این کتاب در ۲۶۸ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و بهای ۲۴هزار تومان در نشر پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات راهی بازار شده است. در پیشگفتار کتاب میخوانیم: با وجود آنکه قرآن کریم، از جنس کتاب، علم و فرهنگ و بنابراین قابل مطالعه برای جملگی علاقهمندان و دغدغهمندان در این زمینه است و در طول […]
این کتاب در ۲۶۸ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و بهای ۲۴هزار تومان در نشر پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات راهی بازار شده است.
در پیشگفتار کتاب میخوانیم: با وجود آنکه قرآن کریم، از جنس کتاب، علم و فرهنگ و بنابراین قابل مطالعه برای جملگی علاقهمندان و دغدغهمندان در این زمینه است و در طول دوران دانشمندان و متخصصان مسلمان و غیرمسلمان در حوزههای متفاوت به دفعات دست به بررسی لایههای مختلف این کتاب در زمینه تخصصی خود زدهاند، میتوان گفت که متخصصان هنریهای نمایشی کمتر به بررسی این کتاب پرداختهاند.
از سوی دیگر، مطالعات معدودی که با گرایشهای دراماتیک بر قرآن کریم صورت گرفتهاند، اکثرا با نگاهی کلی و به منظور تأیید برخورداری سورههای این کتاب از ویژگیهای جامع و شامل یک اثر دراماتیک بهطور کلاسیک مثل روایتمندی، شخصیتپردازی، گفتوگومندی و…، خاصه بر قصص قرآنی و مسلما بیش از همه بر احسنالقصص متمرکز شدهاند.
در بخشی از مقدمه کتاب هم آمده است: تعامل گفتاری که به عنوان یکی از نخستین نشانههای ارتباط میان افراد در جهان پیرامون ما به شمار میرود، بهطور طبیعی از عناصر اصلی در ساختار جهان دراماتیک نیز محسوب میشود. حال آنکه به تبع تفاوتهای موجود میان واقعیت و درام، بدیهی است که عصر کلام نیز در این دو جهان در عین شباهت، متفاوت باشد. بنابراین نه تنها هر سخن مستقیمی جزئی از یک تعامل گفتاری نیست، بلکه هر تعامل گفتاری نیز لزوما دیالوگی درماتیک نخواهد بود. به بیان دیگر، دیالوگ دراماتیک به مثابه گفتمان واجد ویژگیها، ساختار، اهداف و کارکردهایی است که آن را به عنوان بستر اصلی پیشبرد طرح، فضاسازی و شخصیتپردازی در یک اثر مطرح میکند و تا مرز شمول بر دغدغههای عمیق آن بالا میبرد.