حسن کمالی ادامه داد: طبیعتا هم در جمع فراکسیون افرادی هستند که خوب کار کردند و به وظایفشان عمل می‌کنند و جمعی هم در شورای شهر معتقد هستند در انجام وظیفه کاستی و کوتاهی نداشتند. اما چیزی که الان در جامعه می‌توان مشاهده کرد و بحث و گفت‌وگوی ما هم با بدنه جامعه نشان می‌دهد، […]

حسن کمالی ادامه داد: طبیعتا هم در جمع فراکسیون افرادی هستند که خوب کار کردند و به وظایفشان عمل می‌کنند و جمعی هم در شورای شهر معتقد هستند در انجام وظیفه کاستی و کوتاهی نداشتند. اما چیزی که الان در جامعه می‌توان مشاهده کرد و بحث و گفت‌وگوی ما هم با بدنه جامعه نشان می‌دهد، توقعات مردم از آنچه امروز در حال وقوع است، بیشتر است.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: من از این ماجرا به عنوان ناامیدی یاد نمی‌کنم بلکه به این شکل به این مساله توجه می‌کنم که این یک نوع عدم پاسخگویی به نیازهایی است که جامعه توقع دارد. خواست جامعه فراتر از آنچیزی است که انتخاب شوندگان انجام می‌دهند.
کمالی گفت: وقتی دستگاه‌های تصمیم‌گیر و ممیزی که در کشور موثرند در امر انتخاب و انتصاب مسئولینی که باید اداره امور را به عهده بگیرند، دخیل می‌شوند و نوعی نظارت را اعمال می‌کنند که این نظارت برای افراد توانمند یک جریان سیاسی بازدارنده است؛ افرادی وارد صحنه می‌شوند که شاید آن توانایی‌های لازم و کافی را ندارند. بنابراین می‌شود بخشی از این ناکارآمدی را متوجه افرادی دانست که مانع نقش‌آفرینی افراد توانمند شده‌اند، تا در نهایت کسانی که رای آوردند شاخص جریان اصلاحات نباشند.

بسیاری از احزاب اصلاح‌طلب در دیدار با رئیس‌جمهور حضور نداشتند
وی افزود: نکته سوم اینکه ما از ابتدا می‌دانستیم آقای روحانی دارای تفکر اصلاح‌طلبی نیست و خود ایشان هم هیچ‌گاه خود را اصلاح‌طلب ندانست. ایشان به عنوان یک فرد میانه،‌ یک فردی که دارای سیاست‌هایی است که نه با اصلاح‌طلبان تطبیق پیدا می‌کند و قبلا هم از مجموعه اصولگرایان بوده شناخته می‌شود ما با توجه به اینکه ایشان گزینه‌ای بود که در انتخابات می‌توانست حضور پیدا کند و امکان رای‌آوری برایش وجود داشت و می‌توانستند کشور را اداره کند به این نتیجه رسیدیم که وی بهترین گزینه در آن مقطع بود و از ایشان حمایت کردیم. این به آن معنا نیست که ایشان از مواضع خودش عدول کرده بود؛ ما انتخابی بهتر از ایشان در آن مقطع نداشتیم.
رئیس خانه احزاب ایران همچنین در تحلیل دیدار اصلاح‌طلبان با رئیس‌جمهور و در پاسخ به این سوال که تا چه میزان این دیدار را مفید و امیدوارکننده می‌دانید، گفت: من هم در آن دیدار حضور داشتم. یک انتخاب صورت گرفته بود و برخی افراد دعوت شده بودند که بسیاری از احزاب اصلاح‌طلب حضور نداشتند. مثلا از یک حزب اصلاح‌طلب نزدیک ۸ نفر حضور داشتند از حزبی ۳ نفر و از چهار تا پنج حزب یک نفر و چند نفر چهره شاخص هم بودند و برخی از احزاب و چهره‌ها هم هیچکس دعوت نشده بود یعنی این جلسه را نمی‌توان با عنوان جلسه رییس‌جمهور با همه احزاب و چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبان قلمداد کرد.

