زهرا ایرانشاهی سازمان بنادر و دریانوردی در راستای رشد و توسعه عملیات بندری به ویژه در بنادر بازرگانی کشور، دست به اقدامات اصلاحی از قبیل توجه به توان و ظرفیتهای بخش خصوصی و اجرای «قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی کشور و حمایت از کالای ایرانی» زده است و همچنین تلاش دارد با مطرح کردن […]
زهرا ایرانشاهی
سازمان بنادر و دریانوردی در راستای رشد و توسعه عملیات بندری به ویژه در بنادر بازرگانی کشور، دست به اقدامات اصلاحی از قبیل توجه به توان و ظرفیتهای بخش خصوصی و اجرای «قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی کشور و حمایت از کالای ایرانی» زده است و همچنین تلاش دارد با مطرح کردن نام ایران در مجامع بینالمللی دریایی، نسبت به ارتقای جایگاه کشور اقدامات لازم را انجام دهد.
به گزارش جمله، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در همین ارتباط با اشاره به موفقیتهای اخیر کشور در جلوگیری از تصویب یک قطعنامه ضد ایرانی در سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO) اظهار داشت: این سازمان از نظر کیفیت و کمیت حضور در نشستها و کمیته های آیمو، چه در ارائه اسناد و بیانیه و چه در اظهارنظر درباره سندهای ارائه شده توسط سایر اعضای این سازمان جهانی، ارتقای قابل توجه ای داشته است.
محمد راستاد با تمجید از انسجام ایجاد شده در سازمان بنادر برای حضور پررنگ در مجامع بینالمللی از جمله آیمو تصریح کرد: بهواسطه شرایط خاص حاکم بر حوزه تجارت و اقتصاد کشور، حضور در آیمو و نشستهای بینالمللی فرصت مغتنمی است تا توانمندی و قابلیتهای خودمان را در عرصههای جهانی به نمایش بگذاریم و ثابت کنیم که ایران یک کشور تاثیرگذار دریایی است و قابل اغماض و حذف از عرصه فعالیتهای دریایی تجاری نیست. این در حالی است که این مقام مسئول اخیرا در جریان سفر به پکن با لیو شیاومینگ، معاون وزیر حملونقل چین دیدار و بر تحکیم و توسعه روابط و اجرای مفاد سند موافقتنامه کشتیرانی تجاری و دریایی بین دو کشور تاکید کرده است.
چالشهای حال حاضر خطوط کشتیرانی ایرانی (بهصورت خاص IRISL و ملی نفتکش) از جمله تامین سوخت، تامین قطعات، پهلودهی کشتیها، جابهجایی پرسنل کشتیها است که مدیرعامل سازمان بنادر ضمن مطرح کردن آنها، تصریح کرد: علیرغم صراحت ماده ۴ موافقتنامه فی مابین مبنی بر تسهیل فعالیت کشتیهای دو کشور انتظار نداریم چالشهایی از این دست وجود داشته باشد.
پیشنهاد عقد تفاهمنامه خواهرخواندگی بین بندر شهیدرجایی و بندر نینگبو
همچنین راستاد در این دیدار با اشاره به اینکه آمادگی عقد تفاهمنامه خواهرخواندگی بین بنادر دو کشور وجود دارد، گفت: ایران از سرمایه گذاری شرکتهای چینی در بنادر و سواحل کشور استقبال می کند.
گفتنی است که این دیدار در راستای عملکرد بسیار مناسب بندر نینگبو در سال جاری و سال گذشته انجام شد و البته بندر مذکور سومین بندر برتر چین و چهارمین بندر برتر جهان است که دارای شش ترمینال اصلی است و مجموع عملکرد این ترمینالها، بندر نینگبو را به این جایگاه در بین بنادر چین و بنادر جهان رسانده است. بنابراین با توجه به جایگاه این بندر، در جریان این دیدار مدیران ارشد بندر نینگبو گزارش کاملی از توانمندیها، عملکرد، سیستم مدیریت الکترونیک عملیات و ساختار مدیریتی این بندر ارائه کردند و مدیرعامل سازمان بنادر نیز ضمن تشکر از استقبال خوب مجموعه بندر نینگبو، عملکرد و پتانسیل های این بندر را تحسین کرد و از علاقمندی سازمان بنادر و دریانوردی کشورمان نسبت به عقد تفاهمنامه خواهرخواندگی بین بندر شهیدرجایی و بندر نینگبو خبر داد. راستاد همچنین به توانمندیها و ظرفیتهای بنادر کشور اشاره و اعلام کرد که بنادر ایران از آمادگی کامل برای جذب سرمایه گذاری خارجی برخوردارند و همچنین مایل به همکاری طرف چینی در بیمه کشتیهای ایرانی هستیم.
