آغاز سرقت یا ناپدیدشدن یا جمع آوری مجسمه های شهر تهران از سال ۸۹ شروع شد. نخستین سرقت مجسمه ها، با سردیس استاد شهریار شروع شد. و به سرعت به افزایش پیدا کرد و به ۱۲ عدد رسید!! کم کم مجسمه های دیگری مثل صنیع خاتم در پارک ملت، شهریار مقابل تئاتر شهر، شریعتی در […]
آغاز سرقت یا ناپدیدشدن یا جمع آوری مجسمه های شهر تهران از سال ۸۹ شروع شد. نخستین سرقت مجسمه ها، با سردیس استاد شهریار شروع شد. و به سرعت به افزایش پیدا کرد و به ۱۲ عدد رسید!! کم کم مجسمه های دیگری مثل صنیع خاتم در پارک ملت، شهریار مقابل تئاتر شهر، شریعتی در پارک شریعتی، مادر و فرزند در میدان صنعت، باقرخان در خیابان شهرآرا، ستارخان در خیابان ستارخان و مجسمه های انتزاعی خانه هنرمندان به سرقت رفتند! سرقت هایی که به شدت ماهرانه که کوچکترین سر نخی از آنها به دست نیامد. به همین جهت ابهامات زیادی در ذهن مردم ایجاد شد. این که آیا واقعاً این مجسمه ها را دزدیده اند یا آن که به این اسم در حال جمع کردن مجسمه های مشاهیر ایرانی از سطح شهر هستند؟
شهردار وقت تهران معتقد بود که این کار کاملا سازماندهی شده است و به صورت یک باند اقدام به این کار کرده اند. قالیباف معتقد بود که مسئول امنیت شهر و مراقبت از مجسمهها و نمادهای شهری شهرداری نیست!
حالا نوبت قیصر امین پور است، مجسمه ای برنزی که به گفته معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران؛ امیدی به پیدا شدن مجسمه قیصر امینپور نیست. سردیس قیصر امین پور سال ۹۲ در میدانی به همین نام در ابتدای بلوار سعادت آباد (شهرک غرب) واقع در شمال غرب پایتخت نصب شد.
شهرداری منطقه ۲ تهران درحالی از سرقت سردیس قیصر امینپور شاعر و ادیب معاصر ایران خبر داد که گفته میشود پیگیری حقوقی شهرداری و اقدامات لازم برای تهیه و نصب سردیس جایگزین توسط سازمان زیباسازی شهر تهران در کمترین زمان ممکن در حال انجام است.
به گفته مجتبی موسوی مجسمه قیصرامینپور از جای خود کنده شده بود چنانکه استراکچر فلزی داخلی مجسمه از خود مجسمه جدا شده بود. چگونگی کندن آن اینکه با پتک انجام شده یا ابزار دیگر قابل فهم نبود ولی با توجه به آنکه مجسمه از استراکچر آن جدا شده، میتوان گفت مجسمه کنده شده. اقدامات اداری لازم انجام شده و درخواست جایگزین کردن سردیس ارائه شده و ما پیگیر این مهم هستیم.
وی ادامه داد: دزدی مجسمهها و مبلمان شهری بیسابقه نیست و هرازگاهی اتفاق میافتد. از کابل برق گرفته تا سایر ادوات فلزی که در سطح شهر هستند، دزدیده میشوند و این اتفاقات زیاد میافتد. اما درخصوص آثار هنری از آنجا که اهمیت بیشتری دارد و هر اثر هنری به عنوان یک اثر تک که دارای ویژگیهای منحصر به فرد و البته ارزش افزوده است، از حساسیت بیشتری برخوردار است و قطعا دزدیده شدن آن خسارت بزرگتری به شهر وارد میکند.
معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران درخصوص ارتباطی که ممکن است دزدیده شدن مجسمه قیصر امینپور با دزدیده شدن مجسمههای قبل داشته باشد، خاطرنشان کرد: شاید خیلی لزوم نداشته باشد که دزدیده شدن مجسمه قیصر امینپور را به دزدیده شدن مجسمههای ۹ سال پیش ارتباط دهیم چراکه این جور اتفاقات، دزدیده شدنها و گم شدنها در فضای شهری وجود دارد و هر از گاهی اتفاق میافتد.
هرچند موسوی نیز از سرنوشت ۱۲ مجسمه شهری که ۹ سال پیش دزدیده شدهبودند، اطلاعی در دست نداشت اما تاکید کرد: از آنجا که مواد اولیه مجسمههای آهنی، برنزی و فلزی دارای ارزش است از این رو ممکن است به طمع اندک سودی که ممکن است از آب کردن این مجسمهها و بدست آوردن مواد اولیه آن کسب شود، به احتمال زیاد در کمترین زمان مجسمه را خرد یا ذوب میکنند و امیدی به پیدا شدن مجسمه قیصر امینپور نیست.
او در خصوص احتمال تغییر متریال ساخت مجسمههای شهری برای جلوگیری از انگیزههای دزدی گفت: در دورهای به دلیل ایجاد حساسیت درباره مجسمههای برنزی، نصب مجسمههای برنزی در سطح شهر را متوقف کرده بودیم اما قرار نیست برای بلندمدت یا به صورت دائمی متریال برنز را از چرخه ساخت مجسمه خارج کنیم. در مکانهایی که لزومی نداشت و میتوانستیم از مواد دیگر برای ساخت مجسمهها استفاده کنیم، این کار را انجام دادیم.