زهرا ایرانشاهی کارشناسان صنعت حملونقل ریلی بر این باورند که نرخ بهرهوری در این صنعت پایین است و برای دستیابی به یک رشد متوازن به حمایت دولت نیاز است. ایشان انواع حمایت را تنها در حمایت مالی خلاصه نمیکنند و از انواع دیگری نظیر توسعه ناوگان و تجهیزات ریلی با امضای قراردادهای ساخت، به پشتوانه […]
زهرا ایرانشاهی
کارشناسان صنعت حملونقل ریلی بر این باورند که نرخ بهرهوری در این صنعت پایین است و برای دستیابی به یک رشد متوازن به حمایت دولت نیاز است. ایشان انواع حمایت را تنها در حمایت مالی خلاصه نمیکنند و از انواع دیگری نظیر توسعه ناوگان و تجهیزات ریلی با امضای قراردادهای ساخت، به پشتوانه و تایید راهآهن و… نام میبرند. ارتقای بهرهوری فصل مشترکی است بین بخش خصوصی و شرکت راهآهن؛ چراکه اخیرا مدیرعامل راهآهن نیز گفته است که در راستای ارتقای بهرهوری شبکه راهآهن و اتصال آن به چشمههای بار در سراسر کشور، ۵۱۲ کیلومتر خط ریلی فرعی شناسایی شده است تا به شبکه متصل شوند.
سعید رسولی اظهار داشت: در راستای ارتقای بهرهوری شبکه راهآهن و اتصال آن به چشمههای بار در سراسر کشور، ۵۱۲ کیلومتر خط ریلی فرعی شناسایی شده است تا به شبکه متصل شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در سال جاری برای احداث ۵۹ کیلومتر از این شبکه با یکی از شرکتهای داخلی تفاهمنامه امضاشده است تا از طریق این خطوط هشت مرکز بار به شبکه راهآهن کشور متصل شود.
مدیرعامل راهآهن اضافه کرد: این خطوط ظرفیت انتقال سالانه ۲۰ میلیون تُن بار را دارد و پارسال نیز درمجموع ۴۶ میلیون تُن بار از طریق خطوط راهآهن جابهجا شد.
به گفته وی، مسیر اتصال سیلوی گندم قم به شبکه راهآهن این استان ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
رسولی با اشاره به اتصال شبکه ریلی کشور در مرز شلمچه به شبکه ریلی عراق، گفت: شبکه ریلی این ۲ کشور در ۳۲ کیلومتر از شلمچه تا بصره منقطع است و بر اساس مذاکرات انجامشده با طرف عراقی، عملیات این شبکه ریلی امسال اجرایی میشود.
به گفته وی، اتصال شبکه ریلی شلمچه-بصره شریان ارتباطی شرق و غرب جدیدی ایجاد میکند و در امتداد اتصال خطوط بندر امام خمینی (ره) به بندر خرمشهر، مسیر اتصال بندر امام خمینی (ره) به شهر لاذقیه سوریه و تا دریای مدیترانه نیز هموار میشود.
وی افزود: این طرح از سوی هیأت وزیران تأمین مالی شده است و در هفته آینده هیأت کارشناسی ایرانی و عراقی، مسیر را بازدید مینمایند و مقدمه عملیات اجرایی آغاز خواهد شد.
مدیرعامل راه آهن خاطرنشان کرد: در این راستا صورتجلسه ای بین ایران، عراق و سوریه به امضا رسیده است.
توسعه همکاری ترانزیتی و ریلی با کشورهای همسایه
وی با اشاره به توسعه همکاریهای ترانزیتی با کشورهای همسایه، گفت: در تفاهم نامهای که با کشور ترکمنستان به امضا رسید، با سیر واگنهای ایرانی در این کشور موافقت شد و این مساله ظرفیت جابه جایی بار ایران را افزایش میدهد.
وی افزود: بر اساس تفاهم نامه با ترکیه نیز همکاریهای ترانزیتی با این کشور تسهیل شده است.
رسولی خاطرنشان کرد: ۱۳ هزار کیلومتر طول شبکه راهآهن کشور است و این شبکه دارای ناوگان باری، مسافری و کشنده است که سرمایه بسیار بزرگی است.
وی در ادامه به قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان اشاره و بیان کرد: نماینده اجرایی این طرح شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور است و عملیات اجرایی طرح با قدرت و سرعت بیشتری در حال اجراست و با توجه به اینکه تأمین مالی از سوی طرف چینی صورت میگیرد، امیدواریم در زمانبندی چهار ساله به اتمام برسد.
وی افزود: قطار سریع السیر قم- تهران- اصفهان، آغاز ورود راه آهن به عرصه فناوریهای جدید دنیاست.
باید خطوط ریلی عبوری از شهرها بهسازی، زیباسازی و ایمنسازی شوند
رسولی بابیان اینکه مسیرهایی که قطار در درون شهر جابهجا میشود باید بهسازی، زیباسازی و ایمنسازی شوند، گفت: اگر در بررسیها به این نتیجه برسیم که خطی کاربری ندارد حتماً از داخل شهرها جمعآوری میشود، ولی اگر بنا باشد خدمات ریلی درونشهری را توسعه دهیم خطوط را بهصورت ایمن، زیبا و آراسته حفظ خواهیم کرد.
به گفته وی، ریل راهآهن واقع در امتداد بلوار امام رضا (ع) قم به دلیل نداشتن کاربری لازم جمعآوری خواهد شد و تصمیمگیری برای بقیه خطوط که پیشنهاد استان قم است، در شورای فنی بررسی مورد بررسی قرار میگیرد.
وی افزود: بهسازی خطوط راهآهن، بهسازی ساختمان و ایستگاه قطار قم مصوب شده و در دست اقدام است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات مناطق حاشیه ریل راهآهن اشاره و اضافه کرد: نوع نگاه مدیریت شهری به مناطق مختلف شهر این اتفاقات را رقم میزند و دلیل این مشکل، ریل موجود در شهر نیست، زیرا در برخی شهرها هم که خطوط راهآهن نداریم شاهد این مشکلات نیز هستیم.
رسولی با بیان اینکه تنها طرح متروی بینشهری در کشور، تهران- کرج است، گفت: امسال شرکت قطارهای حومهای تشکیل میشود و در این راستا قطارهای حومهای در شهرهای مختلف شکل جدیتری خواهد گرفت.
رسولی یادآور شد: سالانه ۵۰ درصد مسافران قطار کشور معادل ۱۴ میلیون تَن به مشهد و ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تَن به قم آمدوشد میکنند.
گفتنی است که حملونقل ریلی در سالهای اخیر با توجه به نگاه سنتی که به این صنعت حاکم بود، آن را از روش سنتی به یک روش علمی تغییر داد و سیستمهای مدیریت یکپارچه (آی ام اس) را پیاده کرد. چراکه وقتی فرایندها درست، روزآمد و علمی تعریف شوند، قطعاا نتیجهای که حاصل میشود نتیجه بهتری خواهد داشت.