تدوین نسخه پیشنویس موافقتنامه خواهرخواندگی از طریق مجاری دیپلماتیک
معاون وزیر حمل و نقل چین نیز ضمن استقبال گرم از هیات ایرانی، تاکید کرد: رویکرد روسای دو کشو ر سرلوحه فعالیت ها قرار دارد و طرف چینی آمادگی هرگونه همکاری خود را اعلام میکند.
لیو شیاومینگ با بیان اینکه تحریمها بر عملکرد شرکتها اثر گذاشته است ولی در رویکرد همکاری دولت چین با ایران تاثیری ندارد، گفت: در عین حال بر تشکیل کمیته مشترک تاکید و از سرمایه گذاری در بنادر و سواحل ایران استقبال میکنیم و خواستار اطلاعات بیشتر در این زمینه هستیم. معاون وزیر حملونقل چین بر همکاری در زمینه ارایه خدمات مناسب در بنادر تاکید و به انتقال درخواست طرف ایرانی به شرکتهای بیمه و ترغیب شرکتها به سرمایهگذاری اشاره کرد. همچنین مقرر شد که طرفین نماینده خود را جهت تسهیل روابط و تشکیل کمیته مشترک معرفی کنند و تبادل نسخه پیشنویس موافقتنامه خواهرخواندگی از طریق مجاری دیپلماتیک مدنظر قرار گیرد و زمینههای سرمایه گذاری در بنادر فراهم شود.
ضرورت هوشمندسازی بنادر کشور
گفتنی است که در راستای اقدامات داخلی سازمان بنادر برای رشد عملیات بندری، علاوهبر اقدامات بینالمللی، پروژه هوشمندسازی بنادر و نظارت سیستماتیک بر تردد شناورها بر اساس شاخصهای دولت الکترونیک به تصویب رسیده و لازم است با حمایت همه جانبه مدیران و کارشناسان و بر اساس افق زمانی مشخص ترسیم شده و به انجام برسد.
در همین راستا نیز عملیات هوشمندسازی بندر چابهار بهعنوان یکی از مهمترین بنادر تجاری و تنها بندر اقیانوسی کشور اغاز شده است و با اجرای این سامانه، بندر چابهار بهعنوان اولین گام سازمان بنادر، در فرآیند هوشمندسازی بنادر کشور محسوب میشود.
در حالی که بسیاری از بنادر کشور متقاضی اجرای طرح هوشمندسازی بودند اما استاندارد بودن طرح توسعه بندر چابهار و تقویت زیرساختهای حملونقل چندوجهی و ورود حجم بالایی از کالا از جمله ویژگیهایی است که موجب انتخاب بندر چابهار برای اجرای این طرح بوده است. لازم به توضیح است که فاز یک این نقشه راه هوشمندسازی بندر چابهار که آبان ماه سال گذشته تصویب شد، تا پایان سال ۱۴۰۰ و فاز دوم تا پایان سال ۱۴۰۴ طرحریزی شده است. این نقشه راه، یکپارچهسازی سامانه های نرم افزاری سازمان، اعم از سامانههای عملیاتی بندری و دریایی است و هدف کلان سازمان بنادر، رشد و توسعه هوشمندسازی در همه بنادر کشور است.
رشد همکاری بخش خصوصی در بنادر
در خصوص توسعه همکاریهای بندری نیز امروز بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری توسط بخش خصوصی در بنادر کشور صورت گرفته است و مهمترین برنامههای سازمان بنادر در این زمینه نیز توسعه پس کرانهها برای فعالیتهای تولیدی، توسعهای و لجستیکی است.
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی در اینباره توضیح داد: سازمان بنادر اراضی پشتیبانی خود از جمله بندر شهید رجایی، بندر امیرآباد، بندر بوشهر و بندر چابهار را برای توسعه فعالیتهای تولیدی در نظر گرفته است.
راستاد تاکید کرد: سیاستهای تعرفهای برای کشتیها و ورود کالا است و سرمایه گذاریها در این بخش توسط اپراتوریهای بخش خصوصی انجام میشود و مدلهای مالی در این حوزه به گونهای است که سرمایهها به صورت ثابت مانده و برای سرمایه گذاران توجیه اقتصادی داشته باشد.
بنابراین گزارش، توسعه همکاریهای خارجی به رغم تحریمهای ظالمانه امریکا، هوشمندسازی بنادرکشور در کنار هوشمندسازی تردد شناورها با برد بلند و رشد همکاری بخش خصوصی در بنادر تجاری و بازرگانی از جمله اهداف مهم سازمان بنادرودریانوردی در روزهای احیر است.