به روحانی گفتم اگر وعده‌ای می‌دهیم،‌ نباید در تحقق آن تعلل کنیم
کمالی در خصوص رویکرد شرکت‌کنندگان در جلسه هم گفت: نشست، نشستی نبود که فقط به انتقاد به رییس‌جمهور خلاصه شود. بنده هم جزو افرادی بودم که در این جلسه صحبت و مسائلی را مطرح کردم و بخش اعظمی از سخنان من به مشکلات روز جامعه باز می‌گشت. برای مثال لزوم بازسازی اعتماد عمومی به عنوان مهمترین سرمایه اجتماعی یکی از مسائلی بود که بنده مورد توجه قرار دادم. ارتباط مستقیم رییس‌جمهور با مردم را مطرح کردم و گفتم حفاظ‌های امنیتی مانع از گفت‌وگوی مستقیم و ارتباط مردم با رییس‌جمهور می‌شود. همچنین مطرح کردم که اگر به فعالان اقتصادی می‌گوییم کاری آزاد است و مجاز هستید این کار را انجام دهید، نباید برخوردی قهری صورت بگیرد یا اگر وعده‌ای می‌دهیم،‌ نباید در تحقق آن تعلل کنیم.
وی ادامه داد: همچنین با رییس‌جمهور مسائلی را در خصوص گفت‌وگو‌های صورت گرفته در جامعه مطرح کردم و گفتم دیر پاسخ دادن و بدون پاسخ گذاشتن بسیاری از سوال‌های مردم موجب ناامیدی و دلخوری می‌شود.

در مورد پارلمان اصلاحات چندین مرحله از احزاب نظرسنجی کردیم
دبیرکل حزب اسلامی کار در پاسخ به سوالی در خصوص روند پیگیری پارلمان اصلاحات با توجه به درخواست رئیس دولت اصلاحات برای ارائه طرح جامع این نهاد گفت: طرح پارلمان اصلاحات تقریبا ۶ سال پیش برای اولین بار توسط شهردار پیشین تهران به عنوان پیشنهادی مطرح و در جلسات دوستان ما در شورای هماهنگی مورد بحث قرار گرفت. البته با توجه به اینکه در مقطعی شورای دیگری شکل گرفته بود پیگیری این مطلب به تعویق افتاد تا اینکه دو سال پیش حزب مردم سالاری مجددا طرح پارلمان اصلاحات را مطرح کرد.
وی ادامه داد: پس از این پیشنهاد طرح برای اولین بار پس از وقفه قبلی در نشست شورای هماهنگی جبهه اصلاحات که در دفتر حزب اسلامی کار برگزار شده بود، مورد بررسی و تصویب اعضا قرار گرفت. همچنین مقرر شد جزئیات در کمیته سیاسی شورای هماهنگی مورد بحث و بررسی قرار بگیرد که نشست‌های متعددی به همین منظور در کمیته تشکیل شد. در همین راستا هم مسائلی همچون ساختار، عملکرد و شکل اثرپذیری مطرح شد.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر مسئولیت کمیته سیاسی شورای هماهنگی با بنده است و جلسات را اداره می‌کنم؛ در جریان هستم که کار به خوبی در حال انجام است و فکر می‌کنم ظرف یک یا دو هفته آینده به جمع‌بندی برسیم و طرح را برای تصویب به شورای هماهنگی ببریم. ما در این ارتباط در چند مرحله از احزاب نظرسنجی کردیم و در حقیقت طرح پایانی جمع‌بندی نظر کلیه احزاب این شورا است.

کسانی که با اصلاحات در تعارض هستند براندازان را هم‌ردیف اصلاح‌طلبان قرار می‌دهند
کمالی در خصوص ارتباط پارلمان اصلاحات با سایر نهادها و همچنین شورای مشورتی رییس دولت اصلاحات گفت: پارلمان اصلاحات یک نهاد بالادستی است که مانیفست و نظریه تولید می‌کند،‌ در تصمیمات ملی مرجع است و در انتخابات‌های مختلف سازو کارهای مناسب انتخاب می‌کند؛ یعنی یک تشکیلات جدید مبتنی بر عقل و حرکت جمعی پایه‌گذاری شده است و کار مهمی است البته اگر به نتیجه برسد. این امیدواری وجود دارد که رقبای ما هم از چنین سازو کاری و تبیین کنند و از پراکندگی و کارهای بی‌برنامه فاصله بگیریم و در آینده رقابت بین گروه‌های سیاسی به سمت و سوی برنامه معطوف شود.
رییس کمیته سیاسی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات تاکید کرد: اصلاح‌طلبان از ابتدا به عنوان کسانی روی کار آمدند که می‌خواهند اصلاح‌گر باشند. کسانی که با اصلاح‌طلبان تعارض دارند براندازان را هم‌ردیف اصلاح‌طلبان قرار داده و بر همین مبنا در خصوص اصلاح‌طلبان داوری می‌کنند. نمی‌شود کسانی را که اصل نظام، قانون اساسی و حاکمیت اسلام را به رسمیت شناخته‌اند در ردیف براندازان و مخالفان اصل نظام قرار داد.

