افزایش تخصص فرزندان ایران زمین در صنعت هوایی دکتر شرف بافی در خصوص وضعیت صنعت حمل و نقل هوایی کشور اظهار داشت: «صنعت کشور و به طور خاص صنعت حمل و نقل هوایی حدود چهل سال است که در تحریم به سر می برد. به راهبردی بودن تجهیزات خاص ناوگان هوایی، فرودگاه ها و زیرساخت […]

افزایش تخصص فرزندان ایران زمین در صنعت هوایی

دکتر شرف بافی در خصوص وضعیت صنعت حمل و نقل هوایی کشور اظهار داشت: «صنعت کشور و به طور خاص صنعت حمل و نقل هوایی حدود چهل سال است که در تحریم به سر می برد. به راهبردی بودن تجهیزات خاص ناوگان هوایی، فرودگاه ها و زیرساخت های محیطی لازمه همیشه این صنعت وابسته به تکنولوژی اروپا و آمریکا داشته است.»

وی ادامه داد: «پس از انقلاب ، تخصص فرزندان ایران زمین در صنعت هوایی از خلبان ها تا رده های فنی و مهندسی افزایش پیدا کرد. در فنی و مهندسی ابتدا بحث تعمیر و نگهداری و همچنین اورهال تجهیزات مطرح بود اما بعد از آن بحثی که مورد توجه قرار گرفت موضوع تولید تجهیزات بود. تولید تجهیزات زنجیره تامین قطعات و در مرحله بعد صدور گواهینامه و لایسنسینگ برای تولیدات داخلی و در ادامه ابداع و نوآوری که حکایت از خودکفایی و بالندگی در صنعت هوایی دارند. در واقع اکثر موتورهای موجود در ناوگان هوایی کشور توسط متخصصین و مهندسین داخلی تعمیر می‌شود.»

وی تاکید کرد: «این صنعت به شدت وابسته به استانداردهای بین‌المللی است و خارج از حیطه استاندارد نمی توان هیچ اقدامی انجام داد. در حمل و نقل هوایی، اولویت اول ایمنی است. برای رعایت ایمنی نیز ابتدا باید قوانین صنعت مد نظر قرار گیرد. این قوانین در واقع با خون نوشته شده اند. به این معنا که سال ها تجربه صنعت هوایی که با حوادث و سانحه های متعددی همراه بوده موجب شده قوانینی وضع گردد که از تکرار این سوانح جلوگیری شود.»

مدیرعامل شرکت هواپیمایی کشور ادامه داد: «ما در صنعت حمل و نقل هوایی به حدود ۵۰۰ فروند هواپیمای فعال نیاز داریم. این آمار مستخرج از چندین تحقیق است. از جمله یکی از همین تحقیقات مربوط به دانشگاه تربیت مدرس و جناب آقای صفارزاده است. ولی اینکه این ۵۰۰ فروند هواپیما را به چه ترتیب و با تعدادی از هواپیماهایی از قبیل هواپیماهای پهن پیکر با برد طولانی ، باریک پیکر با برد متوسط و کوتاه و چه تعداد پرسنل متخصص خلبان، خدمه پرواز، تکنسین و کادر بازرگانی برای این هواپیماها لازم داریم، بر اساس یک تحقیق راهبردی برای صنعت هوایی مشخص شده است. »

شرف بافی افزود: «سازمان هواپیمایی کشور به تدریج پخته تر، مسلط تر و با برنامه ریزی بهتر وارد عرصه شده است. یکی از برنامه هایی که این سازمان در دستور کار خود قرار داد، آزادسازی نرخ در پروازهای داخلی بود. با این اقدام بخش خصوصی برای وارد شدن به صنعت حمل و نقل هوایی ترغیب شد و توانست فعالیت گسترده تری را داشته باشد.»

 

حضور بخش‌خصوصی

باعث رشد صنعت می شود

این مقام مسئول اظهار کرد: «به هرحال ما در شرایط تحریم به سر می بریم و دستگاه های دولتی بیشترین آسیب را از تحریم ها متحمل شدند. شاید بخش خصوصی به مراتب بهتر بتواند برخی فعالیت ها را در صنعت داشته و آزادی عمل بیشتری در انعقاد قراردادهای خارجی داشته باشد. برای همین اجازه تاسیس شرکت های هواپیمایی متعدد که امروز به حدود ۲۱ ایرلاین رسیده است، صادر شد که از میان این شرکت ها، ۱۸ شرکت در حال فعالیت هستند. بنابراین می توان گفت رویکردی که باعث ورود بخش خصوصی به صنعت هوایی شد موجبات رشد و بالندگی این صنعت را فراهم کرد.» وی تاکید کرد: «همه در نظر داشته باشیم بخش دولتی و بخش خصوصی رقیب هم نیستند. در واقع رقیب اصلی ما کسانی هستند که می‌خواهند سهم بازار هوایی را از ایران بگیرند. ما نباید سهم بازار هوایی کشورمان را به دیگران واگذار کنیم.»

