محمدحسین جعفری سمیع دبیر سرویس سیاسی اشاره: حدود ۱۰ روز پیش بود که رئیس جمهور برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان مجلس در حاضر شد و به سوالات پاسخ داد. از میان ۵ سوال نمایندگان تنها از یک سوال رئیس جمهور قانع شدند و تکلیف ۴ سوال دیگر روشن نشد. با این وجود نمایندگان مجلس بار […]

محمدحسین جعفری سمیع

دبیر سرویس سیاسی

اشاره: حدود ۱۰ روز پیش بود که رئیس جمهور برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان مجلس در حاضر شد و به سوالات پاسخ داد. از میان ۵ سوال نمایندگان تنها از یک سوال رئیس جمهور قانع شدند و تکلیف ۴ سوال دیگر روشن نشد. با این وجود نمایندگان مجلس بار دیگر سرگرم پروژه استیضاح وزرای دولت شدند و دولت نیز به بهانه مصلحت از بیان علل وضعیت نابسامان کشور خودداری کرد. هفته گذشته مهندس محمد دامادی نماینده محترم مردم ساری در مجلس میهمان «جمله» بود و سوالات ما پیرامون وضعیت فعلی کشور و نقش مجلس و دولت در حل بحران های فعلی پاسخ داد که در ادامه می خوانید.

 

*به عنوان نماینده ملت در مجلس، ارزیابی شما از طرح سوال از رئیس جمهور چیست و چرا به رغم آنکعآنکه نمایندگان از پاسخ رئیس جمهور قانع نشدند از کنار این موضوع به راحتی گذشتند؟

در باره سوال از رئیس جمهور باید به این نکته اشاره کنم که بنده نیز جزء کسانی بودم که طرح سوال از رئیس جمهور را ابتدا امضاء کردم اما پس از مدتی امضاء خود را پس گرفتم. اوائل آذرماه سال گذشته بود که نمایندگان به این نتیجه رسیدن که باید شوکی به حوزه اقتصاد کشور وارد شود چرا که سیاست های اقتصادی دولت پاسخگوی نیازهای کشور ارزیابی نمی شد. بنابراین باید دولت از همان سال گذشته نسبت به تغییر سایت های خود در حوزه اقتصاد تجدید نظر می کرد. اما به رغم اصرار تعدادی از نمایندگان به دلیل مصلحت اندیشی هیئت رئیسه مجلس، موضوع سوال از رئیس جمهور در صحن علنی مطرح نشد و بنده به عنوان نماینده ملت این اقدام هیئت رئیسه مجلس را نمی توانم نادیده بگیرم. همان زمان یعنی پائیز سال گذشته سخنانی که در جمع جوانان شهرستان ساری داشتم به این نکته اشاره کردم که اگر امروز قیمت دلار به ۵ هزار تومان رسیده و ما بی تفاوت به این موضوع باشیم و کاری نکنیم در آینده نزدیک قیمت دلار به بالای ۱۰ هزار تومان خواهد رسید و می بینید امروز که با شما صحبت می کنم دلار به ۱۵ هزار تومان نیز رسیده است. بنابر این می توان گفت بالا رفتن قیمت دلار از همان سال گذشته قابل پیش بینی بود اما با این وجود هیئت رئیسه مجلس مانع طرح سوال از رئیس جمهور شد و وقتی برای بار دوم این موضوع در ماه گذشته مطرح شد دیگر کار از کار گذشته بود و دیگر سوال از رئیس جمهور نمی توانست مشکلی را حل کند. همانطور که همه مشاهده کردند این طرح سوال دیر هنگام چه خروجی مثبتی برای ملت داشت؟ البته این وظیفه رئیس جمهور است که پاسخگوی نمایندگان باشد اما این پاسخگویی دیر هنگام هیچ تاثیری نداشت غیر از آنکه همان روز پس از جلسه سوال از رئیس جمهور دلار هزار تومان افزایش داشت. ما از رئیس جمهور خواسته بودیم تیم اقتصادی خود را تغییر دهد نه اینکه تنها وزیر اقتصاد را عوض کند. گرچه به اعتقاد بنده آقای کرباسیان در به وجود آمدن وضع امروز کمترین سهم را دارد. دولت باید سیاست اقتصادی خود را تغییر می داد. اما این تعلل آقای رئیس جمهور در تغییر تیم اقتصادی از کند بودن گذشته و گویا با افرادی که در این تیم حضور دارند نوعی رو در بایستی دارد و به دلایلی همچون رابطه دوستی و یا بدهکاری شخصی قصد ندارد این افراد را برکنار و یک تیم خبره جایگزین آنان کند. هنوز دلیل این مصلحت اندیشی آقای روحانی مشخص نیست. ایشان در سخنانی که در عسلویه داشتند به نوعی با مردم از روی شکم سیری سخن گفتند. گویا ایشان وضع موجود کشور را اصلاً درک نمی کند. وقت آن رسیده آقای روحانی از خیابان ثارا… تهران کمی پائین تر بیاید و وضعیت مردم را به چشم خود ببیند. بنابراین باید بگویم طرح سوال از رئیس جمهور هیچ فایده ای برای کشور و ملت نداشت و تنها نمایشی بود از تمرین دموکراسی توسط مجلس و دولت.

