نیلوفر منصوری دبیر گروه اجتماعی قاچاق چوب یکی از معضلاتی است که در جنگل های شمال بیشتر وجود دارد. پدیده مذمومی که این روزها به یکی از بزرگترین نگرانی ها در سطح کشور تبدیل شده است که اگر روند فزاینده به خود گیرد باید شاهد خواندن غزل های خداحافظی برای جنگل ها باشیم. چوب کالای […]
نیلوفر منصوری
دبیر گروه اجتماعی
قاچاق چوب یکی از معضلاتی است که در جنگل های شمال بیشتر وجود دارد. پدیده مذمومی که این روزها به یکی از بزرگترین نگرانی ها در سطح کشور تبدیل شده است که اگر روند فزاینده به خود گیرد باید شاهد خواندن غزل های خداحافظی برای جنگل ها باشیم. چوب کالای کوچکی نیست که به راحتی بتوان قاچاق کرد و به راحتی بتوان آن را قطع و از جنگل خارج و در مراکز بهره برداری مورد استفاده قرار داد. این موضوع نشان می دهد که اطلاعات در این زمینه ناقص و کم است و اطلاعات ما فقط در حدی است که بدانیم چوب از کوره راه ها به بازارهای چوب منتقل می شود. در حالیکه برای حمل و بهرهبرداری از یک درخت ۳۰ متری بدون شک به تجهیزات پیشرفته و ماشین آلات سنگین نیاز است و مسیرهایی که قاچاقچیان از آن استفاده میکنند.
بدون شک چوب در زندگی بشر، از بدو خلقت تاکنون نقش مهمی داشته است. چوب در تکامل انسان نقش مهمی داشته و کاربرد آن در وسایل حمل و نقل از جمله قایق و کشتی، خطوط ریل، در اشاعه تمدن ها، بقای انسان و کشف نواحی ناشناخته را به دنبال داشته است. با وجود گذر زمان، این وسیله نه تنها رنگ فراموشی به خود نگرفته است بلکه روز به روز ابعاد جدیدتری از آن در زندگی بشر پیدا می شود. امروزه صنعت چوب و مبلمان در دنیا به عنوان یک صنعت مهم و ارزآور تبدیل شده و ۷۵ درصد این تجارت مربوط به هفت کشور دنیا شامل آمریکا، چین، ایتالیا، فرانسه، آلمان، ژاپن و کانادا است.
همه روزه در لابه لای اخبار شاهد اخباری از حوزه قاچاق هستیم که این پدیده نامبارک وقتی در حوزه چوب رخ نمایی می کند به معضل شومی تبدبل می شود که سرمایه های ملی کشور را نشانه گرفته است، سرمایه هایی که تنها متعلق به نسل امروز نیست.
۹۰ درصد چوببریهای خرمدره، غیرمجاز است
به گفته رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت خرمدره؛ فعالیت ۹۰ درصد چوب بری های این شهرستان که بلای جان درختان شده اند، غیرمجاز است. فریدون کریمی با بیان اینکه یکی از ویژگی هایی که خرمدره را برای اسکان مسافران قابل توجه کرده، آب و هوا، محیط زیست و منابعطبیعی منحصر به فرد این شهرستان است، اظهار کرد: این مواهب خدادادی در حوزه گردشگری شهرستان بسیار تاثیرگذار بوده است.
وی با اشاره به گسترش بیرویه چوببریهای غیرمجاز در خرمدره، به ایسنا گفت: همه این چوببریها شناسایی شده و به همه آنها اختیارات لازم داده شده است اما متاسفانه به جز چند نفر مابقی افراد توجهی به این اخطارها نکردهاند.
کریمی با تاکید بر اینکه ۹۰ درصد چوببریهای شهرستان غیرمجاز هستند، یادآور شد: ۸۰ درصد این چوببرها نیز دارای شغل دیگری هستند که فقط به دنبال منفعتطلبی در این عرصه هستند.
بیشترین کشفیات مربوط به جنگلهای گیلان و مازندران است
افزایش کشفیات نشان دهنده این است که با افزایش قاچاق چوب در سطح کشور مواجه هستیم، چراکه بعد از طرح تنفس و همچنین با توجه به وضعیت بازار، قیمت چوب افزایش بسیار قابل توجهی داشته است. فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفتوگویی با ایلنا گفته بود: افزایش کشفیات ما نشاندهنده این است که با افزایش قاچاق چوب در سطح کشور مواجه هستیم، چراکه بعد از بحث طرح تنفس و همچنین با توجه به وضعیت بازار قیمت چوب افزایش بسیار قابل توجهی داشته است. وقتی قیمت بالا میرود و بهرهبرداری نیز از جنگل کم یا ممنوع میشود و از سوی دیگر نیز واردات با موانع مختلفی مواجه است، بسیاری از افراد روی به قاچاق چوب آوردهاند و از همین رو مشکلات ما افزایش پیدا کرده است.
به گفته علی عباسنژاد بیشترین کشفیات چوب در جنگلهای شمالی است. هم در جنگلهای شمال و هم در جنگلهای زاگرس و ارسباران کشفیات بسیاری داریم، اما در ماه گذشته که آمارها را بررسی می کردیم، بیشترین کشفیات مربوط به جنگلهای گیلان و مازندران بود.
وی ادامه داد: یک سری از قاچاقها توسط روستاییانی است که در دل جنگل هستند و منبع درآمدی و امکانات سوختی ندارند، بنابراین هم برای استفاده خودشان و هم برای فروش اقدام به قاچاق می کنند. مسیرهای جنگلی توسط نیروهای ما کنترل میشود، اما باز هم مشاهده میکنیم انتقال چوب از طریق روستاها توسط اسب و قاطر بسیار زیاد شده است و عموما چوب را با قاطر جابجا میکنند و از مسیرهای ناهموار به بیرون از جنگل منتقل می کنند و بیرون از جنگل نیز با نیسان جابجا میشود.
عباسنژاد خاطرنشان کرد: بسیاری از این بار قاچاق با ماشینها و خودروهای معمولی مانند پراید و پژو جابجا میشود. در جنگلهای زاگرس این اتفاق بسیار مشاهده میشود. با توجه به قیمت بسیار بالای چوبهای باارزش، قاچاق چوب برای قاچاقچیان به صرفه است و همانطور که گفتم قانون ما به گونهای است که وقتی درختی قطع می شود بسیار ساده به نظر می آید در صورتی که آن درخت ممکن است از نمونه های کمیاب باشد و قطع آن باعث حذف این گونه گیاهی شود.
لازم به ذکر است، قاچاق چوب یکی از مهمترین دغدغههای کشور است که این روزها به یک نگرانی عمده برای مردم تبدیل شده، تا جایی که اگر همین روند ادامه یابد شاهد تراژدی غمانگیز خداحافظی با جنگلها در کشور خواهیم بود. تنوع درختان در جنگل های کشور سبب شده است که چشم طمع قاچاقچیان چوب همواره به دنبال این گوهر ارزشمند باشد تا جایی که گاهی اخباری از قاچاق چوب شنیده میشود که مقصد اغلب این چوبها، استانهای شمالی کشور است.
قاچاقچیان چوب که اغلب برای دستیابی به سود کلان اقدام به قطع درختان میکنند، از این نکته غافل هستند که در نهایت ضرر این کار در آینده متوجه فرزندان خودشان هم خواهد شد، زیرا زمین بدون درخت در تأمین حیات انسان، حرفی برای گفتن نخواهد داشت.