برای ترغیب بهره گیری از حمل و نقل ریلی با هدف افزایش سهم حمل و نقل ریلی در بنادر و ایجاد رقابت بین شرکت های فعال در این زمینه، تعرفه حق دسترسی به شبکه ریلی درون بندر حذف شد.عادل دریس، مدیر این اداره کل ضمن اعلام این خبر افزود: با توجه به اینکه بیش از […]

برای ترغیب بهره گیری از حمل و نقل ریلی با هدف افزایش سهم حمل و نقل ریلی در بنادر و ایجاد رقابت بین شرکت های فعال در این زمینه، تعرفه حق دسترسی به شبکه ریلی درون بندر حذف شد.عادل دریس، مدیر این اداره کل ضمن اعلام این خبر افزود: با توجه به اینکه بیش از ۸۰ درصد کالاهای اساسی مورد نیاز کشور از طریق بندرامام خمینی(ره) تأمین می شود و امسال نیز شاهد افزایش ۶۴ درصدی تخلیه کالاهای اساسی از این بندر بزرگ تجاری هستیم و از آنجا که موجودی کالاهای اساسی پنج ماهه سال جاری نسبت به سال گذشته بیش از ۸۶ درصد افزایش داشته است، جلسات متعددی با حضور مدیران و مقامات مختلف برای بازنگری در فرآیندهای جاری جهت تسریع و تسهیل خروج کالای اساسی برگزار شد و در جریان بازدید سعید رسولی مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران از سکوهای حمل ریلی در این مجتمع بزرگ بندری، سرمایه گزاران فعال در این بخش مطالب خود را منعکس کردند و در خصوص حذف تعرفه ی حق دسترسی ریلی در منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره) تصمیم گیری شد. مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره) کاهش هزینه ها، رقابتی کردن حمل ریلی و افزایش صادرات ریل محور را از اهم مزیت های حاصل از اتخاذ این تصمیم عنوان کرد. معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی نیز که معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی را در بازدید از مجتمع بنمدری امام خمینی(ره) همراهی می کرد، اظهار داشت: بندر امام خمینی(ره) از بزرگترین شبکه ریلی داخلی بین بنادر کشور برخوردار است و دو شانتینگ یارد ریلی نیز در آن فعال است. حسن زاده با اشاره به اینکه در حال حاضر سهم حمل و نقل ریلی نسبت به دیگر وجوه حمل و نقل قابل توجه نیست، خاطر نشان کرد: با هماهنگی هایی که تا کنون با گمرک، راه آهن و شرکت های سرمایه گزار به عمل آورده ایم تلاش می کنیم بر اساس تکلیف قانونی برنامه ششم توسعه ظرف بازه زمانی ۵ ساله سهم حمل و نقل ریلی را از محمولات ورودی و خروجی در بنادر کشور از جمله بندر امام خمینی(ره) به ۳۰ درصد برسانیم. وی با اشاره به اینکه برخی از انواع کالاها ریل پسند هستند و برخی نیز به دیل اینکه از ارزش بالایی دارند، صاحب کالا ترجیح می دهد زودتر به مقصد برساند، بیان داشت: به دلیل اینکه سرعت سیر واگن ها در حال حاضر کند است، صاحب کالا ترجیح میدهد که از طریق حمل و نقل جاده ای در کوتاه ترین زمان ممکن آن را به مقاصد مصرف برساند.معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره نظر مساعد مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای افزایش تلاش ها به منظور افزایش سرعت سیر واگن ها اظهار امیدواری کرد: در صورت تحقق افزایش سرعت سیر واگن ها به لحاظ اقتصادی حمل و نقل ریلی مطلوبیت بیشتری برای صاحبان کالا پیدا کند و بخشی از کالاهای با ارزش نیز از طریق حمل و نقل ریلی جابجا شوند.