یاران هاشمی و گرم‌کردن تنور انتخابات
یاران هاشمی و گرم‌کردن تنور انتخابات
19 دی‌ماه، سالگرد درگذشت «آیت‌اله اکبر هاشمی رفسنجانی»، سیاستمدار مشهور و یکی از موثرترین چهره‌های جبهه اصلاحات در ایران و چهارمین رئیس جمهور ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.

سایه برین روزنامه نگار – ۱۹ دی‌ماه، سالگرد درگذشت «آیت‌اله اکبر هاشمی رفسنجانی»، سیاستمدار مشهور و یکی از موثرترین چهره‌های جبهه اصلاحات در ایران و چهارمین رئیس جمهور ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی است. آیت اله هاشمی، پس از خرداد ۱۳۶۰ و خلع بنی‌صدر، به عنوان نماینده امام خمینی (ره)، در شورای عالی دفاع، فرماندهی نیروهای مسلح و جنگ را بر عهده داشت. وی از سال ۱۳۶۸ تا زمان مرگ، عهده‌دار ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام بود.. ایشان از ابتدای تأسیس مجلس خبرگان رهبری در سال ۱۳۶۱ تا سال ۱۳۸۵ نائب رئیس اول این مجلس بود و از ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ دومین رئیس این مجلس بود. رفسنجانی همچنین رئیس هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی بود.
آیت‌اله هاشمی رفسنجانی، از سال ۱۳۶۰ تا ۱۸دی‌ماه ۱۳۹۵، مبادرت به ثبت خاطرات هرروزه خود داشت به‌طوری که امروز مجموعه خاطرات ایشان، یکی از منابع مهم تاریخ معاصر، مستند و ارزشمند در ثبت وقایع سال‌های تشکیل و پس از تشکیل جمهوری اسلامی ایران است.
زندگی پربار ایشان و خدماتی که تا لحظه مرگ از ارائه دادن آن‌ها دست برنداشت، همچنین قدم برداشتن‌های بسیار موثر ایشان در مسیر اصلاحات کشور، به عنوان نهضتی که از زمان امیرکبیر در ایران پایه‌ریزی شده بود، چنان پربار است که قابل تلخیص در حدود این متن نیست.
متن حاضر به بهانه سالگرد درگذشت ایشان قصد دارد نگاهی به ردپای تفکر آیت‌اله هاشمی رفسنجانی در انتخابات پیشروی مجلس شورای اسلامی داشته باشد؛ چرا که امروز درحالی هفتمین سالگرد درگذشت ایشان پشت سر گذاشته می‌شود که بحث حضور احزاب و جناح‌های سیاسی مختلف در انتخابات مجلس شورای اسلامی از همیشه داغ‌تر است.

نارضایتی فرزند آیت‌اله از کمرنگ بودن حضور احزاب
هفته گذشته، نشست فعالان حزبی با «سیدابراهیم رئیسی»، رئیس جمهور وقت برگزار شد اما «محسن هاشمی رفسنجانی»، چنین جلساتی را تشریفاتی توصیف کرد. رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران در این خصوص گفت: «به نظرم نفس برگزاری این جلسه خوب بود و چنین جلساتی پیش از آنکه جلسه کاری باشد، جلسه تألیف قلوب بود.»
به گزارش تسنیم، وی با بیان اینکه، برگزاری جلسه با فعالان سیاسی باید مدام باشد، در نقد اینکه «جلسه رئیس‌جمهور با فعالان حزبی سالی‌یکبار برگزار می‌شود»، گفت: «به نظر می‌رسد، این جلسات بیشتر جنبه تشریفاتی دارد نه کاربردی. گرچه نفس برگزاری این جلسه خوب بود اما اینکه سالی‌یکبار ۵۰ نفر را دور هم جمع کنند و بگویند هرکس سه دقیقه صحبت کند، درست نیست. اگر وقت بیشتر بود، من پاورپوینت می‌آوردم و استدلالی صحبت می‌کرد اما در آن زمان کوتاه نمی‌شد حرف خاصی زد.»
هاشمی گفت: «به نظرم باید، از همه گروه‌ها دعوت کنند و جای هیچ گروهی خالی نباشد و اینکه، یک جلسه کامل برای اصلاح‌طلبان باشد و یک جلسه هم برای اصولگرایان. یعنی برای هر گروهی یک جلسه مخصوص برگزار شود.»
رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: «در جلسه روز گذشته، خیلی‌ها صحبت کردند و آقای رئیسی هم که نیم ساعت وقت داشت، مجبور بود با کلی‌گویی به مباحث پاسخ دهد چرا که وقت نبود به تک‌تک مباحث ورود کند.»

