شرایط سرمایه گذاری در پروژه های جاده ای و ریلی فراهم است و همچنین علاوه بر فراهم بودن امکانات قانونی برای سرمایه گذاری در آزادراه ها، سرمایه گذاران می توانند با استفاده از فاینانس داخلی و خارجی در پروژه های زیرساخت ریلی نیز مشارکت کنند. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با بیان این […]

شرایط سرمایه گذاری در پروژه های جاده ای و ریلی فراهم است و همچنین علاوه بر فراهم بودن امکانات قانونی برای سرمایه گذاری در آزادراه ها، سرمایه گذاران می توانند با استفاده از فاینانس داخلی و خارجی در پروژه های زیرساخت ریلی نیز مشارکت کنند.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با بیان این مطلب در نشست خبری که در سومین روز از سومین نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابسته برگزار شد به ارایه گزارشی از دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل پرداخت و اظهار داشت: در سال ۱۳۵۷ مجموع راه‌آهن ساخته شده در کشور ۴ هزار و ۵۶۵ کیلومتر بوده. اما در حال حاضر پس از گذشت ۴۰ سال از انقلاب شکوهمند اسلامی شاهد ۱۳ هزار و ۷۹۰ کیلومتر خطوط ریلی شامل مسیرهای اصلی، فرعی و ایستگاهی هستیم. که بیش از ۹ هزار و ۲۰۰ کیلومتر طی گذشت ۴۰ سال از انقلاب شکوهمند اسلامی احداث شده است.
خیرالله خادمی افزود: ۲۸۵ کیلومتر آزادراه منتهی به پایتخت تا پیش از انقلاب ۵۷ احداث شده بود. اما امروز با همت و تلاش فعالان این حوزه شاهد بهره‌برداری از ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر مسیر آزادراهی در کشور هستیم. البته هزار و ۱۶۸ کیلومتر مسیر آزادراهی نیز در دست اجرا قرار دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حجم بزرگراه‌های کشور تا پیش از انقلاب اسلامی صفر بوده است، گفت: امروز بالغ بر ۱۶ هزار و ۸۲۰ کیلومتر بزرگ‌راه در کشور وجود دارد. همچنین راه‌های اصلی، درجه دو و درجه ۳ نیز ۴۷ هزار کیلومتر بوده است که ۶۲ هزار کیلومتر طی چهل سال بعد از انقلاب اسلامی احداث شده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه راه‌های روستایی آسفالته نیز یادآور شد: مجموع کل راه‌های روستایی آسفالته تا سال ۵۷ سه هزار کیلومتر بوده است. اما در حال حاضر بیش از ۱۰۴ هزار کیلومتر راه روستایی آسفالته در اختیار خانوارهای روستایی قرار دارد.

بیش از ۳هزار کیلومتر مسیر ریلی
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه یادآور شد: حدود ۳ هزار و ۱۹۷ کیلومتر مسیر ریلی در دست احداث وجود دارد و بیش از ۵ هزار و ۲۰۰ کیلومتر نیز در دست مطالعه است، که با احتساب این ارقام مجموع موافقت‌نامه‌های ریلی بین شرکت ساخت و .. و سازمان برنامه و بودجه به ۱۰ هزار کیلومتر می‌رسد.
خادمی با اشاره به بخش آزادراهی نیز گفت: در این بخش برای هزار و ۱۶۷ کیلومتر قرارداد اجرایی وجود دارد و شاهد استقبال سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در دو هزار و ۲۰۰ کیلومتر پروژه‌های آزادراهی هستیم.
وی همچنین به پروژه‌های بزرگ‌راهی شرکت ساخت و توسعه اشاره کرد و گفت: در بخش بزرگ‌راهی و راه اصلی پروژه‌هایی به طول ۷ هزار و ۷۰۰ کیلومتر در دست اجرا داریم. بخشی توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور و بخش دیگر از سوی استان‌ها در دست احداث است.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور درباره روش مطلوب سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیربنایی شامل ساخت و توسعه آزادراه‌ها و راه‌آهن با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران بیان داشت: خوشبختانه برای سرمایه گذاری در حوزه آزادراه‌ها امکان قانونی و شرایط لازم، فراهم است. اما در بخش ریلی بیشترین تقاضا تامین فاینانس است که به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم می‌شود.
وی افزود: از سه سال پیش شرایط فاینانس داخلی بر اساس پیوست قانون بودجه فراهم شده است و دولت با استناد از ماده ۵۶ می‌تواند با سود توافقی فاینانس داخلی را تضمین کند.

فاینانس خارجی
خادمی در ادامه در خصوص استفاده از فاینانس خارجی برای پروژه‌های زیربنایی ریلی نیز بیان کرد: امکان فاینانس خارجی نیز با تضمین دولت و بانک مرکزی وجود دارد و علاقه‌مندان می‌توانند برای مشارکت و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ساخت و توسعه زیربناهای ریلی با فاینانس خارجی که از تضمین دولت و بانک مرکزی بهره می‌برد آمادگی خود را اعلام کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی به عنوان نمونه پروژه راه‌آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان را به عنوان پروژه‌ای با استفاده از منابع خارجی مثال زد.
معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص میزان پیشرفت منطقه یک آزادراه تهران-شمال بیان داشت: در آخرین بازدید انجام شده، با حضور اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی پیشرفت فیزیکی منطقه یک ۹۲ درصد اعلام شد و خوشبختانه شاهد فعالیت تمام جبهه‌های کاری هستیم.
وی افزود: ۵۵ درصد طول مسیر قطعه یک روسازی بتنی شده است، اما در بخش تاسیسات مکانیکی و برقی برای ایمنی تونل‌های بلند این پروژه با تاخیر مواجه شده‌ایم که بخش قابل توجه آن به دلیل تحریم‌های ظالمانه بوده است.
وی از پایان عملیات اجرایی بخش سیویل و روسازی تا پایان سال خبر داد و گفت: برای بهره‌برداری بحث ایمنی تابلو، علائم و روشنایی از اهمیت بالایی برخوردار است. اما در صورتی که مجری پروژه تا پایان سال شرایط ایمنی را امکان‌پذیر نکند، اجازه عبور داده نخواهد شد.
خادمی افزود: سرعت طرح در آزادراه تهران-شمال ۱۱۰ کیلومتر اعلام شده است. اما احتمال اعمال نظر پلیس برای کاهش به ۱۰۰ کیلومتر نیز وجود دارد.

