سازمان هواپیمایی کشوری در پی فرود اضطراری هواپیمای آموزشی تاریخ ۲۴ دی، گزارش سانحه هوایی هواپیمای تکنام مرکز آموزش هوانوردی هما را منتشر کرد. به گزارش بازار، در پی فرود اضطراری هواپیمای آموزشی گزارش سانحه هواپیمای تکنام P۹۲-js مرکز آموزش هوانوردی هما با علامت ثبت EP-VAN به شرح ذیل منتشر شد: در ساعت ۰۸:۰۸ بوقت محلی […]
سازمان هواپیمایی کشوری در پی فرود اضطراری هواپیمای آموزشی تاریخ ۲۴ دی، گزارش سانحه هوایی هواپیمای تکنام مرکز آموزش هوانوردی هما را منتشر کرد.
به گزارش بازار، در پی فرود اضطراری هواپیمای آموزشی گزارش سانحه هواپیمای تکنام P۹۲-js مرکز آموزش هوانوردی هما با علامت ثبت EP-VAN به شرح
ذیل منتشر شد:
در ساعت ۰۸:۰۸ بوقت محلی روز شنبه مورخه ۲۴/۱۰/۱۴۰۱ هواپیمای تکنام مدل P۹۲-js و با علامت ثبت EP-VAN متعلق به مرکز اموزش هوانوردی هما با شماره پرواز ۲۰۳ به منظور انجام پرواز اموزشی با حضور معلم خلبان ۲۸ ساله با شماره گواهینامه CPL (A) FI/IR.۸۷۷۴۷۱ به همراه دانشجوی خلبانی مقطع CPL، پرواز خود را با هدایت دانشجو از باند ۳۰ فرودگاه پیام به منظور Touch Go اغاز کرده و طبق اظهارات خلبانان در Left Hand Pattern به صورت ناگهانی موتور از کار افتاده که معلم خلبان هدایت هواپیما را بعهده گرفته و پس از چندین مرتبه تلاش جهت روشن کردن مجدد موتور (Restart)، موفق به روشن کردن ان نشده و به صورت اضطراری در محوطه و زمین باز در فاصله ۳.۲ مایلی جهت ۱۲۰ درجه فرودگاه حوالی روستای فرخ اباد فردیس کرج فرود امدهاند.
اطلاع رسانی وقوع سانحه و محل ان توسط پرواز دیگر مرکز اموزش هما به شماره پرواز همای ۲۱۰ صورت پذیرفته است.
خسارت جرحی:
پس از وقوع سانحه هردو سرنشین، بطور سالم از هواپیما پیاده شده و ارزیابیهای بعدی توسط واحد اورژانس نشان میدهد که هم معلم خلبان و هم دانشجو صدمهای متحمل نشدهاند.
خسارت وارده به هواپیما:
پس از اعزام کارشناس دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان به محل سانحه و بازدید وضعیت هواپیما در اشیانه فرودگاه
پیام، فعلا خسارتهای ذیل مشاهده گردیده و مقرر است واحد فنی ان مرکز فهرست کامل خسارت وارده را اعلام نماید:
۱. ارابه فرود اصلی سمت چپ و ارابه فرود جلو شکسته و از هواپیما جدا شدهاند.
۲. بال سمت چپ در اثر برخورد با زمین دچار تغییر حالت شده است.
۳. ناحیه زیرین هواپیما در اثر برخورد با زمین پس از شکست ارابه فرود اسیب جدی دیده است.
۴. شکستگی یک سر ملخ در اثر برخورد با زمین پس از شکستن ارابه فرود نیز مشاهده گردید که احتمال صدمهبه سیستم انتقال نیروی موتور نیز داده میشود.
۵. سطوح کنترل انتهایی هواپیما نیز دچار اسیب شده است.
مشاهدات سایت سانحه:
حین فرود اضطراری ابتدا اثر چرخ سمت چپ روی زمین مشاهده گردیده و پس از شکست ارابه فرود اصلی سمت چپ و ارابه فرود جلو و همچنین شکست یک سر ملخ، هواپیما به سمت چپ منحرف شده و متوقف گردیده است. همچنین بال سمت چپ هواپیما در اثر شکست ارابه فرود و انحراف هواپیما با زمین برخورد کرده و تغییر حالت داده است.