شهردار تهران گفت: طرح عظیم قرارداد ساخت ۱۰۵ واگن مترو داخلی گام اول خودکفایی در واگن سازی است. پیروز حناچی در حاشیه آیین امضای تفاهم نامه بازسازی کامل ۳۱ رام قطارهای متروی تهران و افتتاح ایستگاه های یادگار امام (ره) و شهید ستاری در جمع خبرنگاران گفت: امروز مراسم امضای تفاهمنامه ساخت ۱۰۵ واگن […]
شهردار تهران گفت: طرح عظیم قرارداد ساخت ۱۰۵ واگن مترو داخلی گام اول خودکفایی در واگن سازی است. پیروز حناچی در حاشیه آیین امضای تفاهم نامه بازسازی کامل ۳۱ رام قطارهای متروی تهران و افتتاح ایستگاه های یادگار امام (ره) و شهید ستاری در جمع خبرنگاران گفت: امروز مراسم امضای تفاهمنامه ساخت ۱۰۵ واگن متروی ملی را با شرکت واگن سازی تهران و شرکت متروی تهران را داشتیم و همچنین تفاهمنامه بازسازی ۱۰ هزار دستگاه تاکسی و بازسازی ۳۱ قطار قدیمی مترو که با اعتبارات مورد حمایت سازمان برنامه و بودجه انجام می شود، هم به امضا رسید و همچنین دو ایستگاه یادگار امام و شهید ستاری با حضور معاون رییس جمهور را افتتاح کردیم.
او درباره تاثیر این برنامه ها بر شرایط حمل و نقل شهر گفت: افتتاح هر ایستگاه مترو حدود ۳۵ هزار مسافر به ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه می کند. همچنین با افتتاح ایستگاه های تبادلی حدود ۵۰ هزار نفر به ظرفیت مترو اضافه می شود. بازسازی قطارهایی که قبلا نیاز به اورهال داشتند نیز تاثیر زیادی روی ایمنی حمل و نقل ریلی خواهد داشت. بازسازی ناوگان تاکسی و از همه مهمتر انعقاد قرارداد تولید ۱۰۵ واگن قدم اول برای خودکفایی این طرح عظیم خواهد بود.
معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران خبر داد:
اختصاص ۹۰۰ میلیارد تومان برای نوسازی
۱۰ هزار تاکسی
سیدمناف هاشمی در آیین امضای تفاهمنامه بازسازی کامل ۳۱ رام قطار مترو، طرح نوسازی ۱۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده شهر تهران و انعقاد قرارداد خرید ۱۰۵ دستگاه واگن قطار مترو ضمن اشاره به ساخت یک رام قطار ملی گفت: رونمایی از یک رام قطار با حضور رئیس جمهور در فروردین ۱۴۰۰ طبق برنامه ریزی معاونت علمی ریاست جمهوری اتفاق خواهد افتاد. امروز دو ایستگاه یادگار امام (ره) و شهید ستاری، در خط ۶ مترو تهران واقع در غرب افتتاح میشود. عملیات اجرایی این ایستگاهها از سال ۱۳۹۴ آغاز شده بود.
او درباره سه تفاهم نامه توضیح داد: از طریق تبصره ۱۸ قانون بودجه کشور، قراردادی به مبلغ ۹۰۰ میلیارد تومان (۶۰۰ میلیارد تومان کمک از دولت) به منظور نوسازی ۱۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده شهر تهران منعقد میشود. سالانه نزدیک به دو هزار دستگاه تاکسی نوسازی می شود این درحالیست که شهر تهران ۴۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده دارد. اگر علاوه بر این ۱۰ هزارتا، ۱۰ هزار دستگاه تاکسی دیگر از طریق منابع داخلی شهرداری در سال ۱۴۰۰ نوسازی شود، اتفاق بزرگی رخ خواهد داد.
هاشمی در ادامه گفت: ۴۱۳ میلیار تومان مبلغ تفاهم نامه اورهال ۳۱ رام قطار است که سهم سازمان برنامه و بودجه، شهرداری تهران و صندوق کارآفرینی امید در قالب تبصره ۱۸ لحاظ شده است. برای اولین بار است که شهرداری تهران از تبصره ۱۸ و ۱۹ استفاده میکند. از تبصره ۱۹ برای خرید ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی نیز استفاده میشود.
