بعد از گذشت یک روز و نیم از آغاز کار گودبرداری در عرصه‌ی عمارت نورمهالِ همدان، به صورت رسمی، این بار پای رفاقت و درخواستِ شهردار همدان به میان آمد تا زخمِ نورمهال عمیق‌تر نشود، اما در این میان پایِ تنها راهکاری که به میان نمی‌آید وجودِ یک زمین معوض است، شاید هم «نورمهال» به […]

بعد از گذشت یک روز و نیم از آغاز کار گودبرداری در عرصه‌ی عمارت نورمهالِ همدان، به صورت رسمی، این بار پای رفاقت و درخواستِ شهردار همدان به میان آمد تا زخمِ نورمهال عمیق‌تر نشود، اما در این میان پایِ تنها راهکاری که به میان نمی‌آید وجودِ یک زمین معوض است، شاید هم «نورمهال» به معجزه نیاز دارد…رضوان سلماسی رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر همدان توقف عملیات گودبرداری در عرصه عمارت نورمهال را تائید کرد.
اتفاقی که دیگر رسانه‌ها آن را به دنبال صحبت شهردار همدان با پیمانکار پروژه اعلام کرده‌اند تا زمانِ حضورِ شهردار در همدان فعالیتِ خاکبرداری متوقف باشد، اما این اتفاق تا چه زمانی می‌تواند ادامه‌دار باشد.پیمانکار کار را شروع می‌کند، با انتشار خبر توسط دوستداران و فعالان میراثی و رسانه‌ها آن برای مدتی متوقف می‌شود، تا شاید معجزه‌ای رخ دهد و بار دیگر روز از نو و گودبرداری از نو.احمد ترابی معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی استان همدان، از ارسال پرونده‌ این بنای تاریخی و اتفاقات در حال وقوع در اطراف آن، به معاونت میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خبر می‌دهد.هادی احمدی مدیر کل محوطه‌ها و بناهای تاریخی می‌گوید: در این زمینه اقدام قضائی کرده‌ایم، اما نتوانستیم کاری پیش ببریم، گویا براساس قوانینِ جدید، دیوان عدالت اداری قانونی را تصویب کرده است که اگر پروژه پروانه‌ی ساخت داشته باشد، محدودیتِ سال برای آان برداشته می‌شود، اما توقف موقت کار تا این زمان، به دلیل انتشار خبرها و فشارِ افکار عمومی بود.

«سلادون» های موزه ملی به چین رسیدند

مدیر کل موزه ملی ایران خبر داد:‌ ۱۴ «سلادون» از آثار منتخب موزه ملی ایران، برای شرکت در نمایشگاه «دنیای لونگ چوان: سلادون لونگ چوآن و جهانی شدن» به کاخ موزه پکن در چین منتقل شدند.جبرئیل نوکنده با اعلام این که این آثار همراه با تیم اعزامی شنبه ۲۲ تیر وارد کشور جمهوری خلق چین و سپس به کاخ موزه پکن منتقل شده‌اند، ادامه داد: ۱۴ ظرف «سلادون» از مجموعه‌ای مربوط به دوره صفوی است که در زمان شاه عباس وقف بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی شده بود که آن‌ها در سال ۱۳۱۴ به موزه ملی ایران رسیده‌اند.به گفته‌ی وی در مجموع ۱۰ موزه از کشورهای ژاپن، کره‌جنوبی، بریتانیا، امارات متحده‌عربی و همچنین بیش از سی موزه از کشور چین آثار خود را در این نمایشگاه شرکت داده‌ ‌اند.او در توضیح تاریخچه ظروفِ «سلادون» گفت: «سلادون» نام خانواده‌ای از سفال با لعابی ویژه است. نام سلادون برای نخستین‌بار توسط فرانسوی‌ها برای این نوع ظروف به کار برده شد. از ویژگی‌های این سفال بدنه سخت، به رنگ سبز تیره و روشن است که دارای انواع گوناگون تزیین مانند نقش قالب‌زده و برجسته است. کرمان و اصفهان از مراکز مهم تولید این نوع سفال در ایران بوده‌ است.