نیلوفر منصوری دبیر گروه گردشگری صنعت توریسم و گردشگری آنقدر جذابیت و تازگی دارد که روز به روز در حال گسترش است. این گستردگی و جذابیت موجب می شود که شاخه های آن هر روز در حال افزایش باشند بر همین اساس این شاخه از اقتصاد و فرصت در دنیا رو به تغییر است. از […]

نیلوفر منصوری
دبیر گروه گردشگری
صنعت توریسم و گردشگری آنقدر جذابیت و تازگی دارد که روز به روز در حال گسترش است. این گستردگی و جذابیت موجب می شود که شاخه های آن هر روز در حال افزایش باشند بر همین اساس این شاخه از اقتصاد و فرصت در دنیا رو به تغییر است. از افزایش اقامتگاه‌ های بومگردی گرفته تا برپایی تورهای طبیعت گردی و تأسیس مجموعه‌ های مدرن رفاهی-تفریحی و بازارهای به روز در برخی نقاط مختلف دنیا. در کشور ما هم این رویه در حال گسترش است و این شاخه های نوظهور سبب شده‌ اند که گردشگری در مناطق مستعد گردشگری، ابعاد بیشتری پیدا کند. در کنار این روند رو به گسترش، طبیعتاً فرصت ‌های تفریحی نیز به عنوان یکی از ملزومات مناطق گردشگرپذیر بیشتر شده است.

استان مازندران به عنوان یک منطقه گردشگرپذیر، هر ساله در فصول گرم سال پذیرای گردشگران و توریست های زیادی است که دغدغه تفریح در آب دارند و این تفریح متفاوت و سرگرمی جدید، در سال های اخیر پررنگ تر شده است. بر همین اساس، لوازم و تجهیزات مربوط به این نوع ورزش‌ های آبی نیز بدون شک مهیا شده است، ملزوماتی مانند پاراسل، قایق ‌های تندرو، جت اسکی، فلای بورد، شاتل دریایی و اسکی روی آب که گردشگران ویژه خود را به این منطقه کشانده تا این استان شاهد حضور پرتعداد گردشگران باشد.
افزایش تعداد گردشگران و فرصت های تفریحی در مازندران، خالی از دغدغه و نگرانی نیست، چرا که بسیاری از این شاخه های تفریحی بسترساز حوادثی است که در کمین توریست ها و گردشگران نشسته است که هنوز سازوکاری برای آن اندیشه نشده است. چند روز پیش بود که در ساحل سلمانشهر یک پاراگلایدر در میان مسافران سقوط کرد و در حادثه مشابه دیگری یک نفر جان خود را از دست داد.

زنگ خطر برای گردشگری مازندران
حادثه هرگز خبر نمی کند. حادثه یا حوادثی که در کمین هستند و به مسافر و غیر مسافر هم اهمیت نمی دهند. حوادث ورزشی با توجه به هیجان انگیز بودن، بیشتر در کمین هستند. کارشناسان و مسئولان نیز طی یکی دو سال اخیر بارها در این زمینه هشدار داده‌ اند که باید هر چه زودتر نسبت به برنامه ریزی برای این قبیل تفریح ‌های جدید در استان که حادثه آفرین هم بودند برنامه ریزی هایی انجام داد. مسلم است که حوادث دریایی با توجه به بیشتر شدن این تجهیزات و امکان داشتن خرید جت اسکی و قایق‌های تندرو برای برخی اقشار، افزایش می‌ یابد. بنابراین برنامه ریزی برای مشخص کردن قوانینی مانند محدوده تردد جت اسکی‌ها و قایق‌ های تندرو و رعایت فاصله با مناطقی که محل شنای مسافران است، اجباری شدن پوشیدن جلیقه نجات برای همه سرنشینان وسایل تفریحی دریایی به وسیله فرهنگ سازی و نظارت بر تجهیزات اجاره‌ ای و همچنین آموزش قایقرانان و مالکان یا جت اسکی رانان برای رعایت نکات ایمنی ضروری است.
به گفته رئیس هیأت نجات غریق مازندران کلوپ های ورزشی و تفریحی دریایی مازندران باید به جد ساماندهی شوند. نقی کریمیان، معتقد است که تعداد غریق ‌ها در مازندران به دلیل افزایش زیرساخت ‌ها و تعداد ناجیان و فرهنگسازی کاهش چشمگیری یافته و در سال‌ های آتی نیز کمتر خواهد شد؛ اما تا چند سال دیگر مشکلات در زمینه تصادم های دریایی بیشتر می‌شود.
وی معتقد است که فعالیت‌های قایقرانی، جت اسکی، فلای بورد و پاراسل که هر سال تعدادشان در ساحل دریای مازندران بیشتر می‌شود باید بیشتر تحت نظارت قرار بگیرند. کریمیان علاوه بر اینکه فرهنگسازی در زمینه استفاده از این تجهیزات را ضروری می‌داند، برنامه‌ریزی برای ساماندهی و نظارت بر افراد و واحدهایی که این تجهیزات را در اختیار مسافران قرار می‌دهند یا به صورت شخصی از آنها استفاده می‌کنند را یک ضرورت معرفی می‌کند.