عضو هیأت عامل و معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه این سازمان تسهیلگر خدمات دریایی در کشور است، گفت: سازمان بنادر در تلاش است در شرایط سخت ناشی از تحریم و شیوع ویروس کرونا، از ناوگان دریایی کشور چه در حوزه نفتی و چه در حوزه تجاری و شناورهای کوچک […]
عضو هیأت عامل و معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه این سازمان تسهیلگر خدمات دریایی در کشور است، گفت: سازمان بنادر در تلاش است در شرایط سخت ناشی از تحریم و شیوع ویروس کرونا، از ناوگان دریایی کشور چه در حوزه نفتی و چه در حوزه تجاری و شناورهای کوچک به لحاظ عملیاتی، فنی و سیاسی حمایت و پشتیبانی کند.
جلیل اسلامی در نشست مدیران سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: در این شرایط حساس و تعیین کننده، اتحاد و همگرایی بخش دریایی کشور، بیش از گذشته ضرورت و الزام دارد.
اسلامی همچنین از در دست طراحی و تدوین بودن راهبرد های دریایی برای اولین در کشور خبر داد و گفت: با تبیین این راهبردها، تکلیف عملیات دریایی کشور در شقوق مختلف روشن خواهد شد.
معاون دریایی سازمان بنادر کنترل و مانیتورینگ عملیات دریایی را یکی از مهم ترین مباحث دانست و تصریح کرد: در این بخش، سرمایه گذاری و استفاده از سیستم های مختلف چون جی پی اس ، ال آر آی تی و غیره بسیار ضروری است تا بتوانیم خدمات دریایی را کیفی تر کنیم و ناوگان را توسعه دهیم.به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، این عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به ممنوعیت تردد شناور سنتی در بنادر کشور منطقه به واسطه شیوع ویروس کرونا، گفت: یکی از دغدغه های سازمان بنادر، معیشت این قشر زحمت کش است، بنابراین طرح جایگزینی شناور های فلزی با شناورهای چوبی را در دست طراحی و اجرا داریم.
چابهار، حلقه اتصال کریدور شمال-جنوب
بندر چابهار حلقه اتصال ارسال کالاهای هندی به افغانستان و فراتر از آن به آسیای مرکزی و کشورهای حوزه سی آی اس است. این بندر، بندری در حال توسعه است که می تواند به عنوان موتور مجرکه اقتصاد کشور قلمداد شود.
مدیرعامل یک شرکت حمل ونقل دریایی (فعالیت در چابهار) در اینباره گفت:توسعه چابهار واقعا با سرعت در حال رقم خوردن است و حضور تکنسین های کشور خودمان و همچنین هندی ها در این بندر قابل رویت است.فرزاد صفارزاده اضافه کرد: حتی عنوان شده که دولت هند بودجه پیشنهادی خود در سال ۲۱-۲۰۲۰ برای توسعه بندر چابهار را حدود ۱۴ میلیون دلار اعلام کرده است که نشان از عزم این کشور برای ارتباط با جهان از طریق چابهار دارد. مدیرعامل فراسو بار تاکید کرد: چابهار به هند، افغانستان، پاکستان و آسیای میانه، نزدیک و خوش مسیر است و به همین دلیل هم تاکید این کشورها بر توسعه چابهار است. گفتنی است که پهلوگیری کشتی ها در بندر چابهار افزایش یافته و این خبر خوشی برای اقتصاد کشور است چرا که از این بندر می توان صادرات و ترانزیت کالا را افزایش داد. اما کاهش هزینه های بندری، افزایش سرعت توسعه و رشد تخلیه و بارگیری در این بندر می تواند علاوه بر امتیازات داخلی برای اقتصاد کشور، کریدور شمال-جنوب را نیز فعال کند تا از طریق آستارا به کشورهای آذربایجان، قزاقستان و گرجستان به شوروی وصل شویم.
