زهرا ایرانشاهی/ کنفرانس بینالمللی ایستگاههای آینده عصر دیروز در هتل پارسیان اوین برگزار شد. مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی خود در این مراسم گفت: ارزش صنعت ریلی ایران در همه برنامهریزیها و سیاستگزاریها مدنظر قرار دارد. سعید رسولی معاون وزیر راه در مراسم اختتمامیه هفتمین کنفرانس بینالمللی ایستگاههای آینده (۲۰۱۹) با بیان اینکه […]
زهرا ایرانشاهی/
کنفرانس بینالمللی ایستگاههای آینده عصر دیروز در هتل پارسیان اوین برگزار شد. مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی خود در این مراسم گفت: ارزش صنعت ریلی ایران در همه برنامهریزیها و سیاستگزاریها مدنظر قرار دارد.
سعید رسولی معاون وزیر راه در مراسم اختتمامیه هفتمین کنفرانس بینالمللی ایستگاههای آینده (۲۰۱۹) با بیان اینکه طی دو روز گذشته در خدمت اساتید، دانشجویان و مدیران بسیاری از کشورهای جهان در حوزه ریلی بودیم اظهار کرد: مطالب خوبی در این کنفرانس به معرض گذاشته شد که بدون شک دستاورد مهمی در حوزه ریلی خواهد بود.
وی افزود: رویکرد شهرسازی ریلی توسعه پایدار است و امروز جایگاه و ارزش صنعت ریلی در تمام برنامهریزیها مورد نظر است و با تدابیر دستاندکاران ریلی این موضوع در همه کشورهای جهان به زودی تبیین میشود. مدیر راهآهن جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: امیدواریم دستاوردهای این کنفرانس مورد توجه سیاستمداران و مسئولان قرار گیرد تا آنها در تصمیمات خود آن را لحاظ کنند. رسولی با اشاره به اینکه مطالب مطرح شده در این کنفرانس سبب شد تا عرض این کنفرانس از طول آن بیشتر باشد خاطرنشان کرد: ما جلسات بسیار و البته مفیدی را در این کنفرانس داشتیم و از آقای داون که نشستهای خوبی را برگزار کردند تشکر میکنم.
وی تاکید کرد: حدود ۱۲۰ گروه کاری تحت لوای UIC مطالب و البته نشستهای خوبی را برگزار کردند از این رو ما امیدواریم این دست نشستها ادامه داشته باشد روندی که بدون شک از سوی ما مستمر خواهد بود و ما با دانشجویان کشورمان که در این کنفرانس حضور داشتند نشستهای مستمری را تشکیل خواهیم داد و از اندیشههای آنها بهره میگیریم.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: موضوع مهمی که درباره توسعه راهآهن باید لحاظ شود این است که ما در حوزه سرمایهگذاری بدون اتکا به نهادهای دولتی مستقلا وارد عمل شویم روندی که خوشبختانه در راهآهن جمهوری اسلامی ایران لحاظ شده و بستههای حمایتی خوبی برای سرمایهگذاران در نظر گرفته شده است.
رسولی با بیان اینکه ما پروژههای کوچک را در حوزه ریلی شروع کردیم و به فکر اجرای پروژههای بزرگ هم خواهیم بود اظهار کرد: از حضور تک تک مسئولان و برگزارکنندگان در این کنفرانس به خصوص عناصر و نیروهای راهآهن که در برپایی این کنفرانس نقش مهمی داشتند تقدیر و تشکر میکنم.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران همچنین با بیان اینکه رویکردشهرسازی ریل پایه همان رویکرد شهرسازی توسعه پایدار است و امروزه جایگاه و ارزش آن به گونهای است که در تمام برنامهریزیها مورد نظر قرار میگیرد افزود: امیدوارم دستاوردهای این کنفرانس مهم و کنفرانس های مشابه این مورد توجه تصمیمگیران و سیاستمداران جهان قرار گیرد به گونهای که در تصمیم گیری های کلان این دستاوردها را مورد استفاده قرار دهند. معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در دو روز برگزاری هفتمین کنفرانس ایستگاه های آینده در ایران نشستهای متعددی علاوه بر نشستهای علمی برای ارتباطات دیپلماتیک بین اعضای UIC برگزار شد که بر همکاری بیشتر اعضا با یکدیگر تأکید شد.
