ولی تیموری بیان کرد: در این مذاکرات توافق شد که طرح جامع گردشگری ایران که در دهه های ۷۰ و ۸۰ نوشته شده بود؛ دوباره با همکاری سازمان جهانی گردشگری و با توجه به حضور دفتر منطقه ای یونسکو در ایران بازنگری شود. وی افزود: دستاورد دیگر این بود که حساب های اقماری گردشگری که […]

ولی تیموری بیان کرد: در این مذاکرات توافق شد که طرح جامع گردشگری ایران که در دهه های ۷۰ و ۸۰ نوشته شده بود؛ دوباره با همکاری سازمان جهانی گردشگری و با توجه به حضور دفتر منطقه ای یونسکو در ایران بازنگری شود.
وی افزود: دستاورد دیگر این بود که حساب های اقماری گردشگری که مشکل زیربنایی صنعت گردشگری کشور بوده و هست، با کمک این سازمان به سرانجام برسد. چون همیشه نبود این حساب‌های اقماری و وجود آمارهای پراکنده موجب می شد که تاثیر گردشگری در ابعاد سیاسی و اقتصادی کشور مشخص نباشد و به طور دقیق احصا نشود. بنابراین توافق شد که با این سازمان جهانی بحث‌های مطالعاتی که در کشور انجام می شده را دوباره مرور کنیم. بحث مهمتر استقرار حساب های اقماری گردشگری بود که در این باره نیز توافق شد و قرار است علاوه بر آن ساز و کارهایی در کشور اتفاق بیفتند که با همکاری بانک ها، مرکز ملی آمار ایران و سازمان میراث فرهنگی این اقدامات انجام شود تا بتوان به شکل دقیق و روتین این تاثیرات را به دست آورد.

برگزاری همایش توسعه پایدار گردشگری
وی در ادامه بیان کرد: با توجه به اولویت توسعه پایدار گردشگری در ایران صحبت شد تا روی موضوع مناطق روستایی و طبیعت گردی بیشتر کار شود به همین دلیل توافق شد که چهارچوب همکاری ها در این زمینه با کمک سازمان WTO و با مدیریت آنها آماده شود و حتی همایشی نیز به میزبانی ایران در این باره در سال ۲۰۲۰ با موضوع گردشگری روستایی و توسعه پایدار برگزار شود چرا که به احتمال زیاد شعار گردشگری سال ۲۰۲۰ نیز در ارتباط با اکوتوریست و گردشگری روستایی باشد.
تیموری بیان کرد: از امروز یکی از محورهای کاری آماده کردن استراتژی برای توسعه گردشگری روستایی است. حالا از این به بعد باید فرایند اداری آن در ایران و در سازمان جهانی برای اجرایی شدن این برنامه طی شود. ما امیدواریم که این همایش همزمان با روز جهانی گردشگری اتفاق بیفتد.
ارائه واقعیت های گردشگری ایران به کشورهای دیگر
وی افزود: ما در نظر داریم تا واقعیت های گردشگری ایران به ۱۵۷ کشور عضو نشان داده شود و توصیه سازمان جهانی گردشگری نیز سفر به ایران و معرفی ایران به عنوان مقصد جذاب و امن باشد. آن هم در مقابل فضاسازی هایی که از جانب برخی از کشورها علیه ایران در جریان است. این اقدام تخصصی می تواند در انعکاس واقعیت های گردشگری ایران موثر باشد. منتها باید برای انجام این کار چهارچوبی را آماده کنیم و به طور غیرمستقیم به تبلیغ ایران بپردازیم که می تواند در قالب رویدادها و یا نشریات تخصصی باشد. اگر قرار باشد که ما تبلیغ ایران را در این کشورها داشته باشیم ممکن است از بعد هزینه و تاثیرگذاری به نقطه مطلوب نرسیم.