«کمیته تخصیص کاغذ نشر» چگونه عمل می‌کند و کاغذ نشر سهم کدام ناشران می‌شود؟ این یکی از مهم‌ترین سوالاتی است که از بدو راه‌اندازی کارگروه کاغذ نشر معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کمیته تخصیص و توزیع کاغذ نشر با همکاری این معاونت و صنف نشر مطرح شده است. روابط عمومی […]

 

«کمیته تخصیص کاغذ نشر» چگونه عمل می‌کند و کاغذ نشر سهم کدام ناشران می‌شود؟ این یکی از مهم‌ترین سوالاتی است که از بدو راه‌اندازی کارگروه کاغذ نشر معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کمیته تخصیص و توزیع کاغذ نشر با همکاری این معاونت و صنف نشر مطرح شده است. روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گزارشی اعلام کرده است: «کمیته تخصیص کاغذ نشر که با همکاری صنف نشر و معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد تشکیل شده در سال ۱۳۹۸ تعداد ۱۹ جلسه تشکیل داده و به درخواست‌های ناشران برای دریافت کاغذ رسیدگی کرده است.

 

  چه کسانی در جلسه شورا حضور دارند؟

کارگروه تخصیص کاغذ نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متشکل از نماینده‌ای از معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگانی از اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران و اتحادیه شرکت‌های تعاونی ناشران کشور (آشنا) است.

 

  تقاضاهای ناشران چگونه بررسی می‌شود؟

ناشران با ثبت‌ درخواست‌های خود در سامانه www.paperds.ir  میزان و نوع کاغذ خود را در این سامانه مشخص می‌کنند. تمامی اطلاعات ثبت‌شده ناشران در سامانه‌ای جمع‌آوری شده است؛ اطلاعاتی از قبیل عنوان کتاب،شمارگان، شابک، چاپخانه و صحافی کتاب در سامانه ثبت می‌شود.

 

  روند تخصیص کاغذ به چه صورت است؟

در جلسات کارگروه تخصیص کاغذ تقاضاهای ناشران مرحله به مرحله مورد بررسی قرار می‌گیرد و اعضای شورا درباره آن نظر می‌دهند. در مرحله نخست میزان و نوع کاغذ درخواستی برای کتاب‌های در دست انتشار هر ناشر مورد بررسی قرار می‌گیرد. پس از آن تیراژ و کتاب‌های ناشر بررسی می‌شود. تیراژ هر عنوان کتاب با توجه به شرایط بازار نشر مورد بررسی قرار می‌گیرد، از این رو به تیراژهای نامتعارف درخواستی کاغذ نشر تعلق نمی‌گیرد. یکی دیگر از ملاک‌ها در این مرحله کتاب‌ساز نبودن ناشر است. عناوین کتاب‌ها توسط نمایندگان صنف بررسی می‌شود و مشخص می‌شود که چه ناشری کتاب‌ساز است و چه ناشری کتاب‌ساز نیست.

 

  میزان مصرف کاغذ هر ناشر در سال زیر ذره‌بین

هر ناشر پس از گذر از فیلتر نخست به دومین مرحله قدم می‌گذارد که در آن میزان مصرف کاغذ ناشر در سال بررسی می‌شود. اطلاعات ثبت‌شده ناشران در خانه کتاب ملاک این ارزیابی قرار می‌گیرد و برای این منظور مصرف کاغذ ناشر در چند سال اخیر مشخص شده است که عملکرد مصرف و تولید کتاب را نمایش می‌دهد. با بررسی میزان مصرف کاغذ ناشر مشخص می‌شود که میزان درخواست ناشر برای چاپ کتاب تا چه میزان واقعی است. همچنین برای رعایت عدالت در میان ناشران، میزان کاغذهای تخصیص‌یافته به هر ناشر در سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ گردآوری شده‌ و بر اساس این معیارها، تصمیم‌گیری درباره میزان تخصیص کاغذ به هر ناشر انجام می‌شود.