وی با اشاره  به این موضوع که در طول سالیان گذشته شبه پرواز مسافری غرب به شرق و شرق به غرب آسمان ایران باشد به سمت حاشیه خلیج فارس سوق پیدا کرده است افزود:  «امروزه در حاشیه خلیج فارس ایرلاین های بزرگی با سرمایه گذاری های کلان مشغول فعالیت هستند که در واقع ارتباط بین شرق و غرب را ایجاد کرده اند. همچون جاده ابریشم که گاهی به نام خود می نامند در حالی که همه می دانند جاده ابریشم از ایران می گذرد. ما باید بار دیگر جاده ابریشم را در بخش هوایی به دست آوریم.»

دکترشرف بافی در پاسخ به این سوال که علت اصلی گرانی نرخ بلیط هواپیما چیست گفت: « ۶۰ درصد قیمت بلیط های هواپیمایی بر پایه نرخ ارز خارجی و تنها ۴۰ درصد آن بر اساس ریال داخلی است. علت اینکه ۶۰ درصد هزینه بر اساس ارز خارجی مانند دلار یا یورو محاسبه می شود.»

وی ادامه داد: « اگر ما بخواهیم یک موتور هواپیما را چه در ایران و چه در خارج از کشور تعمیر کنیم، هزینه تعمیر آن بر اساس نرخ ارز محاسبه می شود. حتی هزینه هندلینگ (شامل خدمات مسافر و جامه دان، خدمات رمپ و نظافت هواپیما، لودکنترل، خدمات بار و پست و یخ زدایی هواپیما ) در داخل و در خارج از کشور بر اساس نرخ ارز محاسبه می شود. در چنین وضعیتی وقتی شاهد نوسانات نرخ ارزی می شویم این نوسانات به شدت بر هزینه های صنعت هوایی تاثیر می گذارد.»  وی با اشاره به مشکلات پیش آمده به دلیل نوسانات نرخ ارز گفت:« در ۳ ماهه پاییز سال جاری سازمان هواپیمایی با ۲۶ درصد ریزش تعداد مسافر مواجه بوده است. این ۲۶ درصد رقم کمی نیست. شاید برای مردم باورپذیر نباشد که بالا رفتن قیمت ارز تا چه میزان بر صنعت هوایی تاثیرگذار است و می تواند قیمت بلیط را ۲ یا ۳ برابر افزایش دهد. در مقابل ایرلاین ها هم می گویند اگر مردم نیایند هزینه پروازها تامین نمی شود.»

وی ادامه داد: « در این میان وضعیت نرخ های تکلیفی هم زیاد مشخص نیست. به طور مثال اگر ما قیمت بلیط تهران – مشهد را مشخص کنیم و بگوییم نرخ بلیط این مسیر ۴۰۰ هزار تومان است، بسیاری از ایرلاین ها قبول نمی کنند و اظهار می دارند که این نرخ تکلیفی جوابگوی هزینه های آنان نیست.  اگر هم به جای نرخ تکلیفی از شبکه چارتری استفاده کنیم، شبکه چارتری بلیط را با هر قیمتی که بخواهد به فروش می رساند و باز سودی نصیب ایرلاین نمی شود. بنابراین باید گفت ما امروز در شرایطی هستیم که سعی می کنیم قیمت بلیط ها، بر اساس نرخ هایی باشد که موجب جذب مردم و پاسخگوی نیاز آنان باشد. از سوی دیگر باید با مسائلی همچون افزایش هزینه های خود نیز مقابله کنیم.»

