زهرا ایرانشاهی اخیرا سخنگوی سازمان تعزیرات، قیمت بلیت شرکتهای هواپیمایی در مسیر تهران-مشهد را بالا ارزیابی کرده است. یاسر رایگانی گفته لست که نرخهای بلیت هواپیما بیش از آنکه آزادسازی شده باشد رهاسازی شده است، قیمتها هیچ نظارتی ندارد و تا ۶ برابر هم افزایش یافته است و در همین مسیر تهران – مشهد بلیت […]
زهرا ایرانشاهی
اخیرا سخنگوی سازمان تعزیرات، قیمت بلیت شرکتهای هواپیمایی در مسیر تهران-مشهد را بالا ارزیابی کرده است. یاسر رایگانی گفته لست که نرخهای بلیت هواپیما بیش از آنکه آزادسازی شده باشد رهاسازی شده است، قیمتها هیچ نظارتی ندارد و تا ۶ برابر هم افزایش یافته است و در همین مسیر تهران – مشهد بلیت هواپیما با نرخ ۱٫۲ میلیون تومان در روز بعد از میلاد امام رضا به فروش رسیده است.
به گزارش جمله، این اظهارنظر از سوی بسیاری از کارشناسان و مسئولان صنعت هوایی کشور با واکنش روبهرو بوده است و در سازمان هواپیمایی کشوری نیز به سخنان سخنگوی سازمان تعزیرات پاسخ داده شده است. هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به اظهارات سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی درباره قیمت بلیت تهران-مشهد این شرکت هواپیمایی گفت: قیمت بلیت پروازهای «هما» در تمام مسیرهای داخلی براساس نرخ مصوب و تعیین شده انجمن شرکتهای هواپیمایی است.
مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری نیز در همین ارتباط با غیرکارشناسی خواندن اظهارات سخنگوی تعزیرات مبنی بر رهاسازی نرخ بلیت هواپیما و افزایش ۶ برابر ی قیمت بلیت گفته است: وی قیمت صندلی تجاری را به صندلی اکونومی تعمیم داده است و این غیرکارشناسی است.
رضا جعفرزاده دیروز درباره قیمتهای بلیت هواپیما و گفتههای سخنگوی سازمان تعزیرات مبنی بر رهاسازی قیمتهای بلیت هواپیما اظهار داشت: سازمان هواپیمایی کشوری طبق مصوبه قانونی در آذر ماه ۹۴ و طبق بند «ب» ماده ۱۶۱ مقرر کرد که نرخهای تکلیفی برای بلیت پروازها برداشته شود و شرکتهای هواپیمایی را ترغیب کرد که سقف و کف قیمتی داشته باشند و براساس محاسبات منطقی نرخها را به سازمان هواپیمایی اعلام کنند.
مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: انجمن شرکتهای هواپیمایی با همکاری شرکتهای هواپیمایی در همه مسیرهای پروازی داخلی سقف و کف نرخ تعیین کردند و همپیمان شدند که این نرخها را رعایت کنند. ضمن آنکه سازمان هواپیمایی کشوری هم بر اجرای این مورد نظارت کافی دارد.
وی اظهارداشت: به عنوان مثال در مسیر تهران – مشهد بلیت هواپیما از ۱۹۰ هزار تا ۷۵۰ هزار تومان است و شرکتهای هواپیمایی براساس عرضه و تقاضا و شرایط بازرگانی نرخهای سقف تا کف را اعمال میکنند.
مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: اما اینکه از سوی مسئولی عنوان میشود قیمت بلیت پرواز تهران – مشهد ۱٫۲ میلیون تومان است این مربوط به قمیتهای کلاس تجاری است که بسیار محدود است و ربطی به کلاس اکونومی ندارد. کما اینکه در ایام نوروز ۳٫۵ میلیون مسافر توسط شرکتهای هواپیمایی و با صندلی اکونومی جابجا شد که عمده تقاضا بابت همین صندلیهای اکونومی است.
جعفرزاده افزود: دستگاههای نظارتی و حاکمیتی با هم هماهنگی کافی دارند اما در این بین ممکن است سایت واسطهای نرخی بالاتر ارائه دهد که قابل پیگیری است و سازمان هواپیمایی کشوری آماده دریافت شکایات است.
مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری افزود: برای رعایت ایمنی و الزامات قانون و مقررات که مورد تاکید و اولویت سازمان هواپیمایی کشوری است شرکت های هواپیمایی موظف به رعایت همه مسائل در این باره هستند.
وی با بیان اینکه ۲٫۵ تا ۳ درصد حمل و نقل کشور توسط حمل و نقل هوایی انجام میشود گفت: ایجاد ایمنی یکی از مقولههای پرهزینه برای شرکتهای هوایی است که هزینه تامین ایمنی را یا باید دولت پرداخت کند یا مسافر بر همین اساس هزینه یک ساعت صندلی پرواز احصا شد و سپس سقف و کف نرخی را تعیین کردیم تا شرکتهای هواپیمایی در طیفی از نرخها بلیت ارائه کنند.
وی اظهار داشت: نرخهای کف و سقف پروازهای داخلی طبق مصادیق کارشناسی محاسبه شده است. حال اگر موضوعی مطرح شود میتوان در نرخها تجدیدنظر هم داشت. اما مطمئن باشید شرکتهای هواپیمایی همچنان سقف و کف قیمت ها را رعایت میکنند.
مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری اضافه کرد: به شرکتهای هواپیمایی تاکید شده است توزیع بلیت را مدیریت کنند.
سخنان سخنگوی تعزیرات حکومتی غیرکارشناسی است
وی با بیان اینکه سخنان سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی درباره نرخ گران بلیت پروازهای داخلی غیرکارشناسی است گفت: نرخهایی که توسط ایشان اعلام شد قیمتهای کلاس تجاری است که تعداد قابل توجهی نیست و نباید این را به صندلیهای اکونومی تعمیم داد و موجبات نگرانی افکار عمومی را فراهم کرد و. اینکه اعلام شود قمیتهای بلیت هواپیما تا ۶ برابر هم اضافه شده است و نظارتی بر ان وجود ندارد گفتههایی غیرکارشناسی و غیرمنصفانه است.
جعفرزاده بیان کرد: تعیین نرخهای کلاس تجاری بر پروازهای داخلی هم معادلاتی دارد که براساس هزینه یک ساعت صندلی پرواز است و شرکتهای هواپیمایی در قالب تعادل بازرگانی منطقی و اصولی این نرخها را اعمال میکنند.
اخطار، تعلیق و لغو مجوز از جریمههای آژانسهای متخلف است
مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری بیان کرد: دفاتر خدمات مسافرت هوایی که دارای مجوز بند الف هستند میتوانند مجوز راهاندازی اپلیکیشن فروش بلیت هواپیما را اخذ کنند.
وی افزود: در حال حاضر فهرست این اپلیکیشنهای مجاز در سایت هواپیمایی کشوری موجود است.
جعفرزاده بیان کرد: اگر دفاتر خدمات مسافرت هوایی در فروش بلیت تخلفی داشته باشند با اخطار از سوی سازمان هواپیمایی مواجه میشوند و در گامهای بعد به تعلیق و لغو مجوز میانجامد اما اگر تخلف از سوی سایتهای غیرقانونی باشد دفتر نظارت سازمان هواپیمایی کشوری درخواست رسیدگی به مراجع ذیر بط میدهد.