آن چنان که از سخنان مقامات اجرایی کشور بر می آید یارانه بیش از انکه یار شاطر باشد ، بار خاطر است . احمدی نژاد در حالی از ۲۰ برابر شدن یارانه های نقدی به دلیل شرایط اقتصادی کشور و افزایش قیمت دلار سخن گفته است که سال ۱۳۹۵ ، در آستانه انتخابات ریاست جمهور از […]

آن چنان که از سخنان مقامات اجرایی کشور بر می آید یارانه بیش از انکه یار شاطر باشد ، بار خاطر است . احمدی نژاد در حالی از ۲۰ برابر شدن یارانه های نقدی به دلیل شرایط اقتصادی کشور و افزایش قیمت دلار سخن گفته است که سال ۱۳۹۵ ، در آستانه انتخابات ریاست جمهور از یارانه ۲۵۰ هزار تومانی رونمایی کرده بود .
کاندیدای رد صلاحیت شده در دوره دوازدهم ریاست جمهوری حالا اما با استناد به سه برابر شدن قیمت دلار ، ضرورت ۲۰ برابر شدن رقم یارانه ها را پیش کشیده است. به این ترتیب یک حساب سرانگشتی ساده نشان می دهد وی محاسبه دقیقی درباره میزان نقدینگی مورد نیاز برای توزیع این حجم یارانه نقدی نکرده است . برای پرداخت یارانه این در این ابعاد به ۸۰ میلیون نفر ۷۲ هزار میلیارد تومان نقدینگی در ماه لازم است. رییس دولت نهم و دهم در حالی هر از گاهی از در پوپولیسم وارد می شود و درباره ضرورت افزایش رقم یارانه ها سخن می گوید که هیچ گاه توضیح دقیقی درباره چرایی عدم پرداخت یارانه به بخش تولید، سلامت و … سخن نگفته است.یارانه ها بر اساس قانون تا سال ۱۴۰۰ پرداخت می شود و آن گونه که از جوانب موضوع پیداست، در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو یارانه ها همچنان نقش آفرینی خواهد کرد. نوبخت تکید کرده است همین ۴۵ هزار و پانصد تومان با همان ارقام قبلی بالغ بر ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بدهی به بانک مرکزی برای دولت باقی گذاشته است.

چه کسانی دور دوم سبد حمایتی می‌گیرند؟
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از آغاز دور دوم توزیع سبد حمایتی خبر داد.شریعتمداری در مورد توزیع سبد حمایتی دولت گفت: سبد کالا کارگران توزیع و تمام شد آموزش و پرورش گرفته است دیگر وزارتخانه ها تک به تک با تایید ذی حسابان دریافت می کنند و برای تمام مددجویان بهزیستی وکمیته امداد و پشت نوبتی ها اقدام شد.
وزیر رفاه گفت: در ادامه گروه سوم کسانی دیگر مثل رانندگان و کارگران ساختمانی هستند که حقوق زیر ۳میلیون دارند به تدریج در گروههای مختلف ساماندهی شدند.
وی گفت: به دستور رئیس جمهور برای شروع نوبت دوم سازمان های حمایتی مثل بهزیستی و کمیته امداد ابلاغ شده است.
شریعتمداری افزود: درمورد آنهایی که بیمه نیستند و در گروههای مشمول قرار ندارند نیز بخش غالبی از مردم بیمه اند اما غیر از آن به تمام مراکز امداد و بهزیستی بعد از اتمام این مرحله اعلام می کنیم که برای ثبت نام تقاضایشان اقدام کنند.

دولت دستمزدها را افزایش دهد
ناصر موسوی نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه تاکنون هر چند اطلاعات خامی از سوی مسوولان درباره بسته های حمایتی منتشر شده اما هنوز دولت جزییات بسته ها را اعلام نکرده و با نمایندگان مجلس هم در کمیسیون اقتصادی یا اجتماعی درباره آن مذاکرات و نظر خواهی انجام نشده است،‌ گفت: گفته شده که قرار است کارت خرید کالا بین مخاطبان ۹ تا ۱۱ میلیون نفری توزیع شود که در روند اجرای این طرح ابهامات زیادی وجود دارد.
وی ادامه داد: در ابتدا این موضوع مطرح است که اگر قرار است کارت اعتباری در اختیار شهروندان قرار بگیرد، سقف اعتبار این کارت ها برای هر قشر چقدر خواهد بود،‌ گفته می شود هر چند ماه یک بار ۳۰۰ هزار تومان ارایه شود. این در حالی است که قیمت اقلام اساسی و خوراکی ها نسبت به چند ماه گذشته به دو برابر و حتی سه برابر رسیده است به طور قطع با این ارقام نمی توان تاثیر مثبتی در زندگی مردم به ویژه دهک های کم درآمد ایجاد کرد.
موسوی با بیان اینکه در شرایطی قیمت ها به صورت جهشی افزایش پیدا کرده است نمی توان با توزیع هر چند ماه ۳۰۰هزار تومان اثر این افزایش نرخ ها را جبران کرد،‌ گفت: طبق اخبار منتشر شده دولت در حال تدارک ۵ بسته حمایتی است که تمام آنها مختص دهک های کم درآمد نیست و پیمانکاران و فعالان اقتصادی هم مخاطبان بسته های حمایتی هستند.
نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: موضوع دیگر بحث مخاطبان این بسته های حمایتی در بخش دهک های کم درآمد است. هنوز آمار دقیقی از جمعیتی که قرار است مخاطب کارت های خرید کالا باشند منتشر نشده است و برخی از مسوولان آن را ۹ میلیون نفر و برخی دیگر ۳۰ میلیون و عده ای هم ۱۱ میلیون نفر اعلام می کنند.
موسوی ادامه داد: عده ای دیگر می گویند که هر فردی که یارانه نقدی دریافت می کند شامل حال دریافت کارت خرید کالا می تواند باشد حال اینکه نسبت به شناسایی افراد مستحق دریافت یارانه نقدی انتقادات زیادی وجود دارد و حتی اعلام شد که ۵۰۰ هزار نفر از کسانی که یارانه دریافت می کنند، فوت شده بودند. بنابراین باید مخاطب دریافت این بسته های حمایتی به درستی شناسایی شوند.
وی تاکید کرد: معتقدم راهکار بهتر برای حمایت از دهک های کم درآمد در این شرایط، افزایش نرخ حقوق و دستمزدها است چرا که با ارایه این کارت ها حتی به صورت موقت هم نمی توان مشکل این اقشار را برطرف کرد. باید بررسی و مطالعات کامل انجام شود که هزینه ها و درآمد مردم با یکدیگر مطابقت داشته باشند.
نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: در بودجه سال جاری قیمت هر بشکه نفت ۵۵ دلار محاسبه شده بود که این رقم امروز به بیش از ۷۰ دلار رسیده است از سوی دیگر قیمت دلار در بودجه امسال ۳۷۵۰ تومان در نظر گرفته شده اما امروز قیمت دلار دولتی ۴۲۰۰ تومان است. بنابراین درامد دولت در حدی افزایش یافته است که بتواند در این شرایط از اقشار ضعیف حمایت کند.