*با توجه به این موضوع که طرح سوال و استیضاح وزیران و رئیس جمهور از اختیارات قانونی مجلس و نمایندگان است، با این حال شاهد این مساله هستیم که عده ای از نمایندگان پس از امضاء استیضاح یا سوال از وزیران در دقیقه نود امضاء خود را پس گرفته و موضوع را از درستور کار مجلس خارج می کنند. به نظر شما این اقدام نمایندگان موجب ناکارآمدی ابزارهای قانونی مجلس نمی شود؟

قطعاً همینطور است. به نظر من مجلس ما امروز ضعیف ترین جایگاه خود را در کشور در حال تجربه کردن است. اگر شما نگاهی به ادوار مختلف مجلس و عملکرد نمایندگان در دوره های مختلف را بررسی کنید متوجه این موضوع می شوید که تیغ مجلس هر روز کند تر می شود و جایگاه مجلس در حال تنزل است. متاسفانه فضای لابی در مجلس به یک فضای فراگیر بدل شده است و لابی گری در مجلس حرف اول را می زند. نگاه کنید امروز در بحث مسکن مهر ما چقدر مشکلات داریم. در حوزه راه و ترابری کشور چقدر دچار مشکل است. در حوزه نظام مهندسی شاهد هستیم که چه اشکالات بزرگی وجود دارد. با وجود این مشکلات چرا استیضاح آقای آخوندی به مصلحت نیست؟ چه مصلحتی بالاتر از مردم وجود دارد؟ یک وزیر با سیاست های غلط خود تا چه زمانی باید همچنان در پست وزارتی باقی بماند؟ به چه قیمتی؟

*برخی از نمایندگان بر این اعتقاد هستند که بیشتر وقت مجلس صرف قانون نویسی می شود به همین دلیل امروز ما با چالشی به نام تورم قانون مواجه هستیم. نظر شما در این خصوص چیست؟

با توجه به حضورم در ۲ دوره مجلس باید بگویم که در مجلس ما همواره در حال تدوین قانون و قانون نویسی هستیم. این روند قانون نویسی در مجلس برای کشور ضرر دارد. اولاً این انباشته شدن قوانین دست عده ای را برای دور زدن قوانین باز می گذارد. با افزایش تبصره ها و مواد الحاقی به قوانین، معبرهایی ایجاد می شود تا عده ای بتوانند از این معابر برای دور زدن قانون استفاده کنند. بارها بنده در مجلس عرض کردم که زمان آن رسیده تا به این قانون نویسی ها پایان دهیم و به وظیفه نظارتی خود بپردازیم. واقعاً چه لزومی دارد که هفته ای ۳ روز نماینده در مجلس مشغول قانون نویسی باشد و از حوزه انتخابی خود خبر نداشته باشد. نمایندگان باید با مردم ارتباط نزدیکی داشته باشند و از مشکلات حوزه های انتخابی خود مطلع باشند. برای نمایندگانی همچون بنده که فاصله زیادی با حوزه انتخابی خود ندارند شاید مشکلی نباشد، اما بسیاری از نمایندگان برای رسیدن به حوزه های انتخابی خود باید مسافت های زیادی را طی کنند. واقعاً هیچ لزومی ندارد که نمایندگان وقت خود را صرفاً برای قانون نویسی حدر دهند در حالی که باید بر اجرای قوانین نظارت داشته باشند.

*به نظر شما ادامه این روند چه تبعاتی را برای کشور در پی خواهد داشت؟

این ضعف نظارتی نمایندگان موجب شده بسیاری از تخلفات در حاشیه امن صورت بگیرد و کسی مطلع نشود. در بسیاری از شرکت ها و کارخانجات قول اقتصادی کشور و در هئت مدیره های این شرکت ها و سازمان ها تخلفاتی سنگین صورت می گیرد که به دلیل عدم نظارت مجلس بر این شرکت ها و سازمان ها، متخلفان در حاشیه امن قرار دارند. امروز هلدینگ های بزرگ صنعتی، شرکت های تابع سازمان تامین اجتماعی، شستا، و بسیاری دیگر از بنگاه های اقتصادی در کشور وجود دارد که تخلفات بزرگی در آنان انجام می گیرد و به دلیل نبود نظارت بر عملکرد آنان، پاسخگوی هیچ مرجعی نیستند. به نظر من باید قوانین مزاحم را حذف کنیم و تنها ماهی ۲ بار وقت نمایندگان صرف قانونگذاری شود و بیشتر وقت نمایندگان باید به بررسی بیلان کاری شرکت های بزرگ و بنگاه های اقتصادی اختصاص یابد. باید بررسی شود واقعاً چرا با وجود امکاناتی که در اختیار بنگاه های بزرگ اقتصادی قرار گرفته و با وجود اعتباراتی که دولت به آنان اختصاص داده همچنان این بنگاه ها و شرکت های بزرگ اعلام ورشکستگی و عدم سوددهی می کنند. به همین دلیل است که اعتقاد دارم مجلس در سال های اخیر دچار شیب منفی شده و از کارای او کاسته شده است.

*برخی از نمایندگان بعد از ۲ استیضاح اخیر اعتقاد داشتند که اقتدار مجلس در حال بازگشت است. به نظر شما با وجود تنزل جایگاه مجلس به عنوان یکی از ارکان نظارتی کشور می توان گفت استیضاح ۲ وزیر اقتدار مجلس را بازگردانده است؟

خیر. اما من چنین اعتقادی ندارم. من معتقدم اقتدار مجلس زمانی باز می گردد که مردم از زندگی خود احساس رضایت کنند. ما نباید فقط توپ را در زمین دولت بیاندازیم. در هیچ جای دنیا ملت ها مسئولین را از هم جدا نمی دانند و اعتقاد ندارند که بخشی از مسئولین در بروز مشکلات نقش دارند و برخی دیگر هیچ نقشی ندارند. مردم مجلس و دولت و قوه قضائیه را به یک اندازه در بروز مشکلات و یا حل مشکلات سهیم می دانند. مردم به ما رای داده اند تا مشکلات آنان را برطرف کنیم.