رسولی تاکید کرد: موضوع مهمی که در توسعه ایستگاههای راهآهن باید مورد توجه قرار گیرد مدل اقتصادی است زیرا که دولت ها برای اقتصادی سازی ایستگاه ها یا منابع مالی کافی نداشته و یا بودجه برای این منظور در نظر نمیگیرد از این جهت باید برای اقتصادی سازی ایستگاهها از بخش غیردولتی درخواست کرد تا در این حوزه سرمایهگذاری کنند.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه بستههای تشویقی و حمایتی سرمایه گذاری توسط دفتر تامین سرمایه و اقتصاد حمل و نقل این شرکت برای سرمایهگذاران آماده شده است تصریح کرد: ما به دنبال آن هستیم تا با ارائه این بستهها ایستگاه های راه آهن ایران را اقتصادی تر از پیش کنیم و بتوانیم برای توسعه ایستگاه های آینده ایران سرمایهگذار جذب کنیم. در پایان این نشست، از ۱۴ ارائه صورت گرفته در هفتمین کنفرانس ایستگاه های آینده، ارائه فاطمه ترابی از دانشگاه دلفت هلند، آیدا مشهدیزاده و امیر حسین سالاریان، بهاره سهرابی و مهرناز نازقلیچی از دانشگاه علم و صنعت ایران به عنوان ۳ ارائه برتر تقدیر شد.
طرح TOD ایستگاه راه آهن تهران
گفتنی است که ظهر دیروز معاون وزیر راه و شهرسازی در دیدار با نمایندگان راه آهن های ۲۵ کشور جهان به تشریح و معرفی ظرفیت ها، امکانات و تجهیزات ایستگاه های راه آهن ایران و همچنین ویژگی های منحصربه فرد از منظر بنا و معماری پرداخت.
وی در ابتدا به معرفی ایستگاه راه آهن تهران پرداخت و گفت: ساختار ایستگاه راه آهن تهران به گونه ای است که ابتدا بلیت ها کنترل می شود و سپس مسافران وارد سالن ترانزیت و در انتها به سکوها وارد میشوند. این مساله یکی از تفاوت های ایستگاه راه آهن تهران و با سایر ایستگاه های جهان است.
وی افزود: در ایستگاه راه آهن تهران سطح زیادی از سالن انتظار را صندلی ها اشغال کرده اند تا مسافران کمتری مجبور به ایستادن باشند.
رسولی درخصوص طرح TOD ایستگاه راه آهن تهران نیز بیان داشت: مذاکرات با برندهای معتبر فروشگاهی برای ایجاد یک مرکز خرید در حد امکانات موجود و در راستای طرح توسعه مبتنی بر حمل و نقل ایستگاه راه آهن تهران شروع شده است تا مسافران بتوانند در زمان حضور در ایستگاه مایحتاج خود را تامین کنند.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در ادامه با اشاره به ایستگاه راه آهن اهواز، گفت: در این ایستگاه پروژه مسقف کردن محدوده های ویژه که تحت تاثیر گرمای شدید قرار دارند، در حال اجراست.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در اوایل سال جاری بعد از جاری شدن سیل در منطقه بام دژ، واگن های مسقف برای اسکان سیل زدگان به مدت ۲۰ روز در نظر گرفته شد.
وی در مورد ایستگاه اندیمشک نیز بیان داشت: در دوران جنگ تحمیلی شهر اندیمشک به مدت یک ساعت توسط ۵۴ هواپیمای عراقی بمباران شد که طولانی ترین بمباران تاریخ بعد از جنگ جهانی دوم محسوب می شود. این شهر موقعیت استراتژیک و لجستیکی دارد و راه هن مهم ترین اداره این شهر محسوب می شود. به طوری که در دوران جنگ تحمیلی حمل و نقل نیروها و ادوات نظامی برعهده راه آهن بود.
رسولی در ادامه به معرفی ایستگاه راه آهن مشهد پرداخت و گفت: ایستگاه راه آهن پرسرعت آنکارا که با روش BOT و سرمایه گذاری ۲۴۰ میلیون یورو ساخته شده است، برای سال اول ۲ میلیون و برای افق طرح جا به جایی ۷ میلیون مسافر پیش بینی شده است. اما سالانه حدود ۱۵ میلیون مسافر در ایستگاه راه آهن مشهد اعزام و پذیرش می شوند.
گفتنی است سایر ایستگاه های راه آهن کشور و ویژگی های هریک از آنها توسط مدیرعامل شرکت راه آهن به مهمانان و مدعوین تشریح شد.