومی در ساخت قطعات صنایع حمل ونقلی و […]

 

زهرا ایران‌شاهی /

صبح دیروز در مراسمی با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، شرکت ایران خودرو دیزل دو خودروی آتش نشانی را تحویل شرکت فروگاه ها داد. به گزارش جمله، نکته مهم در این مراسم توجه به دانش بومی در ساخت قطعات صنایع حمل ونقلی و کمک به رشد تولید داخلی و همچنین همکاری با شرکت های دانش بنیان بود. این نکات، مهمترین اصولی هستند که برای رشد هرچه سریعتر صنعت در کشور ما لازم است.
چراکه در طول دهه های گذشته کمتر به تولید داخلی و یا خصوصی سازی به معنای واقعی کلمه توجه شده است و اقداماتی که در طول یک دهه اخیر- در حوزه هوایی و ریلی بخصوص- انجام شده جملگی نشان از نگاه به داخل دارد و این مهم، در کنار دیپلماسی مثبت منطقه ای و بین المللی می تواند فتح بابی برای جبران معافات در این زمینه باشد.
این در حالی است که وزیر راه و شهرسازی کشورمان نیز در مراسم تحویل دو خودرو آتش نشانی ساخت داخل به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از حمایت از تفکر تولید داخلی سخن گفته و ادامه داده است که باور داریم که مسیر توسعه و پیشرفت حرکت به سمت تولیدات داخلی و صنایع دانش‌بنیان است. محمد اسلامی با بیان این که فلسفه وجودی ما نه گفتن به سلطه است، گفت: اگر می‌خواستیم سلطه‌پذیر باشیم، باید همه باورهای دینی را کنار می‌گذاشتیم، کاری که در حکومت قبلی انجام می شد.
وی افزود: امروز مسیر ما مسیر عزت و سربلندی است و هزینه‌های آن را نیز پرداخت کرده‌ایم. رفتن ایران خودرو به سمت دانش بنیان شدن و تبدیل به صنعت مستقل و غیر وابسته باعث شده تا بتواند تولیدات متنوعی داشته باشد. آنچه امروز در این نمایشگاه دیدیم نشانه حرکت به سمت صنعتی دانش بنیان است و باید بر اساس طراحی و مهندسی و خلق تکنولوژی بتوانیم به تولیدکننده مطرح در دنیا تبدیل شویم.
اسلامی با بیان این که وزارت راه و شهرسازی از تفکر ساخت داخل حمایت می کند، افزود: یقین داریم که تولید داخل راه پیشرفت ماست و قطعا از آن حمایت می کنیم. خوشبختانه در صنعت حمل‌و‌نقل و عمران تنوعی از تجهیزات را داریم و ارزش افزوده این تجهیزات مربوط به دانش فنی و قدرت تحلیل مهندسی است. بنابراین امیدوارم بتوانیم در صنایع دریایی، ریلی، جاده‌ای و صنعت فرودگاهی از تولیدات داخلی استفاده کنیم.
گفتنی است که نکته مهم در این مراسم نیز تکنولوژی خودروهای آتش نشانی است چراکه این خودروها با خودروهای آتش نشانی و امدادیِ شهری تفاوتهایی دارند که بر اساس پروتکل های هوایی بین المللی طراحی شده اند و توانایی تولید این فناوری ها، امید به رشد صنایع را بیش از پیش افزایش می دهد.
اما در ادامه این مراسم، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نیز گفت: بعد از انقلاب اسلامی تا مدتی امکان خرید تجهیزات هوانوردی و خودروهای آتش نشانی پیشرفته وجود داشت. سپس به دلیل وجود توانمندی داخلی برای تولید این خودرو‌ها این کار توسط شرکت‌های نماینده شرکت خارجی انجام می شد. اما در ادامه این شرکت‌ها با مشکل تخصیص ارز مواجه شده و به تولید داخلی ورود پیدا کردند.
سیاوش امیر مکری افزود: این خودروها با خودروهای آتش نشانی شهری متفاوت است و بر اساس دستورالعمل های ایکائو باید در کمتر ۴ دقیقه ۸۰ کیلومتر را طی کند. همچنین مواد اطفا حریق باید ترتیبی از فوم و پودر باشد که این امر نیاز به تکنولوژی بالایی دارد. آنچه از خودروسازان انتظار داریم این است که برای تولید خودروهای آتش نشانی فوماتیک سطح تکنولوژی را ارتقا دهند.
