عضو شواری عالی انقلاب فرهنگی در مورد سند ملی سینما و تصویب آن گفت: ما چند سند در شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیری می‌کنیم که با وجود روند کند دبیرخانه شورا بسیاری از این سندها تصویب شد، در همین راستا سند موسیقی رو به پایان است و سند سینما نیز مراحل خود را طی می‌کند. […]

عضو شواری عالی انقلاب فرهنگی در مورد سند ملی سینما و تصویب آن گفت: ما چند سند در شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیری می‌کنیم که با وجود روند کند دبیرخانه شورا بسیاری از این سندها تصویب شد، در همین راستا سند موسیقی رو به پایان است و سند سینما نیز مراحل خود را طی می‌کند.

صالحی درباره فیلم‌ها با محتواهای به دور از کیفیت و نقش حاکمیتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای این فیلم‌ها و بالا بردن کیفیت فیلم‌ها گفت: واقعیت اکران سینما ایران که بین ٧٠ تا ٨٠ اکران دارد یک شرایط خاکستری است، بدین معنا که نه شرایط خیلی بد و نه خیلی خوب را داریم، قسمت مثبت در سال ٩٧ تقریبا ١٥ فیلم فرهنگی است که خوب بودند، حدود ٧ هزار نفر از این پانزده فیلم خوب بازدید کردند که حاصل آن ٥٥ میلیارد فروش بود.

وی ادامه داد: امسال در سال ٩٨ فیلم‌های متعددی داریم که قابل ذکر هستند و جزء مجموعه فیلم‌های بی‌کیفیت نیستند، در این میان یک بخش از فیلم‌ها در رده متوسط قرار دارند و می‌توان گفت همه نمی‌توانند جنس درجه یک تولید کنند، بنابراین فیلم‌ها نیز به سه دسته خوب، متوسط و سطح پایین تقسیم می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: هر فیلمنامه‌ای که به دست سازمان سینمایی می‌رسد بررسی‎ها دقیق در مورد آن انجام می‌شود، نظارت‌ها ضعیف‌تر نشده و این موضوع صحت ندارد، در جلسات با شورای پروانه ساخت و ارزشیابی این مساله نیز منتقل شد که مجموعه فرهنگ و هنر کشور به این جمع اعتماد می‌کند تا موضوع پاسداشت هویت ایرانی حفظ و با اعمال نظر همه جانبه فیلم‌ها تایید شود.

صالحی در رابطه با دادگاه جرائم اقتصادی و پول‌های کثیف و حذف این پول‌ها به خصوص از سینما و نمایش خانگی اظهار کرد: اصل این مطلب که حوزه فرهنگ و هنر به صورت عام و سینما به صورت خاص نمی‌تواند خود را از سرمایه خصوصی دور کند امری اجتناب‌پذیر است و نمی‌توان این سرمایه‌ها را فراری داد. وی ادامه داد: حوزه فرهنگ و هنر می‌‎تواند از سرمایه خصوصی استفاده کند و این یک مزیت است، در حوزه سینما و نمایش خانگی بودجه‌ای که سازمان سینمایی در حمایت از تولید فیلم دارد ٢٥ تا ٣٠ میلیارد تومان در سال است، در حالی که سرمایه‌ای که در حوزه سینما می‌چرخد برمبنای تولید و فروش حدود ٢٥٠ میلیارد تومان و نمایش خانگی ١٥٠ میلیارد تومان است، درواقع سازمان سینمایی حدود ١٠درصد از این مبلغ را حمایت می‌کند. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: این فاصله حمایتی را بخش خصوصی پر کرده و گریزناپذیر است و آنچه باید به آن حساس بود این است که نظام تهیه‌کنندگی که به خانه سینما برمی‌گردد باید نسبت به ورود پول‌های ناسالم حساس باشند و این موضوع را جدی بگیرند زیرا وقتی پول کثیف وارد سینما شود به ضد خود این صنعت می‌شود و سرمایه سالم را از خود دور می‌کند، برای تکثیر سرمایه سالم باید این سرمایه را وارد کنیم و خود این صنف باید این حساسیت را داشته و دقت و التزام بیشتری را بطلبد. صالحی یادآور شد: در بخش دوم باید قوائد را در سازمان سینمایی تغییر داد و در حوزه پشتیبانی سینما آیتم‌های متغییر و بیشتری را آورد تا در حوزه سینما و نمایش خانگی پیشنهاد تولید زیاد و اعتماد بیشتری به وجود بیاید، همچنین در بخش سوم یعنی حوزه نظارتی نیز باید پیگیر این موضوع باشیم تا این اتفاق ضدسینما رخ ندهد.

وی درباره موضوع چادر و بیشترین مصرف آن از سوی ایران و انحصار تولید آن در دست یک نفر ابراز داشت: این کالا یک کالای صنعتی در امر تولید و فرهنگی در زمینه مصرف است و در هیات دولت به این موضوع پرداخته شده و وزارت صنعت و دولت به این موضوع اهتمام دارند، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در حوزه طراحی و فرهنگی در این بخش به دنبال اقداماتی است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان با اشاره به گستردگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما یک جامعه وسیعی در جامعه ارتباطی خود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داریم که خدمات گسترده‌ای در طول سال دارد و ذی‌نفعان زیادی با آن درگیر هستند و این انتظار را داریم که سه قوه مناسبات فعال‌تری با دی‌نفعان ما در این حوزه داشته باشند.