معاون شهردار تهران درباره تفاهم نامه ۱۰۵ دستگاه واگن مترو، بیان کرد: قرارداد خرید ۱۰۵ دستگاه واگن مترو میان شرکت واگن سازی تهران و مجموعه مترو منعقد میشود. مبلغ این قرارداد حدود ۳ هزار میلیارد تومان از محل منابع داخلی شهرداری تهران است.
به گفته هاشمی؛ مدیریت شهری در ۱۳ ماه گذشته، ۱۳ ایستگاه مترو به بهره برداری رسانده است که در تاریخ شهرداری تهران بی سابقه بشمار میرود.
او با اعلام اینکه اوراق مشارکت سال ۱۳۹۹ دچار مشکل شده است، افزود: عمده تلاشها برای خرید اتوبوس واگن و افتتاح ایستگاهها از طریق اوراق مشارکت اتفاق میافتد. ۱۸۵۰ میلیارد تومان از اوراق مربوط به مترو و ۴۰۰ میلیارد تومان مربوط به اتوبوسرانی است. مدیریت شهری تنها ۶ روز فرصت دارد که موافقت بانک مرکزی را اخذ کند.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: برای این دو ایستگاهی که امروز افتتاح میشود، جمعاً حدود ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است که با توجه به شرایط سخت اقتصادی برای دولت و شهرداری، کار بزرگی انجام شده است. هرکدام از این ۱۳ ایستگاه حدود ۲۸۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان برای شهرداری هزینه داشته است.
رئیس شورای شهر تهران:
مترو برای ۱۲ خط به ۵ هزار واگن نیاز دارد
رئیس شورای شهر تهران گفت: مترو تهران برای ۱۲ خط مترو نیاز به حدود ۴ هزار و ۵۰۰ تا ۵ هزار دستگاه واگن دارد. باید روزانه ۱۰ میلیون سفر با مترو انجام شود تا آلودگی هوا کنترل شود. حرکت به سمت تاکسیهای برقی نیز یکی از راههای کاهش آلودگی هوای شهر تهران است.
محسن هاشمی در مراسم امضای تفاهم نامه «بازسازی کامل ۳۱ رام قطار مترو تهران»، «طرح نوسازی ۱۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده شهر تهران» و «انعقاد خرید ۱۰۵ دستگاه واگن قطار مترو» که صبح امروز برگزار شد توضیح داد: شرایط امروز حمل و نقل و مترو با کمک همه دستگاه ها حاصل شده است. زمانیکه کار شبکه متروی تهران شروع شود دیگر نمیتوان کوتاه آمد و بخشی از شبکه را ساخت و مابقی را نیمه کاره رها کرد. نمیتوان همه مخارج لازم برای تجهیزات ثابت را تأمین کرد اما واگن روی ریل نیاید. مترو ساخته میشود تا واگن وارد مدار قرار گیردو مسافرگیری انجام شود.
او در ادامه بیان کرد: متأسفانه کل هزینه صرف می شود اما زمانیکه سیستم رانش باید روی ریل قرار گیرد کاری صورت انجام نشده و دیگر ظرفیت گیری نمی شود.
هاشمی با بیان اینکه کلنگ ایستگاه میرداماد سال ۱۳۵۶ بر زمین زده شد، افزود: پس از گذشت چهار دهه هنوز این ایستگاه به راندمان اصلی خود نرسیده چرا که هر دو دقیقه باید یک قطار داشته باشداما اکنون هر ۳ دقیقه و نیم یک قطار عبور میکند. خط ۶ و ۷ با هزینه ای نجومی افتتاح شده اما تنها روزی ۲۰ تا ۳۰ هزار مسافر می گیرد و این در حالی است که باید بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون نفر مسافر داشته باشد. هزینه شده اما نتوانستهایم قطار روی ریل بگذاریم.
او با اعلام اینکه برای پروژه تولید یک رام قطار ملی، خودکفایی به ۸۵ درصد رسیده است، گفت: سیستم بوژی و رانش ازجمله مواردی بود که حتی بنده تصور نمی کردم به خودکفایی برسد. پس از ساخت یک رام قطار، نکته بعدی تولید انبوه است که با این کار به ایجاد اشتغال برای ۲۵ هزار نفر دست پیدا می کنیم.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پایان افزود: مترو تهران برای ۱۲ خط مترو نیاز به حدود ۴ هزار و ۵۰۰ تا ۵ هزار دستگاه واگن دارد. باید روزانه ۱۰ میلیون سفر با مترو انجام شود تا آلودگی هوا کنترل شود. حرکت به سمت تاکسیهای برقی نیز یکی از راههای کاهش آلودگی هوای شهر تهران است.