به جای توزیع پول،‌ اقلام مصرفی توزیع شود
عزت الله یوسفیان ملا عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه اطلاعات دقیقی از سیاست و برنامه های دولت درباره هر ۵ بسته های حمایتی منتشر نشده است،‌ گفت: گویا برنامه دولت برای اقشار کم درآمد پرداخت ۳۰۰ هزار تومان در هر مرحله است که معتقدم باید به جای توزیع پول اقلام مصرفی توزیع شود.
وی افزود: معتقدم دولت به جای یارانه نقدی به ارائه کالاهای ضروری و امکانات اولیه زندگی به افراد ضعیف جامعه بپردازد که هم مانع از افزایش تورم در بازار شده و هم از طریق دسترسی مردم به کالا از احتکار جلوگیری شود.
یوسفیان ملا با تاکید بر اینکه هر چند که هنوز ابهامات بسیار زیادی برای اجرای این طرح وجود دارد اما حداقل می تواند یک اقدام مثبت در جهت رفع بخشی از مشکلات اقشار کم درآمد باشد، ادامه داد: در حال حاضر با بحران اقتصاد مواجه هستیم و باید برای اقشار کم درآمد برنامه های حمایتی به اجرا برسد. معتقدم مخاطب بسته های حمایتی باید افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی باشد نه اینکه تمام افرادی که یارانه نقدی دریافت می کنند در لیست دریافت کنندگان بسته های حمایتی هم باشند.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه دولت هر چه سریع تر باید نسبت به کاهش شمار افرادی که یارانه نقدی دریافت می کنند اقدام کند تا بتواند برنامه های حمایتی مستمر برای اقشار نیازمند واقعی در دستور کار داشته باشد، گفت: یک بخش از برنامه های حمایتی دولت، توزیع کارت های خرید یا توزیع پول است هر چند معتقدم که سقف آن کفاف هزینه های خانوار را نمی دهد اما همین اقدام هم بهتر از آن است که دولت برنامه ای برای جبران هزینه خانوارهای کم درآمد نداشته باشد.
وی تاکید کرد: بهتر بود که دولت در این شرایط بتواند با تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به تولیدکنندگان و واردکنندگان کالاهای اساسی قیمت این اقلام را کنترل کند اما در شرایطی که قیمت کالاهای پر مصرف خانوار افزایش قابل توجه داشته تدوین بسته های حمایتی می تواند بخشی از فشارهای اقتصادی را از روی دوش مردم بردارد. باید دید برنامه دولت در اختصاص بسته های حمایتی برای اقشار مختلف چگونه به اجرا می رسد و جزییات آن چیست.

راهکار بهبود معیشت خانوارچیست؟
تجربه پرداخت یارانه نقدی از دوره دولت دهم نشان داده است که این روش نمی تواند مشکلات اقتصادی خانوار را حل کند از سوی دیگر هم از آنجایی که شناسایی دقیقی برای مخاطبان یارانه نقدی انجام نشد، پرداخت آن بار سنگینی را بر روی دوش دولت های بعد گذاشت.
به طور قطع پرداخت یارانه ماهیانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان یا پرداخت ۳۰۰ هزار تومان در یک بازه زمانی طولانی تر نمی تواند مشکلات عمیق اقتصادی مردم را رفع کند و تنها قادر است قدرت خرید مردم را برای تهیه اقلام مصرفی روزانه افزایش دهد . آنچه که می تواند نیاز اقتصادی اقشار مختلف را مرتفع سازد بحث توان افزایی اقتصادی خانوار است که مهم ترین آنها ایجاد فرصت های شغلی در کشور و پیش بینی پذیری بازارها به معنای ثبات اقتصادی است وگرنه توزیع پول نه تنها مشکلات بنیادی اقتصاد خانواده ها را حل نمی کند بلکه باعث رشد نقدینگی در کشور می شود و سالانه ۴۲ هزار میلیارد تومان نقدینگی را به اقتصاد تزریق می کند که تبعات فشار نقدینگی را در نیمه نخست امسال در بازارها مشاهده کردیم که چگونه منجر به رشد نرخ تورم شد.