به دنبال درخواست ایران خودرو دیزل برای اخذ مجوز تولید «سواری دیزلی»، استاد دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد که تولید سواری دیزلی عقبگرد در حوزه محیط زیست است. اخیرا عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست از درخواست یکی از خودروسازان برای صدور مجوز زیست محیطی سواری دیزلی خبر داد و اعلام کرد که «مرکز تحقیقات […]
به دنبال درخواست ایران خودرو دیزل برای اخذ مجوز تولید «سواری دیزلی»، استاد دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد که تولید سواری دیزلی عقبگرد در حوزه محیط زیست است.
اخیرا عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست از درخواست یکی از خودروسازان برای صدور مجوز زیست محیطی سواری دیزلی خبر داد و اعلام کرد که «مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو» از حدود یک دهه پیش، مطالعاتی روی موتور سواری دیزلی انجام داده و در این زمینه سرمایهگذاری ۵۰ میلیون یورویی نیز داشته است و در حال حاضر به دنبال تولید و توسعه موتورهای دیزلی است.
در همین راستا، یوسف رشیدی عضو هیأت علمی دانشگاه بهشتی و متخصص آلایندههای محیط زیست در گفتوگو با ایسنا، ضمن ابراز مخالفت با تولید سواری دیزلی در ایران گفت: اگر قرار است خودروسازان داخلی، حرکت جدید در حوزه تولیدات داشته باشند؛ بهتر است سرمایهها را به سمت تکنولوژیهای پاکتر مثل خودروهای برقی و گازسوز هدایت کنند، نه اینکه یک گام به عقب برگشته و به دنبال تولید خودروهای سبک دیزلی باشند.
وی تولید سواری دیزلی را مترادف با کاهش کیفیت هوای شهرهای ایران دانست و تاکید کرد: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که دود دیزل سرطان زاست و همین یک دلیل کافی است که سازمان محیط زیست و دولت با تولید سواری دیزلی مخالفت کند، اگر سواری دیزلی تولید شود؛ عقبگردی در حوزه محیط زیست ایران رخ میدهد.
آزموده را آزمودن خطاست
این استاد دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به کاهش روند استفاده از سواریهای دیزلی در اروپا، تصریح کرد: سواری دیزل بیشترین گستردگی را در اروپا دارد و در آمریکا و ژاپن اقبالی نسبت به این دستگاهها وجود نداشته است، ضمن اینکه در اروپا هم آمار استفاده از سواری دیزلی به حدود ۳۰ درصد رسیده است و سعی دارند مصرف دیزل سواری را در چرخه حمل و نقلی خود کاهش دهند و به سمت خودروهای برقی حرکت کنند، بنابراین نباید آزمون تجربه شده دنیا را در ایران تکرار کنیم.
رشیدی در مورد چرایی کاهش استفاده از سواری دیزلی با بیان اینکه آلایندگی دلیل اصلی افت جایگاه سواری دیزلی در اروپا است، گفت: روند استفاده از دیزلها در اروپا به دلیل مشکلات بهداشتی و سلامتی ناشی از آن کاهش یافته است. چون در خودروهای بنزینی با یک کاتالیست مشکل آلودگی قابل حل است اما در دیزلیها به همین سادگی نیست و باید چند تکنولوژی کنار هم قرار گیرد تا آلایندههای ناشی از آن از جمله دوده، هیدروکربنهای نسوخته و ناکس کنترل شود، بنابراین چرا باید روی تولید خودرویی سرمایهگذاری کنیم که کنترل آلایندگی آن به شدت دشوار و بسیار پیچیدهتر از نمونههای بنزینی، برقی و گازسوز است؟
این متخصص آلایندههای زیستمحیطی تاکید کرد که حتی اگر همه تکنولوژیهایی لازم روی سواری دیزلی نصب شود و درست هم کار کند؛ وضعیت نگهداری و بهرهبرداری از این تجهیزات در خودروهای دیزلی بسیار اهمیت دارد که تجربه ثابت کرده که در این زمینه وضعیت مناسبی در کشور نداریم که خراب شدن کاتالیست در خودروهای بنزینی و نبود مراقبت کافی برای تعویض این قطعه نمونه بارز این وضعیت است، بنابراین تولید سواری دیزلی مشکلی به مشکلات آلودگی هوا در ایران اضافه و کیفیت هوای شهرهای ما را از لحاظ ذرات معلق و اکسیدهای ازت بدتر خواهد کرد.
رشیدی که نماینده دانشگاه بهشتی در کنسرسیوم دانشگاههای برتر کشور است، در مورد مخالفت ۱۳ دانشگاه کشور با تولید سواری دیزلی در ایران، گفت: کنسرسیوم دانشگاهها به این نتیجه رسیده که تمرکز روی خودروهای سواری دیزل یک حرکت هوشمندانه و عقلانی نیست. نظر کنسرسیوم قاطعا منفی است. دقت داشته باشیم که این کنسرسیوم از اعضای دانشگاههای سطح یک کشور تشکیل شده است و همین گروه اعتقاد دارد که تولید سواری دیزلی مسیر درستی نیست که خودروسازی کشور انتخاب کرده است.