گزارش «جمله» از چگونگی پخش چهره واقعی کشورهای توریستی فم‌تریپ؛ آخرین مد گردشگری
گزارش «جمله» از چگونگی پخش چهره واقعی کشورهای توریستی فم‌تریپ؛ آخرین مد گردشگری

نیلوفر منصوری- دبیر گروه گردشگری/ فم تریپ یا فم تور، واژه های جدیدی است که به تازگی وارد حوزه گردشگری شده و در فضای مجازی و در حوزه گردشگری طرفداران خاص خود را پیدا کرده است. سفرهایی که از سوی شرکت ها و آژانس های هواپیمایی، برگزار کنندگان تور در شهرها و کشورهای مختلف برگزار […]

نیلوفر منصوری-
دبیر گروه گردشگری/

فم تریپ یا فم تور، واژه های جدیدی است که به تازگی وارد حوزه گردشگری شده و در فضای مجازی و در حوزه گردشگری طرفداران خاص خود را پیدا کرده است. سفرهایی که از سوی شرکت ها و آژانس های هواپیمایی، برگزار کنندگان تور در شهرها و کشورهای مختلف برگزار می شود و در حقیقت سفر ارازان و رایگان است. این سازمان ها از متخصصان صنعت گردشگری، همچون عکاسان، لیدرهای تور، بلاگر ها و روزنامه نگارها و مشاوران سفر بهره می گیرند تا به معرفی شهر و جاذبه های گردشگری و تاریخی و نقاط دیدنی آن بپردازند، اما در عین حال سفری برای سرگرمی و ریلکسی نیست و باید تمامی اعضای آن در طول سفر در زمینه گردشگری کارهای مهمی انجام دهند.

 

یکی از بخش های درآمدزایی که این روزها در کنار حوزه های اقتصادی نفتی و پتروشیمی به عنوان قطب اقتصادی محسوب می شود، گردشگری است. حوزه ای که ایران در آن با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های موجود و طبیعی می تواند بخش مهمی در کشور محسوب شود. اما تبلیغات منفی علیه ایران و محدودیت های موجود، موجب عدم توجه کامل به این بخش شده است. بر همین اساس، فعالان این حوزه به فکر زدودن تصاویر منفی از ایران افتادند و با پروژه جذب «گردشگران مبلغ» یا همان «جهانگردان اثرگذار»، قدم های اولیه را برداشتند. در همین زمینه نیز چندی پیش گروهی ۱۲ نفره از فعالان اجتماعی و رسانه ای کشورهای مختلف در قالب فم تریپ به ایران آمدند. این حرکت با هدف نشان دادن ظرفیت‌های گردشگری ایران به میلیون ‌ها خارجی از طریق شبکه‌ های مجازی (انتشار جاذبه‌ های گردشگری ایران توسط ۱۲ گردشگر مبلغ) آغاز شد. البته این نخستین فم‌ تریپ ایرانی نیست و بسیاری از آژانس‌ های گردشگری یا نهاد‌ها قبلا میزبان تاثیرگذاران شبکه‌ های اجتماعی با ده ‌ها هزار یا صد‌ها هزار دنبال ‌کننده بوده ‌اند. اما در این سطح و این تعداد اینفلوئنسر (دنبال‌کننده) نبوده است.
به گفته مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری، ممکن است در فم توری که برگزار می ‌شود افرادی به غیر از فعالان گردشگری و مدیران دفاتر خدمات مسافرتی نیز حضور داشته باشند و در برخی از این تورها افراد اثرگذار در حوزه های دیگر هم ممکن است حضور داشته باشند و حضور این افراد به اهداف و رشته فعالیتی بستگی دارد که آژانس‌دار به دنبال آن است. البته این صحبت‌ درحالی مطرح می ‌شود که یکی از این فم تورها درحالی که با محوریت طبیعت‌گردی و صنایع‌دستی استان‌ های تهران، کرمان، فارس، اصفهان، قم و کاشان برگزار شده بود، مسافرانی در حوزه فعالیت آرایشی و آرایشگاهی به کشور وارد کرده بود. در این میان حتی افرادی غیرمرتبط با حوزه گردشگری که نسبت ‌های خانوادگی با برخی از حاضران در تور داشتند، در این فم تور شرکت کرده بودند.
محمدابراهیم لاریجانی در گفت و گو با ایرنا گفته ممکن است یک توراپراتور همسر یا فرزند خود را به همراه بیاورد. ما که نمی‌ توانیم جلوی سفر مردم را بگیریم. این تور آشناسازی است و یک آژانس این افراد را به ایران آورده. ممکن است از ۱۰ توراپراتور دعوت شود که به ایران بیایند و آنها بخواهند که خانواده خود را همراه داشته باشند. مطلوبیت این تور باید مورد تایید آژانسی باشد که برگزارکننده آن است. حال ممکن است در خبرهایی که منتشر می‌ شود عنوان شده باشد که همه افراد حاضر در این تورها فعالان حوزه گردشگری و توراپراتور هستند. اما اینگونه نیست. چنانکه ما هم در سفرهای خارجی خود ممکن است همسرمان هم به همراه ببریم. مدیران دفاتر خدمات مسافرتی که به ایران می ‌آیند ممکن است بخواهند خانواده خود را هم بیاورند.
نباید فراموش کرد که فم تریپ‌ ها نه تنها برای آژانس‌ های مسافرتی و برگزارکنندگان بلکه برای صنعت گردشگری و گردشگران اهمیت بسیار زیادی دارد و ایده‌یابی، تولید محتوا و رونق کسب و کارهای گردشگری از جمله اهداف برگزاری فم تور هستند، اما آنچه این روزها در برگزاری برخی فم تورها شاهد هستیم تفاوتی با سفر سایر گردشگران خارجی به کشور ندارد و گاها گروه‌ ها کاملا خانوادگی هستند.
به گفته لاریجانی تاکنون شاهد برگزاری بیش از ۲۰ فم تور در سال ۹۷ و بیش از ۷ فم تور در سال ۹۸ بوده ‌ایم و معاونت گردشگری نیز بارها این موضوع را تبلیغ و در زمره آمار فعالیت خود قرار داده ‌است. او ادامه داد: ممکن است یک آژانس ‌دار برای ۵ توراپراتور خارجی ۵۰ میلیون تومان هزینه کرده باشد. اگر یکی از این توراپراتورها، گروهی ۱۵ تا ۲۰ نفره به ایران بفرستد،‌ تمام پول تور آشناسازی قبلی تامین می‌ شود.
لازم به ذکر است که طرح جذب تاثیرگذاران شبکه ‌های اجتماعی به ‌منظور مبلغان گردشگری کشور مقصد در تمامی کشورها توسط بخش خصوصی با همکاری و موافقت دولت‌ ها صورت می‌ گیرد؛ البته برخی دولت ‌ها به‌ منظور جذب گردشگر با فراهم کردن شرایط ورود مبلغان گردشگری همچون حمایت ‌های مالی و آمادگی زیرساختی شرایط جذب گردشگران را به‌وجود می ‌آورند. فم‌تریپ مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته است به ‌گونه‌ای که بسیاری از کشورهای منطقه همچون عربستان و ازبکستان نیز درصدد جذب گردشگر از طریق برگزاری فم‌ تریپ هستند و اقدامات گسترده ‌ای در این زمینه صورت گرفته است.