زهرا ایرانشاهی با وجود اقدامات دشمنان و اعمال تحریم های اقتصادی علیه ایران، اما هم‌‌اکنون در بنادر کشورمان کشتی‌های متعددی جهت تخلیه و بارگیری کالا پهلوگیری می کنند. درواقع تلاش سازمان بنادر و دریانوردی در شرایط تحریم بر این است که روند ترخیص کالا از طریق بنادر به سرعت انجام شود و در عین حال […]

زهرا ایرانشاهی

با وجود اقدامات دشمنان و اعمال تحریم های اقتصادی علیه ایران، اما هم‌‌اکنون در بنادر کشورمان کشتی‌های متعددی جهت تخلیه و بارگیری کالا پهلوگیری می کنند. درواقع تلاش سازمان بنادر و دریانوردی در شرایط تحریم بر این است که روند ترخیص کالا از طریق بنادر به سرعت انجام شود و در عین حال باید الزاماتی همچون مسائل استاندارد، ایمنی و بهداشت نیز رعایت شود. از تلاش برای هاب منطقه شدن بندر چابهار تا اقدامات مدیریت کالا در بندر شهید رجایی و… جملگی نشان‌دهنده عزم راسخ این سازمان برای انجام صحیح پروسه حمل کالا هستند.

این در حالی است که مدیرعامل سازمان بنادر نیز اذعان داشته است که کشور متکی به زیرساخت‌های بندری و حمل‌ونقل دریایی است.
محمد راستاد اظهار داشت: کشور متکی به زیرساخت‌های بندری و حمل‌ونقل دریایی است و جریان واردات و صادرات بدون تاثیر از تحریم‌های ظالمانه ادامه می‌یابد که به همین منظور کارگروه‌های مختلفی در ستاد و بنادر تشکیل و تصمیماتی اتخاذ شده است. راستاد ادامه داد: علاوه‌بر این با ذی‌نفعان به گونه‌ای ارتباط برقرار خواهد شد تا آثار ناشی از تحریم به حداقل برسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با خطیر دانستن شرایط اقتصادی کشور در برهه زمانی حساس کنونی افزود: باید به صورت عملیاتی و ویژه نسبت به تحقق برنامه‌ها در شرایط تحریم اقدام کنیم تا با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته آثار ناشی از تحریم در حوزه حمل و نقل دریایی به حداقل برسد.
راستاد ایجاد ساختار مناسب برای بنادر کوچک، جذب سرمایه گذاری از طریق بخش خصوصی و اتصال این بنادر به شبکه ریلی جهت انتقال بار و رونق بنادر کوچک در دوران تحریم را به این دلیل که بنادر بزرگ ایران با محدودیت‌های مختلفی به‌منظور تردد خطوط کشتیرانی مواجه هستند، از راهکارهای توسعه جریان حمل‌ونقل کالا از طریق بنادر عنوان کرده است.
این در حالی است که یک کارشناس حمل‌ونقل در گفت‌وگو با خبرنگار ما معتقد است که برای رونق‌بخشی بیشتر به بنادر به‌ویژه درباره بندر جابهار، بهتر است که صنایع بزرگ بخشی از واردات خود را به این بندر منتقل کنند.
محمد عیقرلو ادامه داد: بخش خصوصی یا شرکت‌های شبه‌دولتی می‌توانند، بخشی از واردات را به این بندر منتقل کنند. چراکه تخفیفات بسیار خوبی هم در مصوبه دولت برای این بندر وجود دارد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز در اینباره گفته است: در این شرایط اقتصادی نیز بندر چابهار محدودیتی برای پذیرش کشتی‌ها و تخلیه و بارگیری انواع کالاها ندارد. چراکه در کنار نصب ۳۰ دستگاه تجهیزات استراتژیک و علاوه‌بر توسعه عمرانی و تجهیزاتی بندر چابهار، تخفیف‌ها و تسهیلات ویژه‌ای برای این بندر مصوب شده است.
بهروز آقایی درباره تخفیف‌های ارایه شده، اظهارداشت: این تخفیف‌ها به سه گروه از مشتریان شامل خطوط کشتیرانی، صاحبان کالا و سرمایه گذارانی که در بندر چابهار سرمایه گذاری کردند، اختصاص پیدا می‌کند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان همچنین با بیان این که هیچ محدودیتی در پذیرش سرمایه گذاران خارجی در بندر چابهار وجود ندارد، خاطرنشان کرد: طی ۱۸ ماه گذشته ۱۷ قرارداد سرمایه گذاری در بندر چابهار منعقد شده که حجم این قراردادها بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان است.
وی افزود: چابهار به عنوان دروازه هندوستان و آسیای میانه می تواند ایفای نقش کند و هند می تواند با کمترین هزینه و در سریع ترین زمان به کالاهای مختلف کشورهای اطراف از جمله مواد معدنی افغانستان دسترسی پیدا کند.
آقایی اذعان داشت: بندر چابهار به واسطه برخورداری از موقعیت ترانزیتی، واردات و صادرات کالا فرصتی بی نظیر برای کشورهای همسایه است.
آقایی بندر چابهار را بندری با موقعیت ممتاز جغرافیایی و منطقه ای معرفی و اظهار کرد: واقع شدن در مسیر کریدور شمال – جنوب و برخورداری از زیرساخت مناسب برای حمل و نقل دریایی و مبادلات گسترده تجاری کشورهای هندوستان، افغانستان و کشورهای آسیای میانه و CIS، از امتیازات ویژه بندر چابهار است که سرمایه گذاری و حضور صاحبان کالا را در این بندر اقیانوسی توجیه پذیر می کند.
گفتنی است که رئیس مرکز همکاری‌ها، تحول و پیشرفت دفتر ریاست جمهوری نیز در روزهای گذشته در اینباره گفت: بندر چابهار به لحاظ توسعه اقتصادی برای کشور مزیت های زیادی دارد و به طور قطع هاب ایران خواهد شد.
سید علی اکرمی‌فر با اشاره به ظرفیت ها و پتانسیل های بندر چابهار اظهار کرد: اقدام های خوبی در این بندر انجام شده است، به گونه ای که اثبات می کند با همه سختی ها و کمبود منابع، مهم ترین سرمایه اراده است که این ویژگی در مدیران بندر چابهار مشاهده می شود.
اکرمی فر تاکید کرد: اراده و انگیزه برای توسعه چابهار از نظر ملی نیز وجود دارد، باید دنبال مدل‌هایی باشیم که مشکلات بروکراسی را حل کند و در قواعد و قوانین تسهیل‌گری صورت پذیرد.

فرصت‌های بندر چابهار
گفتنی است که اقدامات انجام شده در بی اثر کردن تحریم‌ها، پیگیری برنامه‌های راهبردی و دانش بنیان، اقتصاد دریایی، داشتن جایگاه در تجارت بین‌الملل و ترانزیت و کمک به تامین اعتبار برای زیرساخت های این بندر از موضوع‌هایی است که به واسطه آن چابهار می تواند به توسعه کشور کمک کند.
چراکه اگرچه ۹۰ درصد تجارت دریایی از تنگه هرمز عبور می کند و ۹۰ درصد صادرات نفتی نیز به این حوزه مربوط است اما سهم بندر چابهار در تبادلات کالایی فقط یک درصد است. بنابراین با توجه به جایگاه بندر چابهار در کشور و منطقه و امکان پذیرش کالا و کشتی بدون هیچ محدودیتی در این بندر، انتظار می رود ۲۰ درصد کالاهای اساسی با تخفیف ۳۰ درصدی (در سود بازرگانی) از طریق بندر چابهار وارد شود.