حامی کوماهی محمد علی بادامی و سرکار خانم زینب بادامی، خواهر و برادر هنرمند در عرصه هنر پتینه ، نقاشی دکوراتیو و طرح سنگ هستند که در کارگاه خانگی خود اولین فعالیت های خود را آغاز کرده اند ، در بدو ورود شاهد اثاری از این هنر در کارگاه کوچک ایشان هستیم که چشم را […]
حامی کوماهی
محمد علی بادامی و سرکار خانم زینب بادامی، خواهر و برادر هنرمند در عرصه هنر پتینه ، نقاشی دکوراتیو و طرح سنگ هستند که در کارگاه خانگی خود اولین فعالیت های خود را آغاز کرده اند ، در بدو ورود شاهد اثاری از این هنر در کارگاه کوچک ایشان هستیم که چشم را نوازش می دهد کارگاهی که از دل آن ده ها هنر دوست را که جویای یادگیری و تجهیز خود به این هنر و کار دستی هستند را مجهز به این فن کرده اند . اینک گفت وگویی با این خواهر و برادر مستعد و هنرمند در عرصه پتینه و نقاشی دکوراتیو و طرح سنگ ترتیب داده ایم ، که از نگاهتان میگذرد:
لطفا خودتان را کامل معرفی کنید؟
محمد علی بادامی هستم. رشته دانشگاهی من در مقطع کاردانی پتروشیمی بود که هیچ ارتباطی با کار و فعالیتم ندارد و در حال حاضر هم به طور عملی و هم تئوریک رشتههای هنری پتینه کاری، نقاشی دکوراتیو، نقاشی طرح سنگ را هم به هنرجویانم آموزش میدهم و هم در صنعت ساختمانی فعالیت به طور عملی دارم.
زینب بادامی هستم دوره کاردانی دبیری علوم تجربی را در دانشگاه شاهرود و دوره کارشناسی رو با علاقمندی در همین رشته در تهران واحد تهران شمال گذروندم، از اونجایی که دانشجوی ممتاز دانشگاه بودم بدون کنکور در رشته هماتولوژی پذیرفته شدم ولی به علت هزینههای بالای این رشته از ادامه تحصیل حتی با اصرارهای پدر، تا زمانی که خود مستقل و دارای درآمد باشم امتناع کردم ، میشه گفت رشته تحصیلی ایم همانند برادرم مرتبط با کار و فعالیت امروزم نیست هرچند دبیری و آموزش همیشه برای من شیرین و سرلوحه زندگیام هست، اما روح هنر دوست من برای ادامه یادگیری رشتهای تلفیق از هنرو مهندسی رو انتخاب کرد، ازین رو دوره تخصصی دکوراسیون داخلی را تو یکی از بهترین مراکز و نزد مجربترین اساتید یعنی جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران گذرانده ام.
چطور شد علاقه مند به هنر پتینه و به طور کل هنر شدید؟
محمد: من قبل از اینکه وارد دانشگاه بشم برای پر کردن اوقات همراه پسرعمه عزیزم کار نقاشی ساختمان را به صورت حرفهای یاد گرفتم و انجام میدادم و آنقدر علاقه مند بودم که در دوران دانشجویی و دوران خدمت هم این کار را ادامه دادم جالب اینجا بود که اینکار رو خیلی خوب و با حوصله انجام میدادم، اونجا بود که احساس کردم نوعی استعداد و علاقه خاص به زیبا سازی، مرمت دارم و به همین خاطر شروع به تحقیق و یادگیری مراتب بالاتر و حرفهای تر در این زمینه کردم.
