گزارش «جمله» از اولین زن ایرانی که توانست با موتورش دور دنیا را بچرخد یک زن، یک جهان و دو چرخ
گزارش «جمله» از اولین زن ایرانی که توانست با موتورش دور دنیا را بچرخد یک زن، یک جهان و دو چرخ

محمد نصراللهی/ از زمانی که برادران امیدوار تهران را به قصد گشت و گذار دور دنیا تهران را ترک کردند، بیش از ۶۵ سال می گذرد. از آن زمان تا کنون افراد زیادی در کشور خواهان زیرپا گذاشتن دور دنیا شدند. یکی از کسانی که در این راه قدم گذاشت دختری است که در این […]

محمد نصراللهی/

از زمانی که برادران امیدوار تهران را به قصد گشت و گذار دور دنیا تهران را ترک کردند، بیش از ۶۵ سال می گذرد. از آن زمان تا کنون افراد زیادی در کشور خواهان زیرپا گذاشتن دور دنیا شدند. یکی از کسانی که در این راه قدم گذاشت دختری است که در این دنیای مجازی دست به واقعیت شده و در حال گشت و گذار از ناشناخته های این دنیا شده است. مارال یازرلو نه یک قهرمان موتورسواری، که یک موتورسوار با ذوق و مصمم است که دوست دارد دختران و زنان ایران، مثل مردان امکان سواری و دریافت گواهی نامه موتورسیکلت را داشته باشند. او حالا به اندازه همه دختران با موتورسیکلت رانندگی کرده و نشان داده که می‌توان مردانه ترین موتورسیکلت‌های دنیا را به دست زنان سپرد.

مارال یازرلو یک روز تصمیم گرفت کوله‌بارش را بردارد و با موتورسیکلت (سنگین) دور دنیا را سفر کند. این زن ۳۷ ساله تصمیمش را عملی کرد و در سفر یک سال و نیمه‌اش هفت قاره جهان و ٦٤ کشور دنیا را گشت. او که دکترای مدیریت بازرگانی دارد، با پیمودن این مسیر رکورددار آسیا و خاورمیانه شده است.

 

وی درخصوص علاقمندی اش به سفر و موتورسیکلت می گوید: من در هندوستان به موتورسیکلت علاقه‏مند شدم چون در ایران موتور سنگین نمی بینید. چیزی هم که نمی بینید علاقه ای در شما ایجاد نمی کند. ماجرای اولین موتورسواری من هم از یک کل کل دوستانه شروع شد. در هندوستان یکی از دوستانم یک موتور انگلیسی به نام بولت داشت. همین طوری روی زین آن نشسته بودم که دوست ایرانی ام گفت:«تو اصلا موتور روندی تا حالا؟ موتور گازی هم بلد نیستی. بیا پایین.» یک کم به من برخورد. پرسیدم چطور این موتور روشن میشه؟ گفت باید هندل بزنی. نمی تونی. من اما موتور را روشن کردم و صد متر هم رفتم تا بهش ثابت کنم که می تونم. آن لحظه به من خیلی خوش گذشت. بعدا بیشتر هم سوار موتور شدم و دوستان و برادرانم که آنها هم موتورسوار بودند به من کمکم کردند.
یازرلو ادامه می دهد: حدود دو سال پیش بود که ایده سفر به هفت قاره دنیا تبدیل به هدف زندگی ام شد. البته در ابتدای سفر نمی دانستم از چند کشور عبور خواهم کرد اما حالا که سفر من تمام شده باید بگویم که از ۶۴ کشور گذشته ام. البته عبور از ۶۴ کشور و هفت قاره یک رکورد در آسیا و خاور میانه هم هست. کسانی بوده اند که با موتور سیکلت دور دنیا را زده اند اما سفر آنها پیوسته نبوده. من کل هفت قاره را در یک سفر طی کردم.
به گفته این فعال و علاقه‏مند گردشگری؛ ۱۴۰ هزار کیلومتر که البته با چند موتور سیکلت به این رکورد رسیدم. البته در هندوستان هم کلا ۷ سال است که موتور سنگین ها آزاد شده اند. اول هارلی آمد بعد تریومف و بنللی و کاوازاکی و پارسال هم ب ام و به این جمع اضافه شد. تا یادم نرفته بگویم که بیشترین مسافت در یک روز که من رفتم ۱۶۰۰ کیلومتر بوده بدون توقف آن هم در ۲۳ ساعت رانندگی. البته گاهی در دو روز آخر هفته تا ۲ هزار کیلو متر هم سواری می کردم و به همین خاطر به رانندگی های جاده ای و طولانی مدت عادت کردم. به هر حال موتور سواری جاده خیلی متفاوت است با موتورسواری شهری یا مسابقه ای. من دوره موتور ریس را در کالیفرنیا سوپر بایک گذراندم و دوره موتور کراس را هم در آکادمی آقای سیه ساندوش گذراندم که تنها موتورسوار هندی است که دو بار رالی داکار را با موتور تمام کرده. با این حال من نه قهرمان ریس هستم و نه قهرمان کراس. مهارت هایی که یاد گرفتم برای سواری در جاده های مختلف خیلی مفید بود. حتی در بیشتر مسیرهایی که طی کردم معمولا از جاده هایی می رفتم که آفرودی بودند و من را می بردند به روستاها و نقاط بکر. اصلا در جاده بودن یک مهارت های دیگری می خواهد.
یازرلو در خصوص سفر خود ادامه داد: مقصد را به طور کلی می دانستم و مسیرهای تقریبی را هم در طول سفر با کمک یک اپلیکیشن انتخاب می کردم. مثلا می دانستم که باید از چه کشورهایی عبور کنم و مسیرهای جزئی را هم انتخاب می کردم. وارد هر کشوری که می شدم مسیرها را در اپلیکیشن maps.me دانلود می کردم و به صورت آف لاین از آن استفاده می کردم. معمولا هم جوری مسیریابی می کردم که تا حد امکان در بزرگره نباشد. در مسیرهای داخلی کشورها معمولا نقاط مهم و دیدنی را جست و جو می کردم تا در حین سفر از دیدن آنها لذت کافی ببرم.همیشه نقشه کاغذی هم همراهم بود. البته معمولا برای استراحت هم چادر می زدم و جایی را رزرو نمی کردم.
وی  از مسئولان می‌خواهد اجازه صدور گواهینامه رانندگی موتور ‌‌و تردد بانوان خارج از پیست با حفظ قوانین كشوری را صادر كنند. او از مادر و برادرانش میلاد و پوریا و مریم زن‌برادرش و همسرش به عنوان بزرگ‌ترین حامیانش نام می‌برد كه با حمایت و دعای‌شان، او را در این برهه از زندگی‌اش، برای تحقق این رویای دیرینه‌اش، حمایت كردند.