بازدید هیات اقتصادی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلت نظام از ظرفیت ریلی استان گلستان
کمیسیون اقتصاد کلان دبیرخانه مجمع تشخیص مصلت نظام از ایستگاه راه آهن اینچه برون بازدید نمودند. سرپرست اداره کل راه آهن شمالشرق۲ درجلسه ای که در این بازدید توضیحاتی در مورد ظرفیت حوزه ریلی و مراودات بین المللی و مرکز لجستیک مرزی اینچه برون و میزان صادرات و واردات عنوان نمود و افزود: مرکز لجستیک مرزی اینچه برون محور توسعه اقتصادی استان خواهد شد.
محسن اعتماد در ادامه گزارشی از اقدامات مهم و فعالیتهای اداره کل راه آهن شمالشرق۲ ارائه و در مورد قابلیت های ریلی و درآمدهای ترانزیتی، برنامه اجرایی جهت افزایش ترانزیت ریلی، کریدور KTI ، فعالیتها و کارکردهای مرکز لجستیک مرزی اینچه برون سخنانی بیان نمود .
وی در ادامه اضافه کرد: امروزه راه آهن در کشور جایگاه ویژه ای دارد و مرکز لجستیک اینچه برون استان گلستان و برقراری خطوط بین المللی استان موجب تسهیل مراودات بین المللی شده که در این راستا راه آهن اینچه برون با همکاری دستگاههای اجرایی و سرمایه گذاری بخش های خصوصی می تواند محور توسعه و شکوفایی اقتصادی استان و منطقه باشد . در ادامه این جلسه دکتر هاشم بیگی نماینده ویژه آقای دکتر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن ابراز خرسندی از حضور در استان گلستان ، وجود راه آهن را نعمت بزرگی برای استان دانست و به وجود خطوط ریلی و اهمیت نقش حمل ونقل ریلی اشاره و تاکید نمود. ابراهیم کریمی ،معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان نیز در این نشست وجود خطوط ریلی را یکی از پتانسیلهای مهم استان گلستان و منطقه دانسته و افزود: نگاه ما نیز به منطقه ،نگاه توسعهای است وتجار و بازرگانان می توانند استفاده بهینه ای از این ظرفیت راه آهن و حوزه ریلی داشته باشند .
در ادامه آقای پیرامون ، یکی از فعالان اقتصادی استان نیز به نقش و جایگاه راه آهن و تحولات اقتصادی و اشتغال استان پرداخت و افزود : ایجاد یک منطقه آزاد، امتیازات ویژه ای را می تواند به همراه داشته باشد از جمله ایجاد فرصت های اقتصادی و جذب سرمایه های خارجی و همچنین ورود مواد اولیه به کشور و ورود تجار و بازرگانان به بازارهای جهانی و گسترش صادرات می باشد. به همین جهت، امکانات و تسهیلات قانونی، شرایط مساعدی را جهت سرمایه گذاری های اقتصادی و زیر بنایی برای حضور فعالان اقتصادی در مناطق آزاد مهیا می کنند که اینچه برون استان گلستان با دارا بودن فضای کافی ، خطوط ریلی و جاده ای و وجود زیرساختها در این منطقه بمنظور فعالیتهای اقتصادی یکی از مناطق بسیار منحصر به فرد برای منطقه آزاد اینچه برون می باشد. وی افزود : تجار و بازرگانان کشورمان با وارد کردن مواد اولیه همچون زغال سنگ ، سنگ آهن و محصولات دیگر کشورهای CIS مثل کشور قزاقستان می توانند با استفاده از کریدور ریلی اینچه برون این مواد اولیه را در اینچه برون استان گلستان فرآوری ومحصول نهایی را صادر نمایند. این فعال اقتصادی به ظرفیتهای استان گلستان اشاره و افزود : یکی از مزیتهای حوزه ریلی اینچه برون استان گلستان این است که تجار و بازرگانان از کشورهای CIS می توانند کالاهای خود را در واگنهای پلمپ شده ارسال و با ایمنی بالا ،هزینه کم درمرزهای کشور مقصد( ایران ) تحویل می گیرند که این یکی از مزیتهای سودآوری مناسب برای تجار و بازرگانان می باشد.
و در خاتمه اضافه کرد : ایجاد منطقه آزاد تجاری می تواند پروژه عظیم ریلی بین المللی KTT را به ثمر برساند و علاوه بر شکوفایی اقتصادی برای استان ، برای کشور قزاقستان نیز منشا اثر باشد.