زینب: من از دوران کودکی علاقه زیادی به نقاشی داشتم، قبل از مدرسه و حتی داشتن مربی نقاشیهای خوبی میکشیدم و اینو میشد از آثار و نقاشی هایی که روی در و کاغذ دیواری و حتی داخل کمد کشیده میشد فهمید (خنده) و علاقه بسیاری به بازی با رنگها و طراحی داشتم تا اینکه در دوران دانشجویی این فرصت پیش اومد که کلاس طراحی و خط ثبت نام کنم و بعد از دانشگاه نیز چند سالی نزد استاد تاجیک در حوزه هنری شهر ری تکنیکهای مختلف از سیاه قلم تا رنگ روغن و کار با آبرنگ و مداد رنگی و هنرهای دیگر را به خوبی یاد بگیرم و بعد از اتمام دوره ها و اتمام دوره تخصصی دکوراسیون داخلی به طور خاص پتینه و نقاشی دیواری رو که در خود علاقه بیشتری بهشون داشتم دنبال کردم و همراه برادرم دوره ها، کلاس و ورکشاب و هر جا رد پایی از این رشته میدیدم دنبال کرده و درکنار آن وارد بازارکار این فن و هنر شدیم و در حال حاضر با برادرم در کارگاه مشغول به آموزش، و به طور عملی در حال اجرای پروژهها هستیم.
چقدر در این مسیر سختی و مشقت کشیده اید، آیا از همان ابتدا کارها خوب پیش میرفت؟
زینب: هر کاری سختیهای خاص خودش را دارد و بی شک من و محمد هم در این راه مشقت و تلاش زیادی برای هموار کردن این مسیر تا بحال داشته ایم از شروع و یادگیری و پیدا کردن مرجع مناسب و گردآوری همه تکنیک ها به صورت حرفهای و بی نقص، تا اجرا و آموزش به علاقمندان.
محمد: من از همان ابتدا با سختی و مشقت زیاد کارم را شروع کردم. روزهایی بود که دست هام به خاطر بتونه و سفید کاری و کنده کاری کارهای ساختمان زخمی میشد اما انقدر عاشق کارم بودم که دوست داشتم به مراحل بالاتری از این هنر دست پیدا کنم و صرفا کارم بتونه و سفید کاری ساختمان نباشد، از آن تصمیم به بعد بود که به کمک خداوند امروزه در عرصه پتینه و نقاشی دکوراتیو و مهمتر از همه نقاشی طرح سنگ حرفهای زیادی برای گفتن دارم.
رشتههای دانشگاهی هر دو مرتبط با کارتان نیست. آیا میتوان در هر رشتهای به طور تجربی به موفقیت رسید؟
محمد: من معتقدم اگر فردی به سراغ علاقه خودش نرود شکست خواهد خورد. من پتروشیمی در دانشگاه خواندهام اما علاقه من به کارهای هنری است و به همین خاطر با عشق این حرفه را ادامه داده ام.
زینب: صرفاً دانشگاه رفتن موفقیت مطلق نمیآورد، چه بسا افرادی هستند که تحصیلات عالیه دانشگاهی دارند اما هنوز مسیر خود را پیدا نکردهاند. من خودم به شخصه تا مقطع کارشناسی درس خواندهام اما به کاری که الان انجام میدهم ارتباطی نداشته است اما این باعث نشده که من کارم را آکادمیک و علمی به جلو پیش نبرم، از این جهت در جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران دورههای دکوراسیون را گذراندهام تا در این مسیر به طور آکادمیک و با سواد متناسب به کارم ادامه دهم.
در حال حاضر شما خواهر و برادر چه فعالیتهایی حاضر انجام میدهید؟
محمد: من و خواهرم پتینهکاری، نقاشی دکوراتیو روی دیوار و سقف، نقاشی طرح سنگ وتکنیکهای برجسته و پتینهای ایتالیایی هم به طور پروژهای و هم آموزشی انجام میدهیم البته اینگونه نبوده که به آسانی پروژهها را انجام بدهیم بلکه من خودم به شخصه آنقدر آزمون و خطا کردم که بالاخره خودم در پتینه و به خصوص طرح نقاشی سنگ برای خودم استادی شدم (خنده).
زینب: به شخصه به معماری و دکوراسیون داخلی بسیار علاقهمند هستم در کنار محمد هم کارهایی که برایتان توضیح داد رو انجام میدم، هم نقاشی و طراحی موتیف و اگر فرصتی بشه تابلو میکشم، اما بسیار علاقهمند به هنر پتینه هستم.
