دایره‌ای از دانه‌های زرد کاج، تنیده در هم، دورِ تنه تنومند این درخت، به زبانِ هنرِ محیطی می‌گوید: گرمایش زمین را جدی بگیرید. فولادشهر، شهر کاج‌ها و البته ساختمان‌های بلند است؛ گوشه‌ای از این شهر، صبح امروز، کنار یک درختِ کاج، تعدادی از هنرمندان و هنرجویان، دورهم جمع شدند تا پیام دانه‌های کاج را […]

 

دایره‌ای از دانه‌های زرد کاج، تنیده در هم، دورِ تنه تنومند این درخت، به زبانِ هنرِ محیطی می‌گوید: گرمایش زمین را جدی بگیرید.

فولادشهر، شهر کاج‌ها و البته ساختمان‌های بلند است؛ گوشه‌ای از این شهر، صبح امروز، کنار یک درختِ کاج، تعدادی از هنرمندان و هنرجویان، دورهم جمع شدند تا پیام دانه‌های کاج را به عموم مردم برسانند.

پریچهر نظامی، نقاش و مدرس آموزشگاه که این هنر محیطی را به‌عنوان موضوع پایان‌نامه خود انتخاب کرده، به خبرنگار ایسنا گفت: نیمه دوم سده بیستم، هنرمندان به دو دسته تقسیم شدند؛ عده‌ای که دست به تولید و فروش آثاری مثل نفس هنرمند و … زدند و عده‌ای دیگر، که هنرشان را از نظام موزه و گالری خارج کردند و به پابلیک آرت یا هنر عمومی روی آوردند.

وی ادامه داد: آن‌ها معتقد بودند که با این شیوه، یک فرد عادی و عامی به‌اندازه یک رئیس‌جمهور از اثر هنری بهره می‌برد و عرضه آن محصول هنری در گرو استفاده از فضاهای سرمایه‌داری و در خدمت موزه و گالری نیست و خریدوفروش نمی‌شود. چون معمولاً در گالری‌ها آثار به شکل سفارشی خلق می‌شوند، سرمایه‌دار آن را می‌خرد و بعد هم با قیمت بیشتری به فروش می‌رساند و به این شکل هنر از بین می‌رود.

وی ادامه داد: پابلیک آرت یا هنر عمومی بعدها به زیرشاخه‌هایی مثل لند آرت، پرفورمنس آرت و … تقسیم شد و کاری که امروز من به همراه سیما فلاحی، سهیل پناهپوری، دلارام یزدان پرست، مهدیه خردمند، دنیا ملکی، محمد ناصری، کیانا شریفی، یزدان احمدی، فائزه صبوری، رضا خلیلی، آرین فلاحی، فادیا شیرازی، زهرا جوکار، نسترن رشادی، محمد حسین توکلی و آیدا سوادکوهی در فولادشهر انجام دادیم، یک لند آرت یا هنر محیطی بود.

نظامی تصریح کرد: ما دانه‌های کاج را به رنگ زرد آغشته کردیم، چون زرد، یکی از گرم‌ترین رنگ‌هاست و برای انتقال پیام هشدار از آن استفاده می‌شود. سپس این دانه‌ها را دایره‌وار دور یک درخت کاج چیدیم. دایره، به این دلیل که بازگشتی به دوران ماقبل مدرن داشته باشیم چون در دوران معاصر و پسامدرن، مربع جای دایره را گرفته اما تا قبل از آن، این دایره بود که در هنر گرامی داشته می‌شد.

وی افزود: در واقع با این حرکت، هم هنر همگانی را به مردم معرفی کردیم و هم نسبت به گرم شدن زمین، هشدار دادیم. ممکن است تا یک ساعت بعد اثری از این هنر باقی نمانده باشد اما مهم این است که ما پیام کاج‌ها را به مردم رساندیم.

 

«سور بز» راهی پاریس شد

به گزارش جمله به نقل از مهر، فیلمنامه فیلم کوتاه «سور بز» نوشته سعید زمانیان نامزد دریافت جایزه بهترین فیلمنامه کوتاه از نهمین دوره جشنواره paris art and movie awards در کشور فرانسه شد.

در این دوره از جشنواره که به صورت سالانه در شهر پاریس برگزار می‌شود ۱۴۰۷ اثر از ۶۳ کشور جهان ثبت نام کرده‌اند و در نهایت ۲۳ کشور در رقابت نهایی حضور خواهند داشت.

اختتامیه این جشنواره ۲۳ سپتامبر برابر با ۱ شهریورماه در سالن گراند رکس، بزرگترین سالن سینما در اروپا برگزار می‌شود.

این فیلمنامه پیش از این در هفت جشنواره بین‌المللی حضور و موفق به دریافت سه جایزه شده بود.

همچنین فیلم کوتاه «سور بز» به نویسندگی و کارگردانی سعید زمانیان و تهیه‌کنندگی مشترک انجمن سینمای جوان – دفتر ویژه تهران و حسن محمدی و غلامرضا احمدی در دهمین جشن فیلم کوتاه مستقل سینمای ایران حضور دارد.

 

تبریک مدیرعامل خانه کتاب برای روز خبرنگار

مدیرعامل موسسه خانه کتاب به مناسبت ۱۷ مرداد، روز خبرنگار، این روز را به فعالان رسانه‌ای، استادان این عرصه، روزنامه‌نگاران، خبرنگاران و عکاسان رسانه‌ها در حوزه‌ فرهنگ و کتاب تبریک گفت.

در متن پیام نیکنام حسینی‌پور به مناسبت روز خبرنگار آمده است «روز خبرنگار، روز  قدردانی از کوشش‌های صادقانه خبرنگارانی است که برای دسترسی، تولید و انتشار اطلاعات از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند و با رعایت اخلاق حرفه‌ای و هنر بیان موجب رشد و ارتقای حوزه فعالیت خود می‌شوند.

خبرنگاران حوزه کتاب به عنوان رکن چهارم دموکراسی چشم، گوش و زبان مردم هستند که با نظارت و آگاهی‌بخشی نقشی اساسی در کیفی‌سازی برنامه‌های حوزه کتاب دارند. خبرنگاران این حوزه بازتاب‌دهنده صدای کتاب، کتابفروشان، ناشران، اهالی قلم و همه حلقه‌های نشر و چراغ هدایت و راهنمای مسئولان جهت شناسایی نقاط تاریک و نقاط ضعف این حوزه هستند.

از خبرنگاران حوزه کتاب انتظار می رود با پویایی، همه‌جانبه‌نگری، خلاقیت، جست‌وجوگری و پیگیری بسیاری از  مشکلات امروز حوزه کتاب، در راستای رفع این موانع و مشکلات قدم بردارند و امیدوارم مدیران فرهنگی بخصوص نهادهایی که با کتاب سر و کار دارند با سعه صدر بیشتری خبرنگاران این حوزه را ببینند و از نقد خودشان نهراسند، که نقد باعث ارتقا می‌شود و البته خبرنگاران عزیز نیز باید بین نقد و تخریب و انتقاد تفاوت قائل شوند و بیاید سال ۹۸ را سال نقد در همه حوزه ها، چه در ساختارها و چه در فعالیت‌ها قرار دهیم و عهد ببندیم که خبرنگاران را از پوشش اخبار حوزه‌های کتاب منع نکنیم.

از همه خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای شایسته، فهیم، متعهد و بی‌ادعای حوزه کتاب به واسطه تلاش و همراهی‌شان با موسسه خانه کتاب صمیمانه سپاسگزارم».