تهران- ایرنا- معاون وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از هشت سال عدم اجرای نوسازی واحدهای مسکونی در بافتهای فرسوده و تاریخی شهری، از تسریع اجرای نوسازی در محلات هدف خبر داد و گفت: ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار واحد از بناهای مسکونی واقع در این محدودهها ناپایدار هستند. به گزارش ایرنا از وزارت راه […]
تهران- ایرنا- معاون وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از هشت سال عدم اجرای نوسازی واحدهای مسکونی در بافتهای فرسوده و تاریخی شهری، از تسریع اجرای نوسازی در محلات هدف خبر داد و گفت: ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار واحد از بناهای مسکونی واقع در این محدودهها ناپایدار هستند.
به گزارش ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، «محمد آئینی» اعلامکرد: بیش از ۱۶۲ هزار هکتار معادل ۲۵ درصد و یک چهارم سطح شهرها را بافتهای هدف بازآفرینی شهری اعم از سکونتگاههای غیررسمی و حاشیهای، بافتفرسوده میانی و بافت فرسوده تاریخی تشکیل میدهند که بیش از یکسوم جمعیت شهری در این مناطق سکونت دارند.
با کار مانده زیادی در زمینه نوسازی واحدهای مسکونی مواجهیم
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران افزود: بیش از پنجمیلیون و ۷۰۰ واحد مسکونی در محدودههای هدف بازآفرینی شهری قرار دارند که نزدیک به ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار واحد از بناهای مسکونی واقع در این محدودهها ناپایدار هستند. با تلاشهایی که انجام شده نزدیک به ۲۱۰ هزار واحد بنای ناپایدار تخریب و نوسازی شده و بهجای آنها ۶۷۰ هزار واحد ساخته شده است؛ بنابراین ما با کار مانده بسیار زیادی مواجه هستیم.
وی با تاکید بر اینکه در محدودههای هدف بازآفرینی شهری مالکیت با مردم است و با دولت و شهرداریها نیست، اعلامکرد: کار در این بافتها تدریجی است که باید شرایط آن فراهم شود تا بازآفرینی شهری این محلات شتاب بگیرد. عمده سیاستها و برنامهها نیز در جهت شتاببخشی به امیدبخشی و زیستپذیر شدن در این محدودههاست که فقط این زیستپذیری به معنای تولید مسکن نیست.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در محدودههای هدف به دلیل کمتوجهیهایی که در سالهای گذشته به آنها شده، با کمبودهای شدیدی مواجه هستند. همچنانکه در سند ملی بازآفرینی شهری نیز بر این نکته تاکید شده است تا تلاش شود این محدودهها سرانههای خدماتی شان به متوسط همان شهر برسد.
وی گفت: در برخی از شاخصها کار پنج برابری باید انجام بشود تا به متوسط آن شهر برسد.
آئینی، از دیگر اقدامات در دست انجام را علاوه بر تامین محدوده سرانههای خدماتی و رساندن سرانههای خدماتی به متوسط همان شهرها، توانمندسازی ساکنان محلات در حوزه معیشت، بهداشت و اشتغال عنوان و تصریحکرد: موضوع دیگر توانمندسازی مردمان ساکن در محدودهها در حوزه معیشت، بهداشت و اشتغال است.
وی گفت: در بخش مسکن برای اینکه بازآفرینی شهری پایدار شتاب بگیرد در طول هشت سال گذشته آنچه که دولت توانسته است بهطور مستقیم در حوزه نوسازی حمایت کند سالیانه در حدود ۱۰ هزار واحد بوده است.
این مقام مسوول با بیان اینکه در حوزه مقاوم سازی هنوز تعریفی انجام نشده است، ادامهداد: در آخرین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار پیشنهاد کردیم تا برای بازسازی، مرمت بناهای تاریخی و مسکونی که در بافت تاریخی هستند تسهیلات ویژهای تعریف شود که در این خصوص بنا شد تا با بانک مرکزی مذاکراتی انجام و مدل کار معین شود.
نوسازی ۱۵۰ هزار واحد در سال در برنامه شرکت بازآفرینی شهری ایران
معاون وزیر راه و شهرسازی اعلامکرد: در حوزه نوسازی مسکن، برنامه نوسازی ۱۵۰ هزار واحد در سال در دستور کار است که این میزان دستکم ۱۵ برابر متوسط هشت سال گذشته میشود که کار بزرگی است.