رونمایی از لیست یاران هاشمی رفسنجانی در انتخابات
اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها از لیست انتخاباتی خود با نام «یاران هاشمی» در انتخابات مجلس و خبرگان رونمایی کردند. این لیست سیاسی قرار است دربرگیرنده احزاب، گروه‌ها و اشخاصی باشد که در انتخابات آتی مشارکت خواهند داشت. این لیست که هنوز جزئیات دقیق آن منتشر نشده اما می‌توان در خصوص آن حدسیاتی داشت، حاصل برگزاری جلسات متعدد میان «محسن هاشمی رفسنجانی»، «حسن روحانی»، «علی اکبر ناطق‌نوری»، «سیدمحمد خاتمی»، «سیدحسن خمینی» و «اسحاق جهانگیری» است.
فی‌الواقع اصلاح طلبان میانه‌رو یا مشارکت‌جو، پیرو تاکیدات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در خصوص اینکه مخالفت با انتخابات مخالفت با اسلام و جمهوری اسلامی است، بهانه‌هایی چون نبود چهره شاخص در میان اصلاحات را واهی دانسته و با عنوان یاران هاشمی، در صدد گرم کردن تنور
انتخابات هستند.

رد صلاحیت و باز هم رد صلاحیت!
چه این آمار خوشایندمان باشد چه نباشد، این دوره مجلس شورای اسلامی در خصوص ردصلاحیت در آستانه ثبت یک رکورد تاریخی است. طبق آخرین آماری که در این خصوص ارائه شده است، ۴۸ درصد رد صلاحیت اتفاق افتاده که اصلا خبر خوبی برای حضور احزاب و جریان‌های فکری مختلف نیست. بهانه‌های مختلفی تا امروز برای این عدم تائیدها توسط مسئولان مربوطه ارائه شده‌است که در تازه‌ترین و عجیب‌ترین آن‌ها، کمبود وقت علت این عدم تائید عنوان شده‌است. «احمد وحیدی»، وزیر کشور طی گفت‌وگویی که خبرگزاری دانشجو آن را منتشر کرده است، گفت: «عمده‌ترین دلیل رد صلاحیت‌ها توسط هیات‌های اجرایی، کمبود فرصت بررسی بود؛ می‌توان گفت حدود ۳۰ درصد از افرادی که صلاحیت آن‌ها از سوی هیات‌های اجرایی احراز نشده، به دلیل کمبود فرصت بررسی بوده است. اتمام بررسی صلاحیت‌ها در هیات نظارت بر انتخابات پایان کار نیست و افرادی که صلاحیت آن‌ها تایید نشده، هنوز فرصت شکایت و اعتراض و رسیدگی به آن‌ها را خواهند داشت. وزارت کشور علاقه‌مند به حضور تمامی افراد، سلائق و دیدگاه‌ها در انتخابات مجلس است.»
متاسفانه آنچه از این بهانه دریافت می‌شود این است که چون زمان در حال اتمام بوده، ناگهان از یک جایی به بعد به شکل فله‌ای یا کیلویی، همه رد صلاحیت شده‌اند. بهانه‌ای که در مقابلش، حذف تمام گروه‌های فکری و جریانات سیاسی مخالف، خوش‌تر و قابل قبول‌تر است! با این حال با توجه به اظهارات وحیدی مبنی بر وجود فرصت کافی برای ثبت اعتراض و عدم اتمام کار، هنوز نمی‌توان در این خصوص نظر دقیقی ارائه کرد.

«حسن روحانی» سخنران مراسم گرامیداشت آیت‌اله رفسنجانی
«حسن روحانی»، رئیس جمهور سابق ایران که پس از اتمام دوره مسئولیت خود از کنشگری سیاسی فاصله نگرفته، به شکلی که امروز در انتخابات مجلس خبرگان رهبری ثبت نام کرده‌است و بارها با درج مطالب در وب سایت خبری خود صدر اخبار قرار گرفته، قرار است که سخنران ویژه مراسم گرامیداشت هفتمین سالگرد ارتحال آیت‌اله هاشمی رفسنجانی باشد. به گزارش جماران، این مراسم از ساعت ۱۰ صبح پنجشنبه ۲۱ دی ماه در حسینیه شماره دو جماران برگزار می‌گردد. این برنامه که با حضور خانواده و یاران آیت‌اله هاشمی برگزار می‌شود، به‌صورت در فضای مجازی نیز پخش خواهد شد.
روزنامه «جمله» ضمن عرض تسلیت هفتمین سالگرد درگذشت آیت‌اله اکبر هاشمی رفسنجانی، برای انتخابات پیش‌روی مجلس شورای اسلامی آرزوی مشارکت و رونق دارد.

  • نویسنده : ارسالی توسط سایه برین