جلساتی برای ورود سرمایه گذاران
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل خاطر نشان کرد: قطعه دوی آزادراه تهران-شمال نیز به شدت فعال است و مذاکرات با سرمایه‌گذار تامین فاینانس قطعه ۳ نیز برگزار شده است. از این رو در حال بررسی جلساتی برای تصمیم‌گیری نسبت به نحوه ورود سرمایه‌گذاران به آزادراه تهران-شمال هستیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به انعقاد اولین قرارداد خرید ۱۵ هزار تن ریل ملی از ذوب آهن، اظهار داشت: پس از برگزاری مناقصه این قرارداد با ذوب آهن منعقد شد و شرایط تامین منابع مالی مانند اسناد خزانه و اوراق مشارکت نیز در این قرارداد فراهم است.
خادمی با توجه به چشم‌انداز دولت برای توسعه خطوط ریلی بیان داشت: حدود ۹۷۰ کیلومتر مسیر ریلی برای سال ۹۷ برنامه‌ریزی شده بود که تا پایان امسال این تعهد به طور کامل انجام می‌شود. البته باید اشاره داشت که هم‌اکنون عملیات اجرایی این تعهد به اتمام رسیده است و در حال انجام عملیات تکمیلی خطوط هستیم.
وی بهره‌برداری از راه‌آهن قزوین-رشت را سرفصل اتصال ۲۲ امین مرکز استان به شبکه ریلی عنوان کرد و گفت: از سال گذشته تاکنون شاهد اتصال ۳ مرکز استان به شبکه ریلی بودیم و تا پایان سال شاهد بهره‌برداری از راه‌آهن خاف-هرات و بستان‌آباد-میانه-تبریز خواهیم بود.
مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به کسب رتبه اول دولت الکترونیک توسط این شرکت یادآور شد: سامانه‌های مختلفی در راستای شفاف‌سازی در حال فعالیت هستند که توسط مهندسین مشاور در حال به روزرسانی هستند و دیگر نیازی به انجام فرآیندهای بروکراتیک در حوزه ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل نیست.

تا عید غدیر کمربندی جنوبی تهران زیر بارترافیک می‌رود
همچنین در این نشست، معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت از پیشرفت فیزیکی مناسب کمربندی جنوب تهران خبر داد و گفت: مراحل ساخت این کمربندی مطابق با زمان‌بندی درحال انجام است و با اینکه این پروژه دارای مشکلات مالی بوده اما کار به خوبی صورت گرفته است.
سیدحسین میرشفیع افزود: نزدیک به ۸۰ کیلومتر از این کمربندی آسفالت شده و بقیه ابنیه فنی درحال اجرا است.
وی با تأکید براینکه عملیات اجرایی تقاطع مهم آبیک زیر آزادراه تهران – کرج آغاز شده است تصریح کرد: از تقاطع‌های دیگر مهم این پروژه می‌توان به تقاطع شمس‌آباد اشاره کرد که با سرعت در حال اجراست. وی با اعلام خبر اینکه به پیشنهاد قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا ممکن است نام این کمربندی غدیر باشد اظهار کرد: امیدواریم که اگر تأمین منابع مالی این کمربندی به صورت درست انجام گیرد در عید غدیر سال آینده این کمربندی که طول آن ۱۶۰ کیلومتر است زیر بار ترافیک برود. میرشفیع ادامه داد: کمربندی مذکور آزادراه ورامین – قم – گرمسار را به آبیک در آزادراه کرج – قزوین متصل کرده و از آزادراه تهران – قم و تهران – ساوه نیز عبور می‌کند که این کمربندی بزرگترین آزادراه تهران و البرز خواهد بود.
میرشفیع در بخش دیگری از صحبت‌های خود به استفاده از روکش بتنی در آزادراه‌های کشور اشاره کرد و افزود: ۵۰ کیلومتر از آزادراه شیراز- اصفهان و ۳۲ کیلومتر از آزادراه تهران – شمال با روکش بتنی اجرایی شده است و در صورت جوابگیری و کاهش هزینه‌ها در دیگر آزادراه‌ها نیز از این روکش استفاده خواهد شد.
همچنین مهندس خطیبی معاون توسعه راه‌آهن شرکت ساخت در نشست خبری امروز گفت: با اینکه قرارداد تولید ریل ملی با ذوب‌آهن امضا شده اما هنوز ریلی وارد چرخه مصرف نشده است و به همین خاطر ما در پروژه‌های خود تا کنون از ریل وارداتی استفاده می‌کنیم .
وی با اشاره به اینکه از سال ۹۲ تا کنون ۶۰ هزار تن ریل برای ساخت راه آهن مصرف شده است گفت: تمامی ریل‌هایی که در این مدت مورد استفاده شرکت بوده است وارداتی بوده و برخی از آن‌ها توسط شرکت‌های سازنده و برخی دیگر توسط دولت خریداری شده است.