چیزی به شروع نوروز ۱۴۰۲ باقی نمانده و دیگر کم کم پرده نقره ای باید آماده اکران های نوروزی باشد. در این چند ماه با اکران فیلم های «ملاقات خصوصی»، «لوپتو»، «بخارست»، «سگ بند»، «انفرادی» و … کمی رونق به گیشه ها بازگشت و حالا که چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر هم به انتها […]
چیزی به شروع نوروز ۱۴۰۲ باقی نمانده و دیگر کم کم پرده نقره ای باید آماده اکران های نوروزی باشد. در این چند ماه با اکران فیلم های «ملاقات خصوصی»، «لوپتو»، «بخارست»، «سگ بند»، «انفرادی» و … کمی رونق به گیشه ها بازگشت و حالا که چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر هم به انتها رسیده، دیگر باید مهیای اکران
نوروزی شویم.
یکی از فیلم هایی که می توانست به معنای واقعی سینما را از وضعیت رکود نجات دهد و سهم قابل توجهی در آشتی مخاطب با پرده نقره ای داشته باشد، «برادران لیلا» ساخته سعید روستایی بود که این فیلم در نزاع میان مدیران و عوامل اثر، رسما نابود شد. تا لحظه تنظیم این خبر در «جمله»، هنوز این فیلم منتشر نشده است. نسخه بِلورِی فیلم قرار بود بیستوششم فوریه مطابق با هفتم اسفندماه منتشر شود و طبیعی است که چند ساعت پس از این انتشار، نسخههای باکیفیت فیلم در شبکههای اجتماعی قابل دریافت خواهد بود و دیگر قطعا این فیلم هیچگاه نمیتواند رنگ پرده را به خود ببیند. حالا دو روز از هفتم اسفند ماه گذشته و این یعنی احتمالا «جواد نوروز بیگی»، تهیه کننده برادران لیلا، توانسته از طرف فرانسه کمی برای خود زمان بخرد تا بتواند ابتدا این فیلم را در ایران اکران کند. البته این تنها در حد حدس و گمان است و چه بسا همین امروز یا فردا شاهد انتشار برادران لیلا در فضای مجازی باشیم.
این اتفاق واقعا ناراحت کننده و باعث تاسف است. باورکردنی نیست که یک تهیه کننده برای اکران اثری که در کارنامه اش افتخارات بین المللی دارد و قطعا می تواند به سینما رونق بدهد، برای اینکه به قانونی ترین شکل ممکن فیلمش را در کشورش اکران کند، مجبور به رایزنی با یک کشور دیگر برای زمان خریدن باشد. مسئولین
ما چه می کنند؟ هیچ!
البته ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که مسوولان سازمان سینمایی بارها از صاحبان فیلم خواسته اند که اصلاحات فیلم را اعمال کنند و آن را به اکران برسانند اما این خواسته، با پاسخ منفی یا بی پاسخی مواجه شده است. یعنی با وجود طی مراحل قانونی اکران، عوامل برادران لیلا به هیچ وجه زیر بار سانسور و تغییر فیلم نرفته اند که کاش کمی از موضع خود فاصله می گرفتند. با تمام این ها به نظر نمی رسد برادران لیلا از این شرایط نجات پیدا کند.
درباره اکران های نوروزی نیز پیش از شروع چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر، اعلام شد اولویت اکران فیلمها در سال ۱۴۰۲ با فیلمهایی است که در این دوره از جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کردند و بی شک اکران نوروزی هم از این امر مستثنی نیست. به گزارش مهر، با نگاه به لیست فیلمهای راه یافته به جشنواره فیلم فجر، میتوان به این مساله پی برد که هرچند شاهد فیلمهای قابل توجهی در جشنواره بودیم، اما آیا فیلمهای مورد نظر توان جذب مخاطب به سینما را دارند؟ چند فیلم از آثار راه یافته به جشنواره میتواند مناسب اکران نوروزی و حال و هوای مخاطب نوروزی باشد؟ فیلمهای راه یافته به جشنواره تا چه اندازه به سلیقه مخاطبی که دیگر سینما را به عنوان یک تفریح ارزان و دلچسب نمیبیند، نزدیک است؟
همچنین سال ها قرار بر این بود که فیلمی که سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه مردم را گرفت، قطعا در لیست اکران نوروزی باشد. قراری که مثلا شامل فیلم هایی مثل «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی که در سی و هفتمین جشنواره فجر، سیمرغ مردمی را گرفت و چاره ای جز اکرانش در نوروز نمانده بود، هم شد. مردمی ترین و ارزشمند ترین سیمرغ جشنواره فجر، درست یک روز پیش از آغاز چهلمین جشنواره، برای همیشه حذف شد. آن هم در شرایطی که «ملاقات خصوصی» بیشترین میزان رضایت مخاطب را داشت و شانس اول این سیمرغ و به طبع اکران نوروزی بود. بعد هم که همه می دانیم این تصمیم به استعفای این فیلم از جشنواره منجر شد و حالا هم اکران آن در آستانه جشنواره فجر، بدون یک خط تبلیغ در فضای مجازی و حضوری و سکوت کامل عوامل فیلم، از ۱۴ دی تا کنون مرز ۱۵ میلیارد تومان را رد کرده است.
جمع بندی تمام مطالب ذکر شده این است که در شرایطی که هنوز جامعه از فشار های اقتصادی و اجتماعی به طور کامل خارج نشده و علاوه بر نداشتن میل و حوصله، عده کثیری توان پرداخت بلیت گران سینما را ندارند، در نوروزی که قرار است از چهارمین روزش همزمان با ماه مبارک رمضان باشد و بدیهی است که همین امر حداقل تا ساعت های خاصی از شبانه روز باعث ریزش مخاطب سینما می شود، در شرایطی که قرار است به زودی یکی از فیلم های درخشانمان در فضای مجازی دست همه قرار بگیرد و فایده اش برای عوامل و سینما صفر باشد، برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی جهت پیوند مخاطب با سینما در نوروز دقیقا چیست؟ در این روزهایی که جامعه ایران زیر بار فشار های اقتصادی است و به مدد دولت مردمی، سینما رفتن در ردیف خرج های غیر ضروری قرار گرفته، برنامه های کوتاه مدت مسئولین جهت باز گرداندن سینما به سبد خانوار ایرانیان، به عنوان غذای روح و قطعا یک امر ضروری چیست؟ آنچه که حائز اهمیت است این است که برای پاسخ به این سوال ها و برنامه ریزی مناسب هم کمتر از یک ماه زمان مانده و اگر قرار است کاری انجام شود که پشیمانی به بار نیاورد، وقتش درست همین حالا است.
چه باید کرد؟
پیشنهاد روزنامه «جمله»، اکران هرچه سریع تر برادران لیلا و تداوم آن در نوروز است. عوامل برادران لیلا نیز برای نجات فیلم خود و دلسوزی برای گیشه، جهت اعمال سانسور ها با مسئولان مذاکره کنند و به جمع بندی برسند و به اصطلاح کوتاه بیایند! نیم بها بودن بلیت سینما در طول مدت نوروز نیز سهم قابل توجهی در جذب مخاطب خواهد داشت. همچنین اولویت اکران فیلم ها تنها فیلم های جشنواره فجر نباشد و خیلی از فیلم هایی که از جشنواره استعفا دادند، همچون «کابل پلاک ۱۰» و «سووشون» در کنار آثار درخشان جشنواره چون «غریب»، «چرا گریه نمی کنی»، «سرهنگ ثریا»، «کت چرمی» و … می توانند روزهای درخشانی را برای اکران نوروزی رقم بزنند.