![](https://jomlehonline.ir/wp-content/themes/aban/img/none.png)
نیلوفر منصوری دبیر گروه اجتماعی سال ۱۹۹۱، جان بوچرپیشنهاد داد تا منشوری برای مفهومِ پیادهگردی تدوین شود. بوچر منشوری را به نام walk 21 تدوین کرد که در آن بر درک بهتر فضاها و کمک به سلامتی و بهرهوری اقتصادی تاکید میشد. این منشور روی ۸ ویژگی اصلی تمرکز داشت؛ افزایش تحرک فراگیر، بهبود طراحی […]
نیلوفر منصوری
دبیر گروه اجتماعی
سال ۱۹۹۱، جان بوچرپیشنهاد داد تا منشوری برای مفهومِ پیادهگردی تدوین شود. بوچر منشوری را به نام walk 21 تدوین کرد که در آن بر درک بهتر فضاها و کمک به سلامتی و بهرهوری اقتصادی تاکید میشد. این منشور روی ۸ ویژگی اصلی تمرکز داشت؛ افزایش تحرک فراگیر، بهبود طراحی و مدیریت فضا برای مردم، فرهنگسازی درباره پیادهگردی، مدیریت حمایتگر و غیره. شعار این منشور نیز بود: «پیادهروی راحت است، نیازی به تجهیزات خاصی ندارد، امن است و مانند تنفس امری طبیعی است”.
پیادهگردی یا پیادهوری به قصد گردشگری همچنین به گفته کارشناسان جهانی اتفاقی است که میتواند به توسعه پایدار، حفاظت از محیط زیست، کاهش آسیبهای اجتماعی و بهبود کیفیت زندگی در جوامع کمک کند. جذابیتهای سیال یکی از مواردی است که در پیادهگردی میتواند بسیار مورد توجه قرار گیرد؛ یعنی جذابیتهایی که در هنگامِ پیادهروی و حرکت یک فرد در برابرش قرار میگیرند.
پیادهروی اربعین، در قالب گردشگری مذهبی رخ میدهد، اما در سالهای اخیر توانسته تا حدودی مفهوم پیادهروی را ترویج کند؛ چه آنشکلی از پیادهروی اربعین که مردم ایران از مرزهای ایران به سمت عراق حرکت میکنند و چه شکلِ دیگر آنکه به مناسبت سالروز اربعین در شهرهای داخلی مسافتی طولانی را با همان عنوانِ پیادهروی اربعین، پیاده طی میکنند. ایرانیهای شرکتکننده در این مراسم شهر نجف تا کربلا را پیاده میروند که مسافتی ۸۰ کیلومتری است. همچنین ۱۴۵۲ ستون در این مسیر وجود دارند که فاصله آنها از هم ۵۰ متر است. زمان پیادهروی از نجف تا کربلا را ۲۰ تا ۲۵ ساعت تخمین زدهاند که بهترین زمان برای شروعِ آن ۱۶ ماهِ صفر است.
تعداد افرادی که هرسال به مرزهای ایران و عراق میروند تا به سمت عراق حرکت کنند بیشتر میشود. مرزهای مهران، شلمچه، چذابه و خسروی ۴ مرزی هستند که مردمِ شهرهایی مثل تهران، مشهد، اصفهان، تبریز، کرمان، ساری، آبادان و یزد و غیره خودشان را به آنجا میرسانند تا پیادهروی را آغاز کنند. به همین جهت از این طریق می توان ایران را به عنوان قطب گردشگری مذهبی و ورزشی خاورمیانه مطرح نمود و مخاطبان بسیاری را به مرزهای ایران کشاند.
ایران، ظرفیت های بسیاری در کوه ها، بیابان ها، جنگل ها و روستاهای خود برای راهپیمایی گروهی دارد. این بستر در صورتی که با برند سازی و بازاریابی بین المللی در عرصه توریسم همراه شود، می تواند نقطه ای درآمد زا برای اقتصاد گردشگری ایران در افق ۱۴۰۴ باشد.
از موکب هایی که در مسیر راهپیمایی اربعین توسط ایرانیان و ملیت های سایر کشورهای جهان بر پا می شود، می توان برای معرفی کشورمان و ظرفیت های گردشگری آن بهره برد. امیدواریم سازمان های دولتی و غیر دولتی فعال در برنامه ریزی و هدایت موکب های امسال، از ظرفیت های غیر رفاهی نیز استفاده کنند.
همچنین، حضور میلیون ها زائر ایرانی در نقاط مرزی کشور و بسترسازی برای فراهم کردن امکانات برای ارائه خدمات به آن ها، زمینه را برای رونق اقتصادی این مناطق به دنبال خواهد داشت.
با توجه به طیف انگیزههای گوناگونی که در سفر به اماکن مقدس وجود دارد، پیادهروی اربعین به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای گردشگری دینی در سالهای اخیر توانسته است در توسعه گردشگری کشور عراق سهم بهسزایی ایفا نماید. چه بسا حضور میلیونها نفر در سرزمین عراق عامل مهمی در مراودات سیاسی و منطقهای به شمار می رود.
رویداد پیادهروی اربعین از جمله رویدادهای مهم گردشگری و به مثابه یکی از بزرگترین گردهمایی مسالمتآمیز، هدفمند و معناجویانه جهان است که در راستای باورها و اعتقادات دینی صورت میگیرد و هرساله با حضور میلیونها نفر از تمام نقاط جهان در عراق به وقوع می پیوندد، بهطوریکه میلیونها نفر گرد هم میآیند.
پیادهروی اربعین و حضور با شکوه جمع کثیری از مسلمانان از سراسر جهان توانسته است مسیر جدیدی را درتوسعه گردشگری دینی به عنوان یک برند گردشگری دینی برای کشور عراق به همراه داشته باشد. به ویژه به دلیل گسترش و رواج حجم کثیری از اطلاعات در انواع رسانهها، در سالهای اخیر افراد غیرمسلمان هم برای حضور در این رویداد دینی حضور پیدا کردهاند.