عده‌ای بود و نبود خود را در عدم وحدت می‌دانند
کمالی افزود: با همین تعریف هم کسانی که در بخش نظارت بر برنامه‌های انتخاباتی فعالیت می‌کنند از قدرتی که در اختیار گرفتند برای برخورد با اصلاح‌طلبان استفاده می‌کنند. این برخوردها هم مجددا بر دلخوری‌ها اضافه می‌کند و باعث می‌شود گفت‌وگوها تند شده و فعالیت‌هایی که می‌تواند در جهت الفت و وحدت ملی باشد، به فاصله تبدیل شود. در هر دو جریان کسانی هستند که طبع ملایمی داشته و می‌خواهند همه را به هم نزدیک کرده و در جهت منافع ملی حرکت کنند. افراد بود و نبود خود را در جهت عدم وحدت می‌دانند. همین وحدت است که راه را بر براندازان می‌بندد.

نقش شورای نگهبان باید به نقش پدری تغییر شکل پیدا کند
کمالی در خصوص میزان آمادگی اصلاح‌طلبان برای ورود به فضای انتخابات ۱۴۰۰ با توجه به کلید خوردن فعالیت برخی جریان‌های مخالف گفت: ما در مرحله اول باید به این فکر کنیم که ساز و کار انتخاباتی تغییر کند. معتقدم جریان اصلاح‌طلب می‌تواند گفت‌وگو‌هایی را آغاز کند تا کسانی که تعیین‌کننده صلاحیت‌های انتخاباتی هستند روش‌های خود را تغییر دهند. نظارت در سطح بین‌الملل به گونه‌ای است که اگر کسی توسط دادگاه از فعالیت انتخاباتی محروم نشده باشد، می‌تواند برای حضور در مسئولیت‌های مختلف کاندیدا شود. اینکه مرجعی برای گزینش وجود داشته باشد و فقط از بین گزینش‌شدگان بتوان کسی را انتخاب کرد مساله مرسومی نیست و به همین دلیل است که معتقدیم نقش شورای نگهبان باید به نقش پدری تغییر شکل و چرخش پیدا کند و از این موضوع وارد مباحث انتخاباتی شود.

رییس‌جمهور انتخابات ۱۴۰۰ فردی خواهد بود که امروز نامش اصلا مطرح نیست
وی ادامه داد: در این خصوص هم ما در حال پایه‌گذاری نهادی هستیم که تصمیم بگیرد و برنامه‌ریزی کند و قطعا کمیته‌های مختلفی خواهد داشت که بتواند به فعالیت انتخاباتی اصلاح‌طلبان ساختار ببخشد و سیاست‌گذاری کند. البته برداشت کلی من از انتخابات سال ۱۴۰۰ این است که کسی رییس‌جمهور خواهد شد که امروز نامش مطرح نمی‌شود و هیچ یک از گزینه‌های امروز رییس‌جمهور آینده نخواهد بود.

 

اصلاح‌طلبان از ابتدا به عنوان کسانی روی کار آمدند که می‌خواهند اصلاح‌گر باشند. کسانی که با اصلاح‌طلبان تعارض دارند براندازان را هم‌ردیف اصلاح‌طلبان قرار داده و بر همین مبنا در خصوص اصلاح‌طلبان داوری می‌کنند. نمی‌شود کسانی را که اصل نظام، قانون اساسی و حاکمیت اسلام را به رسمیت شناخته‌اند در ردیف براندازان و مخالفان اصل نظام قرار داد
طبیعتا هم در جمع فراکسیون افرادی هستند که خوب کار کردند و به وظایفشان عمل می‌کنند و جمعی هم در شورای شهر معتقد هستند در انجام وظیفه کاستی و کوتاهی نداشتند. اما چیزی که الان در جامعه می‌توان مشاهده کرد و بحث و گفت‌وگوی ما هم با بدنه جامعه نشان می‌دهد، توقعات مردم از آنچه امروز در حال وقوع است، بیشتر است