وی گفت: هم اکنون بیش از ۶۲ هزار واحد در این محدودهها در دست حمایت داریم که در حال نوسازی هستند که ۱۲ هزار واحد آن در دهه فجر سال گذشته به بهرهبرداری رسید و ۱۵ هزار واحد نیز در هفته دولت سال جاری به بهرهبرداری خواهد رسید. بقیه نیز در مراحل مختلف ساختوساز است.
شهرداریها تخفیف ۱۰۰ درصدی نوسازی در بافت فرسوده را اعمال کنند
آئینی، سرعت دادن به برنامه نوسازی در محلات هدف بازآفرینی شهری پایدار ایران را همراهی شهرداریها عنوان کرد و افزود: شهرداریهای باید مجوزهای نوسازی و پروانه ساخت وساز را سریع تر صادر کنند. حداقل مدت قانونی در اینباره دو هفته تعیین شد که برخی از شهرداریها این کار را شروع کردند اما هنوز به نقطه مطلوب نرسیدهایم.
وی گفت: البته صدور پروانه ساختمانی و مجوز نوسازی در تهران ۲ ماه و در برخی از شهرها نیز یک ماه است که اراده بر آن است تا به این عدد برسیم و در کار نوسازی سرعت لازم را انجام بدهیم. از شهرداریها انتظار داریم تا تخفیفهای ۱۰۰ درصدی نوسازی در بافتهای فرسوده را اعمال کنند. همچنین انتظار است تا شهرداری ها در صدور مجوزها سرعت لازم را انجام بدهند.
ارایه مشوقهای شهرسازانه برای مردم و سازندگان در بافتها
آئینی، سرعت دادن به صدور پروانه ساختمانی و مجوز نوسازی را نخستن مشوق در نوسازی بافتهای فرسوده عنوان و در بیان دیگر مشوقها اعلامکرد: بستههای تشویقی شهرسازانه از دیگر مشوقهای نوسازی در بافتهای فرسوده است که با این بستهها درصدد هستیم تا از سازندگانی که نسبت به نوسازی محله ای یا تجمیع پلاکهای ریزدانه یا بازگشایی معابر اصلی اقدام میکنند حمایت کنیم.
وی این مشوقها را برای سازندگان شامل تراکم تشویقی، سطح اشغال بیشتر، تسهیلات در حوزه پارکینگ و توده گذاری عنوان کرد و این کار را اقدامی اقتصادی برای سرمایهگذاری در بافتها برشمرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین اعلام کرد: این بسته جامع در حال تدارک است که کلیات آن در شورای عالی شهرسازی و معماری مصوب و جزئیات آن در کمیته شورای عالی در دست بررسی است که امیدواریم در صحن شورا مطرح و مصوب شود که با ابلاغ جزئیات بسته جامع مشوقهای شهرسازی برای سازندگان در بافتهای فرسوده میتواند نقطه عطفی را برای نوسازی تعریف کرد.
آمادگی برای نوسازی سالیانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار واحد در بافت های هدف
آئینی تصریح کرد: انتظار است تا سالیانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار واحد فرسوده در بافت های فرسوده با ارائه بسته جامع شهرسازانه نوسازی در بافتها نوسازی شود و با این کار بخشی از نیاز مردم به مسکن در این محدودهها پاسخ داده شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی اعلامکرد: ظرفیتی که در این محدوده ها وجود دارد بیش از پنج میلیون واحد اضافی است که لازمهاش این است که بستر این کار فراهم شود. در اینکار همراهی مردم و حل مشکلات سند که در برخی از محلات وجود دارد باید برطرف بشود. همچنین باید تشویق جدی از سرمایه گذاران در این محدوده ها انجام بشود تا نسبت به سرمایه گذاری در این محدودهها ترغیب شوند.
نهضت ۳ ساله رفع معابر خاکی در محلات هدف
وی تاکید کرد: آنچه که چهره محرومیت را در محلات هدف بازآفرینی شهری نمایان کرده است معابر خاکی است که متاسفانه محلاتی داریم که حتی یک کوچه آسفالت در برخی از آنها که به ویژه در سکونتگاههای غیررسمی است دیده نمیشود. در این مناطق عمدتا امکان زیست وجود دارد و نیازی به جابه جایی ساکنان نیست. بلکه باید ساماندهی شود. یکی از نیازهای فوری بهسازی و آسفالت معابر است که بتوان چهره زندگی را به آن محلات داد. بهسازی معابر خاکی عمدتا می تواند در ساکنان مناطق ایجاد امید و نشاط کند تا بتوانند به آینده امیدوار شوند
آئینی گفت: با موافقت وزرای حاضر در نخستین نشست ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در دولت سیزدهم، نهضت سه سالهای تعریف شده که طی این مدت بتوان معابر خاکی را آسفالت کرد.