بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس اظهار کرد: به نظر من علاوه بر پیگیری شخصی نمایندگان برای ایفای وظیفه نظارتی، باید اراده جمعی در راس مجلس برای پیگیری این وظیفه نیز وجود داشته باشد. اگر در راس مجلس یعنی هیئت رئیسه مجلس و کمیسیون‌ها این اراده وجود داشته باشد که بعد نظارتی تقویت شود […]

بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس اظهار کرد: به نظر من علاوه بر پیگیری شخصی نمایندگان برای ایفای وظیفه نظارتی، باید اراده جمعی در راس مجلس برای پیگیری این وظیفه نیز وجود داشته باشد. اگر در راس مجلس یعنی هیئت رئیسه مجلس و کمیسیون‌ها این اراده وجود داشته باشد که بعد نظارتی تقویت شود نماینده‌ها هم همراه آن خواهند شد ولی اگر به صورت فردی نظارت کنند کار قدری سخت‌تر می شود.

وی افزود: به نظر من خیلی بیشتر می‌شود روی جنبه نظارتی مجلس کار کرد. ما قوانین متعدد خوبی در عرصه‌های مختلف داریم که هیچ توجهی به آنها نمی‌شود؛ مثل اصل ۵۹ قانون اساسی در مورد رفراندوم و فصل سوم قانون اساسی در مورد حقوق ملت که نه اجرا می‌شود و نه نظارتی بر اجرای آن وجود دارد.

پارسایی در ادامه با اشاره به برخی ابزار نظارتی مجلس از جمله تحقیق و تفحص خاطرنشان کرد: بالغ بر ۴۰۰ تحقیق و تفحص در این دوره مجلس شکل گرفته ولی تنها سه یا چهار تای آن به نتیجه رسیده است. مدیریت مجلس باید به سمتی برود که چنین پرونده‌هایی به سرانجام برسد زیرا اقتدار مجلس در به نتیجه رسیدن بعد نظارتی آن است. سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس با بیان این که قانونگذاری در درجه بعدی اهمیت قرار دارد، تصریح کرد: ضرورت تقویت نظارت در حوزه عدالت اجتماعی و فسادهای گسترده نیز وجود دارد. به نظر من مجلس می‌تواند در این زمینه قوی‌تر وارد شود تا جلوی برخی مسائل را بگیرد.

وی درباره احتمال وجود موانعی بر سر راه ایفای وظیفه نظارتی مجلس تاکید کرد: اگر مجلس وارد حوزه نظارت شود کسی نمی تواند بر سر راه آن مانع ایجاد کنند ولی چون این وظیفه آنچنان که باید نمود پیدا نکرده شاید برخی از این خلاء استفاده کنند. البته ممکن است افراد ذی‌نفع ورود کنند، لابی و ارتباط برقرار کنند ولی نمی‌توانند مانع اجرای این کار شوند.