![](https://jomlehonline.ir/wp-content/themes/aban/img/none.png)
نیلوفر منصوری دبیر گروه گردشگری سفر با قطار جذابیت های خاص خود را دارد؛ البته برای گروهی که هدفشان از سفر را فقط گردشگری می دانند. این روزها قطار یکی از گزینه های انتخاب وسیله نقلیه سفر محسوب شده؛ بخصوص اگر با قطار گردشگری که صرفا هدفش گردشگری است. نکته مهمی که در قطار گردشگری […]
نیلوفر منصوری
دبیر گروه گردشگری
سفر با قطار جذابیت های خاص خود را دارد؛ البته برای گروهی که هدفشان از سفر را فقط گردشگری می دانند. این روزها قطار یکی از گزینه های انتخاب وسیله نقلیه سفر محسوب شده؛ بخصوص اگر با قطار گردشگری که صرفا هدفش گردشگری است. نکته مهمی که در قطار گردشگری حائز اهمیت است استفاده از قطار و مزایای سفر برای هدفی غیر از حمل بار و مسافر است و فقط به گردشگری و شناسایی ناشناخته ها منتهی می شود. بنابراین در این سفر سرعت و زمان چندان جلب توجه نمی کند. از سوی دیگر هدف مهمی که در قطار گردشگری ذکر شده، شناساندن راه آهن به مردم و کمک به توسعه گردشگری است.
گذشت آن زمانی که از قطار به عنوان وسیله حمل و نقل ارزان نام برده می شد. این روزها به دلیل مقوله مهم گردشگری، قطارها هم گزینه ای برای این مهم تلقی می شوند. قطارهای گردشگری، قطارهایی جدا از قطارهای معمولی هستند، زیرا برای معرفی جاذبه های گردشگری مسافران خود به سفر می برند. انتخاب مسیر در قطارهای گردشگری، مسئله مهمی است. به همین جهت مسیرهایی که دارای جذابیت های گردشگری هستند انتخاب می شوند و البته در فصول خاص سال. ناگفته نماند که قطار گردشگری این روزها پا را از مسیرهای داخلی فراتر گذاشته و اهداف بلندی را در سر می پروراند. یکی از این مسیرهای بین المللی مسیر تهران – آنکارا است. این قطار هفته گذشته رسما و از سوی مدیرعامل راه آهن افتتاح و آغاز به کار کرد.
به گفته معاون مسافری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، نخستین قطار تهران – آنکارا چهارشنبه هفته گذشته ( ۱۶ مرداد امسال) ساعت ۲۱:۵۰ دقیقه تهران را به مقصد آنکارا ترک و با ۲۵۰ مسافر حرکت کرد. این قطار دارای شش واگن چهار ستاره شرکت حمل و نقل ریلی رجا است که هر هفته به سمت ترکیه حرکت می کند.
آنگونه که میر حسن موسوی می گوید: این قطار بهصورت ترکیبی از تهران تا دریاچه وان با واگنهای کشور ایران حرکت میکند و پس آن برای عبور از دریاچه وان از قایقهای فریبُوت استفاده کرده و نهایتا از آن سوی دریاچه تا آنکارا نیز مسافران با واگنهای کشور ترکیه که مورد قرارداد و مشابه قطارهای شرکت رجاست، راهی آنکارا میشوند.
هم اکنون بلیت این قطار با تخفیف معادل ۷۱۰ هزار تومان برای بزرگسالان در نظر گرفته شده است، اجازه دادیم شرکت مجری چند واگن را به ناوگان ریلیاش اضافه کند که البته به نظر میرسد فعلا برای ایام تعطیل و اعیاد نیاز به افزایش ظرفیت باشد اما این اجازه در صورتی داده میشود که بتواند بلیت هایش را بفروشد. موسوی با بیان این مطلب ادامه داد: قیمت بلیت قطار تهران- آنکارا به صورت ارزی ۴۳ یورو تعیین شده که با تغییرات نرخ ارز قیمت آن نیز تغییر میکند. همچنین نرخ بلیت برای خردسالان که شامل کودکان تا ۱۲ سال است، نیم بها محاسبه میشود.
۶۰ ساعت در قطار و کشتی
قطار گردشگری تهران – آنکارا، پس از حرکت از تهران در تبریز نیز مسافرگیری می کند و سپس به سمت ایستگاه مرزی رازی حرکت می کند، مسافران در ایستگاه رازی و پس از آن ایستگاه مرزی کاپیکوی ترکیه از قطار پیاده شده و تشریفات گمرک و گذرنامه (خروج از ایران و ورود به ترکیه) را انجام می دهند که تخمین زمان این سفر از مبداء تا مقصد حدود ۶۰ ساعت بوده و درصورت تشریفات گمرکی کمتر، کوتاه تر نیز می شود.
وی با اشاره به اینکه اگر دیگر شرکت ها مانند رجا بخواهند، می توانند در مسیر تهران – آنکارا به شرط بستن قرارداد با طرف خارجی مشابه فعالیت کنند و منعی برای آن ها وجود ندارد، افزود: یکی دیگر از مسائلی مد نظر قرار دارد، توسعه قطارهای گردشگری با توقف در شهرهای مختلف ایران و ترکیه است که در این باره نیز مذاکرات مختلفی صورت گرفته و آماده همکاری با بخش خصوصی در این زمینه هستیم.
قیمت بلیت قطار تهران – آنکارا بر اساس توافقات صورت گرفته بین دو کشور ۴۳ یورو تعیین شده که معادل ریالی آن از مسافران دریافت میشود و البته هیچ یک از آژانس ها نمی توانند، بالاتر از این قیمت با مشتریان حساب کنند و علاوه بر رصدهایی که بر قیمت ها صورت می گیرد، مردم اگر شاهد گرانفروشی یا دریافت هزینه اضافی بودند، می توانند به شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران اطلاع دهند تا با متخلفان برخورد شود.
کی بریم؟
اگر تمایل دارید که از جذابیت های سفر با این قطار دور نمانید باید بدانید که قطار تهران – آنکارا چهارشنبه هر هفته ساعت ۲۱:۵۰ دقیقه حرکت می کند و همزمان با این قطار یک قطار از آنکارا به سمت تهران می آید که توافقات لازم بین دو کشور برای حرکت به موقع و با تشریفات گمرکی کمتر و شرایط راحت تر برای مسافران فراهم شده است.
راهاندازی قطارهای گردشگری با وجود تمام کم و کاستی ها حرکت جدیدی است که در عرصه گردشگری ایجاد شده است. برای دستیابی به اهداف نهایی باید به مجریان این طرح فرصت داد تا با رفع مشکلات، لذت سفر و توسعه گردشگری ریلی را برای گردشگران ایجاد کنند. نکته مهم در این طرح بهرهگیری از مزیت ریلی به عنوان وسیله ای ایمن و پاک در شبکه حمل و نقل است.