امروزه هنر پتینه چقدر در خانهها کاربرد میتواند داشته باشد؟
محمد: من خیلی خودمانی برایتان توضیح بدهم. امروزه هزینههای سنگ و زیباسازی هم برای سازندگان ساختمان و هم برای خانوادههایی که میخواهند در اعیاد یا بدون مناسبت خانه خود را زیبا کنند بسیار گران است به همین خاطر من و خواهرم با استفاده درست و به جا از تکنیکهای مختلف و متنوع پتینه کاری نه تنها هزینهها را بسیار پایین میاوریم بلکه هنر دست و طراحی بر اساس سلیقه شخصی نیز روی دیوار انجام میگیرد که بسیار طبیعی جلوه میدهد. همچنین زیبایی بصری ایجاد شده با پتینه کاری به مراتب نسبت به دیگر رنگ ها و نیز بلکا و مولتی کالر بیشتر است.
زینب: پتینه هنر کهنه کردن سطوح است که عملاً اجرای آن موجب میشود تا نمای بسیاری از فضاها مدرن تر و شیک تر به نظر برسند. جدا از آن که معنای لغوی پتینه “کهنه کردن” است اما ظاهر پتینه در دو نوع کلاسیک و مدرن باعث شده تا مدرن بودن سطوح را در قالب هنر به رخ بکشد. پتینه با استفاده از تکنیک هایی خاص، نمایی شبیه به مرمر، چوب، سنگ و فلز را با ترکیب رنگی بر روی سطح نهایی ایجاد میکند.
ماندگاری پتینه در حدی است که میتواند سال ها بدون کوچکترین ایرادی ثابت و تمیز باقی بماند.
انواع مجسمههای پتینه کاری شده گواهی است بر این مدعا که همگان از آن با خبرند. هنر پتینه از آن جهت جذاب است که به طور مثال وقتی ستونی با تکنیک طرح سنگ نقاشی میشود کمتر کسی میتواند به واقعی یا شبه واقعی بودن متریال استفاده شده پی ببرد و نه تنها خانه را زیباتر کرده و قابل شست و شوی است بلکه در هزینهها هم برای صاحب خانه به صرفه است.
چقدر با هم رفیق هستید؟
محمد: در ابتدا بگویم که خواهر من واقعا با استعداد و هنرمند است و من افتخار میکنم که در کنار خواهرم مشغول به فعالیت هستم. زینب بسیار مهربان است.
زینب: فکر میکنم علاقه و مودت بین خواهر و برادر بر هیچکس پوشیده نیست، علاوه بر این محمد بسیار رئوف و مهربان و بخشنده است، سرشار از انرژی و نگاه مثبت، که همیشه با پیشنهادها و پشتکار و شجاعتش من و دیگر دوستان رو حمایت میکند و قبل از اینکه همکار باشیم دوست و رفیق خوبی سعی میکنیم برای هم باشیم.
رمز موفقیتتان؟
محمد: من اعتقاد دارم در هنر هرچه بدونی و بکار ببری باز هم جای برای بهتر شدن وجود داره، به جرات میتوانم بگویم که در کشور معدود افرادی هستند که در هنر نقاشی سنگ تبحر کامل دارند و سعی میکنم با به روز کردن اطلاعات و خلاقیت جز چند نفر برتر این کشور باشم، در این راه سختیها را متحمل شدهام و آدمی نبودهام که صرفا کپی کار باشم و آنقدر آزمون و خطا انجام دادهام تا به یک خلاقیت و آن مقبولیتی که میخواهم برسم.
زینب: تلاش و پشتکار و اهمیت دادن به علاقمندی ها کلید موفقیت هستند اینکه اگر جایی به در بسته خوردی ناامید و سرخورده نشی راههای دیگه رو امتحان کنی درهای دیگه رو بزنی، برای استعداد و علاقهای که داری وقت بذاری و برای رسیدن به هدف تلاش کنی و امیدت به خداوند باشه.