امیر مکری با بیان این که مهم ترین مشکل کشور کِشنده‌‌ها هستند که تامین آن کار راحتی نیست، گفت: با هماهنگی مدیرعامل ایران خودرو دیزل قرار است این کشنده‌ها تولید شده و تا اواسط سال آینده ۶۶ دستگاه خودروی آتش نشانی به ناوگان کشور اضافه می‌شود.
۲۵ و ۳۵ درصد دو خودروی آتش نشانی تولید داخل است
مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو هم در ادامه این مراسم ضمن رونمایی و تحویل خودروی آتش نشانی فرودگاهی، گفت: در حوزه تولید خودروی سواری بیش از ١٠٠ درصد و در تولید خودروهای ایران خودرو دیزل به بیش از ٣٠درصد رشد تولید رسیده‌ایم.
فرشاد مقیمی محوری ترین مساله این شرکت را حفظ تولید عنوان کرد و با اشاره به تحویل دو دستگاه خودروی آتش نشانی مخصوص فرودگاه به شرکت شرکت فرودگاه ها و ناوبری هواپیمایی گفت: دستگاه اول خودروی آتش نشانی فرودگاهی با ٢٥ درصد ساخت داخل و دستگاه دوم با ٣٥ درصد ساخت داخل تولید شده که این اعداد افزایش خواهد یافت.
گفتنی است که حفظ تولید در بزنگاه فعلی اقتصادی متضمن نوعی همکاری بین بخش دولتی و شرکت های خصوصی است. چراکه در حال حاضر هرکدام بدون وجود دیگری قادر به ادامه مسیر نخواهند بود.
مقیمی در ادامه با بیان این که دو خودروی دیگر آتش نشانی را تا پایان سال تحویل خواهیم داد گفت: همچنین قرارداد تولید ١٢خودروی آتش نشانی هواپیمایی داریم که تا تیر ماه نیز به این تعهدات عمل می‌کنیم.
او افزود: امروز به دنبال آن هستیم که بتوانیم پرچم تولید را همچنان برافراشته نگه داریم، در این راستا در حوزه تولید خودروی سواری بیش از ١٠٠ درصد و در تولید خودروهای ایران خودرو دیزل به بیش از ٣٠درصد رشد تولید رسیده‌ایم.
مقیمی با اشاره به این که تا پایان امسال با افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها از شمول ماده ١٤١ قانون تجارت خارج می شویم، عنوان کرد: همچنین موتور ٣٥٥ ظرف ماه‌های آینده به موتور یورو ٥ ارتقا خواهد یافت و ارتقاء موتور ٤٥٧ را نیز در دستور کار داریم.
وی با بیان این که سال ٩٩ رکوردهای ویژه ای در تولید خودروهای ایران خودرو دیزل خواهیم داشت، تصریح کرد: در این راه، درخواست ما اعتماد دولت به داخلی سازی است؛ شبکه تامین شرکت ایران خودرو دیزل کامل است و می تواند بسیاری از خدمات را به کشور ارائه دهد ضمن اینکه باعث صرفه جویی از خروج ارز و ایجاد اشتغال نیز خواهد
شد.
این در حالی است که مدیرعامل ایران خودرو دیزل نیز در این مراسم از آمادگی این شرکت در زمینه ساخت واگن و موتورهای سرد راه آهن در جهت کمک به وزارت راه خبر داده و این کار را یک حرکت رو به جلو عنوان کرده است.
محمد ضالی همچنین گفت: شرکت ایران خودرو دیزل همچنین در زمینه ساخت تجهیزات برف روبی، نمک پاشی و برف پرتاب کنی در حوزه‌های ریلی، جاده آسفالت و نیز فرودگاه‌ها آمادگی دارد. البته در این زمینه تمام امکانات در داخل وجود ندارد و باید آن ها را تهیه کنیم.
وی افزود: در زمینه نوسازی خودورهای فرسوده و کامیون های کشنده می توانید روی ما حساب کنید. تاکنون بدون هیچ گونه حمایت دولتی موفق شدیم ظرفیت خوبی در کامیون‌های کشنده ایجاد
کنیم.
ضالی تصریح کرد: ورود خودروهای دست دوم یک اشتباه استراتژیک است. در داخل توانمندی‌های بسیاری داریم و باید تولیدکنندگان داخلی حمایت شوند. ما می توانیم جایگزین خوبی برای موتورهای خارجی باشیم.
این در حالی است که در طول سالیان گذشته بسیاری از خودروهای صنعتی و تجهیزات صنایع ریلی و هوایی وارد کشور می شد و این اقدام، موجب رکود صنایع داخلی می شد. این سیاست هم اکنون متوجه کمک به تولید داخلی شده و با تمام قدرت و سرعت در حال رشد است.