گزارش «جمله» از تامین ناوگان ریلی توسط شرکت‌های تولیدکننده داخلی؛ / بومی‌سازی قطعات لکوموتیو و ناوگان = قطع وابستگی از خارج
گزارش «جمله» از تامین ناوگان ریلی توسط شرکت‌های تولیدکننده داخلی؛ / بومی‌سازی قطعات لکوموتیو و ناوگان = قطع وابستگی از خارج

      زهرا ایران‌شاهی/ نوسازی ناوگان ریلی کشور نیازمند ۵ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری است و در ۵ ماه نخست امسال ۲۱۳ دستگاه ناوگان ریلی و در هفته گذشته هم ۲۴۳ دستگاه ناوگان ریلیِ تولید داخل وارد ناوگان ریلی کشور شده است. این در حالی است که در شرایط کنونی بومی‌سازی تجهیزات و قطعات حمل‌ونقل […]

 

 

 

زهرا ایران‌شاهی/

نوسازی ناوگان ریلی کشور نیازمند ۵ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری است و در ۵ ماه نخست امسال ۲۱۳ دستگاه ناوگان ریلی و در هفته گذشته هم ۲۴۳ دستگاه ناوگان ریلیِ تولید داخل وارد ناوگان ریلی کشور شده است. این در حالی است که در شرایط کنونی بومی‌سازی تجهیزات و قطعات حمل‌ونقل ریلی در دستورکار مدیران صنعت حمل ونقل کشور قرار گرفته است. این در حالی است که رئیس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس گفته است: استفاده از ظرفیت های داخلی، کلید توسعه حمل و نقل ریلی در کشور است. زیرا تداوم وابستگی به محصولات خارجی، صنعت حمل ونقل ریلی را همچنان آسیب پذیر می کند.
شادمهر کاظم‌زاده اضافه کرده است که شرکت های حمل و نقل ریلی استراتژی خود در عرصه فعالیت در حوزه حمل و نقل را تغییر می دهند، به این صورت که آن ها به جای دریافت یارانه برای رفع خلاء ها و جبران هزینه ها، در جهت کاهش هزینه های مختلف و استفاده از توان داخلی تولید ناوگان گام بر می دارند.
گفتنی است که یکی از عوامل بسیار مهم در افزایش هزینه شرکت های حمل و نقل ریلی، بحث خرید تجهیزات مرتبط است. در سال های اخیر شرکت های مذکور برای تأمین قطعات و تجهیزات مورد نیاز تنها به دنبال واردات بودند، اما شرایط کشور حالا تغییر کرده و به تبع آن رویکرد مدیران شرمت ها نیز اصلاح شده است.
این اتفاقات اگرچه متاثر از تحریم ها افتاده است اما میمون و مبارک هستند؛ چراکه رشد صنعت حمل ونقل را به ئنبال داشته اند. در همین ارتباط، مدیر عامل شرکت راه آهن در اینباره گفته است:تولید ناوگان ریلی امسال در مقایسه با سال گذشته رشد ۹۵ درصدی داشته است این امر در راستای حمایت از تولید داخل و ملی بوده و ما توانسته ایم تمامی ۴۵۶ دستگاه را صد در صد توسط تولید کنندگان داخلی بسازیم در نتیجه لازم است تا ما از تمامی شرکت کنندگان داخلی و مالکان تقدیر تشکر می‌کنیم.
رسولی با اشاره به اینکه علاوه بر منابع داخلی شرکت‌ها که از درآمد‌ها و هزینه‌های خود جهت ساخت این واگن‌ها استفاده شده از بسته‌های حمایتی دولت هم استفاده شده است، افزود: تا کنون ۳ بسته حمایتی ازجمله ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، تبصره ۱۸ و بازار سرمایه برای حمایت از نهضت تولید داخل استفاده کرده‌ایم.
رسولی توضیح داد: تا پایان امسال و اسفند ماه جشن دیگری در حوزه تولید ناوگان برگزار خواهیم کرد و تعداد ناوگان قابل توجه دیگری هم به ناوگان ریلی کشور اضافه خواهد شد.