خلاقیت چه جایگاهی در کار شما خواهر و برادر دارد؟
محمد: هر کسی ممکن است معمار یا هنرمند باشد اما هر کسی نمیتواند جزء بهترینهای این عرصه باشد و این خلاقیت و ایده پردازی است که از یک فرد، هنرمند درجه یک میسازد. من و خواهرم سعی کرده ایم در نقاشی سنگ و پتینه کاری از خودمان ایده بدهیم که مهمترین آن خلاقیت در عرصه رنگ و متناسب بودن آن با فضا است.
زینب: خلاقیت باعث ابداع و نوآوری و در واقع باعث تکمیل کردن طرح اصلی متناسب با فضای معماری میشود.
کارها چگونه تقسیم بندی میشود؟
زینب: کارهای تخصصی تر مثل پتینه و طرح سنگ با داداش است.
محمد: زینب در عرصه طراحی موتیف و نقاشی دکوراتیو بسیار مهارت دارد اما به طور کلی کارها را با هم سعی کرده ایم انجام بدهیم و اینگونه نیست که خیلی مجزا یا تقسیم شده کار کنیم.
کار شما خواهر و برادر مستقیم با دست سر و کار دارد. چقدرکار دست ارزش دارد؟
محمد: کار ماشینی بیشتر زیبایی ظاهری و زرق و برق داره اما هیچگاه انرژی پشت آن نیست. وقتی یک فرد هنرمند با عشق و با انرژی مضاعف شیءای را خلق میکند وقتی به خریدار میرسد آن انرژی ساطع میشود و من به این انرژی اعتقاد دارم.
زینب: متاسفانه امروزه در کشور ما کار دست برروی سقف و دیوار تا حدودی فراموش شده است و قطعا صنایع دستی و کار دست ارزش دوچندان دارد چرا که با طبع هنرمندانه و ذوق و سلیقه خلق شده است. امروزه نقاشي ديواري از نظر ايجاد تأثيرات قوي بصري و آفرينش زيبايي و هماهنگي فرم و ريتم، نقش ارزشمندي در آثار معماري و زيباسازي بناها دارد. اين رشته هنري اگر به درستي شناخته شود و به درستي به اجرا درآيد، با توجه به فضاهاي زيبا و باشكوهي كه به وجود ميآورد ميتواند با هنر معماري تلفيق شود، همچنين اين توان و اهميت را در خود دارد كه با فرهنگ و هنر هر ملتي در آميخته و به آن ارزش و اعتبار والايي دهد.
در این رابطه چطور آموزش میدهید؟
محمد: دوستانی که علاقمند به یادگیری این هنر و در پی یاد گرفتن حرفهای برای کسب و کار هستند آموزشهایی به صورت مبتدی، نیمه تخصصی و تخصصی متناسب با ایشان در پروژه یا کارگاه از صفر تا صد به صورت عملی و تئوری ارائه میشود.
زینب: در کلاسها مهمترین چیزی که آموزش داده میشود بنیان این کار است که به اصطلاح فنداسیون کار از ابتدا تا به انتها به هنرجویان آموزش داده میشود و خیلی خوشحالیم که هنرجویان در حال حاضر خودشان وارد بازار کسب و کار شدهاند.
حرف آخر؟
محمد: از دوستان و اساتید عزیزم، آقایان اسماعیلی، اخوان، کاوند و گلمرادی که سالها من و خواهرم را در این مسیر همراهی کردند تشکر میکنم.
زینب: این هنر هنوز به خوبی شناخته نشده است. ما سعی در ترویج آن و همچنین ایجاد اشتغال برای دوستداران این فن هستیم. این هنر علاوه بر استفاده در صنعت ساختمان مثل زیبا سازی محیطهایی همچون منازل مسکونی، لابیها، هتلها، رستورانها و کافیشاپ کاربرد دارد، بلکه برای تزیین ظروف و اشیاء و مجسمه نیر دارای کاربردهای فراوان است.