چهارم شهریورماه ۱۳۱۷، راهآهن شمال و جنوب به یکدیگر متصل شده و راهآهن سراسری ایران متولد شد. این اتفاق با محکم کردن آخرین پیچ و مهره ریل در ایستگاه چشمه سفید اراک در زمان پهلوی اول صورت گرفت تا نخستین قطار از بندر ماهشهر به سمت تهران و شمال روانه شود. با این رخداد، طول […]
چهارم شهریورماه ۱۳۱۷، راهآهن شمال و جنوب به یکدیگر متصل شده و راهآهن سراسری ایران متولد شد. این اتفاق با محکم کردن آخرین پیچ و مهره ریل در ایستگاه چشمه سفید اراک در زمان پهلوی اول صورت گرفت تا نخستین قطار از بندر ماهشهر به سمت تهران و شمال روانه شود. با این رخداد، طول خط آهن ایران به هزار و ۳۹۴ کیلومتر رسید. هزینه ساخت این راهآهن، ۲ میلیارد ریال معادل ۲۵ میلیون پوند برآورد شده بود که گفته میشود از محل مالیات بر قند و شکر و دریافت مالیات از تاجران و فعالان اقتصادی ایرانی این پول فراهم شده است.