کاهش وابستگی ایران در تولید لکوموتیو
این در حالی است که معاون ناوگان شرکت راه آهن با بیان انیکه «بخش عمده‌ای از ۳ هزار قطعه لکوموتیو در داخل کشور بومی سازی شده است» گفت: با تولید داخلی قطعات لکوموتیو واگن‌های باری و مسافری و خودکشش کاهش وابستگی ایران در تولید و نگهداشت ناوگان ریلی حاصل می‌شود.
محمد هادی ضیایی مهر با اشاره به تولید ناوگان داخلی ریلی در کشور اظهار داشت: رویکرد دولت «مجلس شورای اسلامی» وزارتخانه‌های «راه و شهرسازی» و «صنعت، معدن و تجارت» همچنین «شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران» حمایت از تولید داخلی در ناوگان ریلی است و این امر با انتصاب سعید رسولی به عنوان مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی سرعت گرفته است.
وی افزود: با تدبیر مدیرعامل شرکت راه‌آهن، تفاهم‌نامه‌‌های گوناگونی از جمله با سازمان برنامه و بودجه منعقد و شرایطی فراهم شد تا سرمایه گذاران و تولید‌کنندگان از منابع مالی قانونی مانند تبصره ۱۸ قانون بودجه و ماده ۱۲ رفع موانع تولید استفاده کنند و رونق تولید را شاهد باشیم.
معاون ناوگان شرکت راه‌‌آهن با بیان اینکه سالانه ۵۰ میلیون تن بار و ۳۰ میلیون نفر مسافر از طریق خطوط ریلی در کشور جا‌به‌جا می‌شوند، گفت: برای تامین این میزان ناوگان چاره‌ای جز استفاده از تولیدکننده داخلی نیست به همین خاطر راه‌آهن جمهوری اسلامی توانست روند تولیدات داخلی در حوزه ناوگان ریلی را توسعه دهد. نتیجه این اقدام ورود ۵۴۶ دستگاه انواع لکوموتیو، واگن باری، مسافری و خودکشش توسط سازندگان داخلی از ابتدای سال تا کنون بوده است.
وی بیان داشت: خوشبختانه با ورود این تعداد ناوگان ریلی داخلی در ۹ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد رشد ۹۵ درصدی ورود ناوگان ریلی به چرخه بهره‌برداری هستیم.
ضیایی مهر با بیان اینکه «این دستاورد ملی و تولید ناوگان ریلی داخلی با وجود تحریم‌های امریکا نشان دهنده اقتدار ملی است» تصریح کرد: مهندسان داخلی توانستند در سال رونق تولید علاوه بر دستیابی به تولید قطعات داخلی ناوگان ریلی، از روند کاهشی و یا حفظ وضع موجود ناوگان راه‌آهن با توجه به توسعه زیرساخت‌ها در این سال‌ها جلوگیری کنند.
معاون ناوگان شرکت راه‌‌آهن خاطرنشان کرد: در بخش لوکوموتیو ۲ درصد، در بخش مسافری و خود کشش ۷ درصد و در بخش ناوگان باری ۳ درصد افزایش را شاهد هستیم.
وی در پایان با تاکید بر اینکه میزان قابل توجهی ناوگان ریلی در آستانه نوروز به چرخه بهره‌برداری افزوده خواهد شد گفت: از ابتدای سال جاری تولیدات ناوگان در واگن پارس رکورد ۲۰ ساله اخیر را شکسته است و اهتمام دولت، مجلس شورای اسلامی، وزارت راه و شهرسازی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت راه آهن بر تداوم این روند است.
گفتنی است که هم اکنون پرداخت ۵ هزار میلیارد ریال با عاملیت بانک توسعه تعاون، ۲۶۰۰ میلیارد ریال توسط بانک آینده، ۴۰۰ میلیارد ریال توسط بانک ایران و ونزوئلا و ۵ هزارمیلیارد ریال توسط بانک صادرات ایران برای شرکت‌های حمل و نقل ریلی اختصاص یافته است که نرخ سود آن در حوزه تولید واگن‌های باری ۱۳درصد و درحوزه واگن‌های مسافری ۱۲درصد تعیین شده است.