 

  تخصیص نیافتن کاغذ به ناشران متخلف

کمیته تخصیص کاغذ تلاش می‌کند تا به طور شفاف و در یک اتاق شیشه‌ای فعالیت ناشر را به نمایش بگذارد. عملکرد ناشر در طول سال و میزان تولید کتاب بر اساس اطلاعات خانه کتاب و یا شناخت صنفی از ناشر، اساس تخصیص کاغذ را تشکیل می‌دهد و به همین دلیل هیچ کاغذی به ناشران متخلف تخصیص پیدا نمی‌کند».

 

۷۰ اثر متقاضی شرکت در بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

به گزارش جمله به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، طبق اعلام امور بین‌الملل این اداره کل تا تاریخ ۹ مرداد ۹۸، ۷۰ اثر نمایشیِ متقاضی شرکت در بخش بین‌الملل بیست و ششمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به دبیری مجید قناد، دریافت شده است. از میان این ۷۰ اثر نمایشی، ۵۰ اثر برای بررسی در اختیار هیات انتخاب آثار قرار گرفته است. کشورهای متقاضی شرکت در بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان که تاکنون آثار نمایشی خود را ارسال کرده‌اند از پنج قاره هستند و عبارت‌اند از: ایتالیا، آلمان، کره جنوبی، برزیل، آفریقای جنوبی، گرجستان، یونان، فرانسه، مجارستان، روسیه، رومانی، هلند، ارمنستان، اسپانیا، قرقیزستان، مالزی، ترکیه، روسیه و… . بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان به دبیری مجید قناد از ۱۹ تا ۲۴ آبان در همدان برگزار خواهد شد.

 

بازدید از موزه لوور فقط با رزرو آنلاین

به گزارش جمله به نقل از آرت دیلی، پس از آن که تابلو نقاشی «مونالیزا» محبوب‌ترین اثر موزه لوور موقتا به گالری دیگری در همین موزه منتقل شد، این موزه برای کنترل ازدحام بازدیدکنندگان با مشکل مواجه شد و به دنبال آن اعلام کرد تا پایان سال جاری رزرو آنلاین بلیت‌های این موزه را اجباری می‌کند. موزه لوور پاریس که خانه بسیاری‌ از شاهکارهای هنری جهان است و به‌عنوان پربازدیدترین موزه جهان شناخته می‌شود، در حقیقت قربانی موفقیت خود شده و کنترل تعداد زیاد بازدیدکنندگان به یک معضل جدی برای این موزه تبدیل شده است. شاید موج شدید گرما که در روزهای اخیر فرانسه را تحت‌تاثیر خود قرار داده است نیز از عوامل مهمی باشد که سیل عظیم مردم را به بهانه فرار از گرما به این موزه می‌کشاند. معاون مدیر کل موزه لوور در گفت‌وگویی بیان کرد: «تاکنون سیستم رزرو بلیت اجباری نبوده، اما قصد داریم همچون بسیاری از موزه‌های دیگر سیستم رزرو بلیت برای بازدید از این موزه را تا پیش از پایان سال جاری اجباری اعلام کنیم. به این ترتیب، تمامی بازدیدکنندگان ملزم به روزر بلیت خواهند شد».‌ وی با اشاره به اینکه تصمیم جدید موزه لوور،‌ کنترل تعداد بازدیدکنندگان را آسان‌تر خواهد کرد، بیان کرد: «این تصمیم از اکتبر یا نوامبر سال جاری اجرا خواهد شد»‌. موزه لوور با گنجایش ۳۰ هزار تا ۵۰ هزار بازدیدکننده در طول روز، هر ساله میزبان حدود ۱۰ میلیون بازدیدکننده است. نزدیک به ۸۰ درصد این افراد برای تماشای «‌مونالیزا» به این موزه می‌آیند.