رفتم مرا ببخش و مگو او وفا نداشت راهي بجز گريز برايم نمانده بود اين عشق آتشين پر از درد بي اميد در وادي گناه و جنونم كشانده بود رفتم كه داغ بوسه پر حسرت ترا با اشكهاي ديده ز لب شستشو دهم رفتم كه نا تمام بمانم در اين سرود رفتم كه با نگفته […]

رفتم مرا ببخش و مگو او وفا نداشت

راهي بجز گريز برايم نمانده بود

اين عشق آتشين پر از درد بي اميد

در وادي گناه و جنونم كشانده بود

رفتم كه داغ بوسه پر حسرت ترا

با اشكهاي ديده ز لب شستشو دهم

رفتم كه نا تمام بمانم در اين سرود

رفتم كه با نگفته بخود آبرو دهم

رفتم ‚ مگو ‚ مگو كه چرا رفت ‚ ننگ بود

عشق من و نياز تو و سوز و ساز ما

از پرده خموشي و ظلمت چو نور صبح

بيرون فتاده بود يكباره راز ما

رفتم كه گم شوم چو يكي قطره اشك گرم

در لابلاي دامن شبرنگ زندگي

رفتم كه در سياهي يك گور بي نشان

فارغ شوم زكشمكش و جنگ زندگي

من از دو چشم روشن و گريان گريختم

از خنده هاي وحشي طوفان گريختم

از بستر وصال به آغوش سرد هجر

آزرده از ملامت وجدان گريختم

اي سينه در حرارت سوزان خود بسوز

ديگر سراغ شعله آتش زمن مگير

مي خواستم كه شعله شوم سركشي كنم

مرغي شدم به كنج قفس بسته و اسير

روحي مشوشم كه شبي بي خبر ز خويش

در دامن سكوت بتلخي گريستم

نالان ز كرده ها و پشيمان ز گفته ها

ديدم كه لايق تو و عشق تو نيستم

بنيانگذار پرفروش‌ترين خودرو جهان

۱۱ ژوئن ۱۸۹۴: ۱۲۵ سال پيش در چنين روزی كيچيرو تويوتا در شهر شيزوكا در ۱۸۰ كيلومتری پايتخت ژاپن زاده شد.

مي گفت: ما تا امروز به دنیای غرب اتكا كرده بودیم. اگر بخواهیم صنعت ژاپن را كاملا مستقل كنيم باید به این دوران و این سبك از تولید پایان دهیم. پدر كيچيرو تويوتا كارخانه دستگاه‌های ريسندگی و بافندگی داشت و چند اختراع در اين زمينه كرده بود. كيچيرو هم نخست می‌خواست كار پدر را ادامه دهد.

۱۶ ساله بود كه به دانشگاه توكيو رفت و پس از پايان تحصيل در رشته مهندسی مكانيك برای تكميل آموزش‌های خود به انگليس و سپس به آمريكا رفت. او در آن دو كشور در شركت‌های بزرگ ماشين‌آلات‌سازی نساجی كار كرد ولی همواره در اين انديشه بود كه آموخته‌هايش را در خدمت مردم كشورش به كار برد.

۲۵ ساله بود كه به ژاپن بازگشت و در كارخانه پدر به بهينه‌‌سازی دستگاه‌های شركت پرداخت و چند دستگاه خودكار نساجی ساخت. در كنار كار، موتورسيكلت‌‌ها و حتا يك بار يك شِورولِت را از هم باز كرد تا به طرز ساخت آنها پی ببرد. پدرش كه اين علاقه را ديد از او خواست كه يك خودرو كاملا ساخت ژاپن بسازد.

۴۱ ساله بود كه نخستين خودرو را ساخت و در آرامگاه پدرش رونمايی كرد و برای اينكه هم نام خانوادگی را مطرح و هم تلفظ ساده‌‌تری پيشنهاد كرده باشد، نام خودرو را تويوتا گذاشت. می‌گفت: من میخواهم به دورانی پایان دهم كه با استفاده از تلاش دیگران، مسیری آسان را برای تولید طی می‌كردیم.

كيچيرو نخست معاون شركت تويوتا بود. ۴۷ ساله بود كه او را به عنوان سرپرست شركت تويوتا كه به سرعت بزرگ و بزرگتر میشد، برگزيدند. ۵۶ ساله بود كه برای نخستين بار مجبور شد به خاطر بحران مالی، بسياری از كارگرانش را اخراج كند و در پی آن به خاطر شوريدن كارگران مانده در شركت، از كار كناره گرفت. در شركت او هم اكنون بيش از ۳۰۰ هزار نفر كار میكنند و خودروهای تويوتا در برخی سالها پرفروش‌‌ترين اتوموبيل در جهان بوده‌اند. كيچيرو تويوتا در ۵۷ سالگی در زادگاهش درگذشت.