آستون مارتین این هفته از مدل ویژهای رونمایی میکند که به سفارش بوتیک بیژن ساخته شده است. بوتیک بیژن که به گرانترین لباسفروشی مردانه جهان مشهور است در سال ۱۹۷۶ میلادی (۱۳۵۵ شمسی) توسط بیژن پاکزاد، طراح ایرانی، در شهر بورلیهیلز در ایالت کالیفرنیا تاسیس شد. پس از مرگ پاکزاد در سال ۲۰۱۱ میلادی (۱۳۹۰ […]
آستون مارتین این هفته از مدل ویژهای رونمایی میکند که به سفارش بوتیک بیژن ساخته شده است. بوتیک بیژن که به گرانترین لباسفروشی مردانه جهان مشهور است در سال ۱۹۷۶ میلادی (۱۳۵۵ شمسی) توسط بیژن پاکزاد، طراح ایرانی، در شهر بورلیهیلز در ایالت کالیفرنیا تاسیس شد.
پس از مرگ پاکزاد در سال ۲۰۱۱ میلادی (۱۳۹۰ شمسی)، خانواده او بوتیک را اداره میکند. بیژن در کنار لباس، ماشینهای لوکس هم میفروشد که در تعدادی محدود ساخته شده و به سفارش این فروشگاه تغییر داده شده است.
آستون مارتین بیژن براساس مدل دیبیاس سوپرلجرا (Superleggera) ساخته میشود که سال گذشته به بازار عرضه شد. ماشین را میتوان در فرم کوپه یا روباز سفارش داد. همه ماشینها به رنگ مشهور زرد ویژه بوتیک بیژن رنگآمیزی شده و طرح ایرانی بتهجقه روی کاپوت آن نقش بسته است. داخل ماشین با چرم نرم تمساح و آرم بیژن تزیین شده و با سفارش خریداران، نامشان روی داشبورد حک میشود.
موتور ماشین دوازده سیلندر با قدرت ۷۲۵ اسب بخار است. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت آن ۳/۴ ثانیه و حداکثر سرعتش ۳۴۰ کیلومتر در ساعت است. آستون مارتین بیژن همزمان با جشنواره خودروهای کلاسیک و کلکسیونی در شهر مانتری در ایالت کالیفرنیا رونمایی خواهد شد.
بیژن علاوه بر این آستون مارتین، مدلهایی از رولزرویس فانتوم و بوگاتی ویرون را هم میفروشد. قیمت پایه رولزرویس بیژن که از آن تنها ۳۰ دستگاه ساخته میشود ۸۵۰ هزار دلار است که با اضافه شدن امکانات سفارشی، قیمتش به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دلار میرسد.
یکی از کمیابترین مدلهای مکلارن این هفته به حراج گذاشته میشود و انتظار میرود رکورد گرانترین ماشین ساخت بریتانیا را بشکند. از مکلارن F1 LM که قرار است جمعه آینده در جشنواره خودروهای کلاسیک مانتری فروخته شود، تنها دو دستگاه ساخته شده و حراجی آر ام سادبیز (RM Sotheby’s) آن را بین ۲۱ میلیون تا ۲۳ میلیون دلار قیمتگذاری کرده است.
گرانترین ماشین ساخت بریتانیا در حال حاضر یک آستون مارتین DBR1 مدل ۱۹۵۶ است که دو سال پیش به قیمت ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار فروخته شد. مکلارن F1 یکی از محبوبترین سوپرکارهای جهان است. این ماشین توسط گوردون ماری، طراح ماشینهای فرمول یک طراحی و بین سالهای ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۸ صد و شش دستگاه از آن ساخته شد.
از این تعداد، پنج ماشین به مناسبت پیروزی مکلارن در مسابقات استقامت لومان در سال ۱۹۹۵ با پسوند LM ساخته شد و دو مدل عادی F1 هم بعدا به سفارش مشتری با مشخصات LM تغییر کرد. ماشینی که این هفته فروخته میشود یکی از این دو دستگاه است. موتور دوازده سیلندرش بدون سیستم توربو ۶۸۰ اسب بخار نیرو تولید میکند و تنها ۲۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر کار کرده است.
در آستانه جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۳۹، بنتلی خود را برای عرضه یک مدل انقلابی به نام کورنیش آماده میکرد، اما مدل آزمایشی که از این ماشین ساخته شده بود در فرانسه تصادف کرد و هنگام بازگشت به کارخانه در بمباران هواپیماهای آلمانی از بین رفت.
هشتاد سال بعد، بنتلی این ماشین را با استفاده از نقشههای اصلی به طور کامل بازسازی کرده و قرار است آن را ماه آینده به مناسبت صدساله شدن این کارخانه نمایش دهد. حمایت مالی بنتلی از این پروژه از سال ۲۰۰۸ آغاز شد و ساخت ماشین از یک سال و نیم پیش به درخواست مدیر بنتلی به این کارخانه منتقل شد.