 

زنجیره‌ای از عوامل باعث گران شدن بلیط هواپیما است

مدیرعامل شرکت هواپیمایی هما در بخش دیگری از سخنانش به موضوع کمبود قطعات و عدم دریافت تجهیزات اشاره کرد و گفت: « موتور هواپیمایی را در نظر بگیرید که نیاز به تعمیر دارد. پول برای تعمیرات موجود است اما به دلیل نبود کانال مبادلات ارزی میان ایران و کشوری که باید موتور در آنجا تعمیر شود، تعمیر این موتور با چالش مواجه شده و تعمیرات با تاخیر انجام می گیرد. در مقابل نیز وقتی تعمیر قطعات با تاخیر مواجه شوند، هواپیما نیز زمین گیر می شود. طبیعتاً وقتی هواپیماها زمین گیر شوند، عرضه صندلی به مسافرین نیز با محدودیت مواجه می شود. در چنین شرایطی که عرضه صندلی کم شود و تقاضا برای مسافرت ثابت بماند به طبع قیمت بلیط افزایش پیدا می کند. بنابراین ملاحظه می کنید اینها مواردی هستند که به طور زنجیره به یکدیگر متصل بوده و برهم تاثیرگذار هستند.»

وی ادامه داد: «بنابراین ما تصمیم گرفتیم دیگر برای تعمیرات موتور، آن را به خارج از کشور ارسال نکنیم و از تخصص داخلی در تعمیرات استفاده کرده و با اتکا به توانمندی و خودکفایی داخلی مشکلات صنعت را برطرف کنیم.»

شرف بافی با اشاره به دستاوردهای متخصصان داخلی اظهار کرد: «خوشبختانه در این خصوص به دستاوردهای بزرگی نائل گشتیم. با این رویکرد توانستیم با کمک مهندسین و متخصصان داخلی ، بخش عمده ای از تعمیرات موتور هواپیما را در داخل انجام دهیم. به طور مثال متخصصین و مهندسین داخلی توانستند تصاویر برای قسمت گرم موتور هواپیما یا (hot socket) را در داخل کشور تعمیر کنیم. باید به این مطلب هم اشاره کرد که در حال حاضر حدود ۱۰۷ فروند هواپیمای فعال در کشور وجود دارد که از تنوع زیادی برخوردار هستند. به این معنا که ما به دلیل این تنوع نوع هواپیماها حدوداً ۳۰ تایپ مختلف از موتورها را داریم که هرکدام برای تعمیرات نیازمند متخصص خود هستند و هرکدام لاینسس و گواهی نامه استاندارد مختص خود را می خواهد.» وی برای تشریح وضعیت موجود و اینکه مردم بدانند صنعت حمل و نقل هوایی کشور در چه شرایطی به سر می برید گفت: «چندی پیش یکی از هواپیماهای ما در وین پایتخت اتریش دچار یک نقص فنی شد و یکی از باطری های آن از کار افتاد. در اتریش هیچ کسی برای پرواز این هواپیما کمکی به ما نکرد. این در حالی است که اگر هر شرکت هواپیمایی دیگر دچار چنین مشکلی می شد سریعاً به آن رسیدگی می کردند. در نظر داشته باشید که مسافرین این هواپیما که قصد داشتند به تهران عزیمت کنند، در هتلی اسکان داده شدند و قرار شد فردای آن روز مجدداً به فرودگاه برگشته تا به سمت تهران پرواز کنند. بنابراین ما مجبور شدیم یک هواپیمای جایگزین از تهران به سمت وین بفرستیم تا هم قطعه مورد نیاز آن هواپیمایی که در فرودگاه وین زمین گیر شده است را ببرد، هم تکنسین برای تعویض قطعه ببرد و هم مسافران آن هواپیما را به تهران بیاورد.»

وی ادامه داد: « مواردی از این دست باعث می شود هزینه های ما چند برابر گردد. با این حال برای هر موردی از این دست یک راهکار پیدا کرده ایم و باز هم راهکارهای جدیدی پیدا خواهیم کرد. ما در شرایطی هستیم که برخی از کشورها به هواپیمای ما سوخت نمی دهند. در چنین وضعیتی گاهی ما مجبور می شویم برای پرواز مجدد یک هواپیمایی که به دلیل نداشتن سوخت همراه با مسافرانش در یک کشور دیگر بلاتکلیف مانده است، یک هواپیمای حامل سوخت از تهران اعزام کنیم تا مسافران و هواپیمای زمین گیر شده را به کشور بازگرداند.»

دکتر شرف بافی در پاسخ به این سوال که در طول سال چه تعداد مواردی از این دست پیش می آید گفت:« ما یکبار آماری دادیم که در طول یک سال حدود ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ پرواز از این نوع انجام داده ایم.»

وی با اشاره به بار مالی زیادی که این نوع پرواز ها را به شرکت هواپیمایی تحمیل می کنند گفت: « چون این هواپیما خالی از مسافر می رود و بر می گردد هزینه زیادی به ما تحمیل می کند. در واقع ما مجبوریم این پروازها را داشته باشیم چرا که اگر این کار را نکنیم نمی توانیم پرچم انقلاب را در صنعت هوایی کشور بالا نگه داریم.»

 

اجازه نمی دهیم دشمنان خطوط هوایی ما را تعطیل کنند

وی با اشاره به ابعاد سیاسی حضور هواپیماهای ایرانی در خطوط هوایی اروپا گفت: « شما تصور کنید پرواز وین قطع شود. ابعاد سیاست بین المللی و جایگاه اتریش در عرصه سیاست خارجی این خط هوایی میان تهران _ وین از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. چندی پیش پرواز شرکت هواپیمایی ماهان به آلمان قطع شد. تصور کنید اگر این اتفاق یک بار دیگر رخ دهد، چه آسیبی به حیثیت سیاسی ایران و آبروی ۵۷ ساله ایران ایر وارد می شود.»

وی تاکید کرد:« کم نیستند دشمنان این کشور که برای قطع شدن پروازهای ایران ایر به دیگر نقاط جهان لحظه شماری می کنند تا بگویند ایران نتوانست از پس فشارهای آمریکا بر بیاید. به لطف خدا تا این لحظه اجازه ندادیم هیچ یک از پروازهای شرکت ایران ایر قطع شود. البته هزینه های زیادی چه از لحاظ مادی و چه از لحاظ معنوی وارد شده اما به رغم تمام فشارهایی که به پرسنل اعم از خلبان ها، کادر پرواز، مهندسین و تکنسین ها و همچنین مدیران ایران ایر  وارد شده اما با تمام قدرت ایستادیم و اجازه ندادیم تحریم ها خطوط هوایی ما را تعطیل و دشمنان کشورمان را شاد کند.»

مدیرعامل شرکت هواپیمایی هما با اشاره به دور جدید تحریم ها علیه کشورمان گفت: «از آغاز دور جدید تحریم ها ما هر روز با مشکلی تازه دست و پنجه نرم کردیم. بسیاری از شرکت ها در این مدت قراردادهای ما را فسخ کردند. شرکت هایی همچون ایرباس، ای تی آر، بوئینگ. . . همچنین بسیاری از شرکتهایی که قطعات مورد نیاز ما را تامین می کردند از چهارم می سال گذشته میلادی تحت تاثیر تهدیدات دولت آمریکا دیگر حاضر نیستند به ما قطعه بفروشند.»

 

صنعت هوایی کشور در نوک حمله این جنگ اقتصادی
وی تاکید کرد: «این یک واقعیت است که امروز ما با یک جنگ تمام عیار اقتصادی مواجه هستیم و من احساس میکنم صنعت هوایی کشور در نوک حمله این جنگ قرار دارد. در این مدت اسامی تمام هواپیماهای ما ( رجیستر به رجیستر ) در لیست تحریم قرار داده اند، حتی آن ۵ فروند هواپیمایی که بعد از چهارم می با مجوز اداره خزانه داری آمریکا به ایران منتقل شدند. شاید باور نکنید آنها هواپیماهای قدیمی ما را که سال هاست دیگر پروازی نداشته اند را در لیست تحریم قرار داده اند. بنابراین به این نتیجه می رسیم که گرچه میزان شناخت دشمنان از ما بسیار کم است اما میزان خصومت آنان از ما هیچ حدی ندارد.»
وی با طرح این سوال که به چه دلیل باید هواپیماهای ما در لیست تحریمی قرار گیرد در حالی که هیچ یک از هواپیماهای ایران ایر در عملیات نظامی شرکت نداشته است، اظهار کرد: « ما امروز با دشمنی مواجه هستیم که به دلیل ابتلا به کوته فکری حتی اجازه فروش جلیقه نجات به ما را نمی دهد. با اینحال به لطف خدا و به همت جوانان و متخصصان کشورمان بسیاری از نیازمندی های ما توسط شرکت‌های دانش بنیان تهیه می شود.»
وی در پایان تاکید کرد: « باید گفت با توجه به شرایط جنگ اقتصادی و اعمال تحریم های ظالمانه از سوی استکبار ، شرکت ایران ایر به عنوان نوک حمله این جنگ نابرابر از حیثیت و آبروی ایران دفاع کرده و اجازه نخواهد داد تا دشمنان ملت ایران به اهداف استبدادی خود دست یابند.»