نوذر شفیعی کارشناس مسائل سیاسی در ارزیابی خود از گفت‌وگوی اخیری رئیس جمهور کشورمان با رئیس جمهور فرانسه مبنی بر این‌که در صورت عدم اجرای تعهدات گام سوم ایران در کاهش تعهدات برجامی برداشته می‌شود، اظهار کرد: «به طور طبیعی انتظار می‌رود گام سوم برداشته شود، یعنی چون گام اول و دوم هم برداشته شده، […]

نوذر شفیعی کارشناس مسائل سیاسی در ارزیابی خود از گفت‌وگوی اخیری رئیس جمهور کشورمان با رئیس جمهور فرانسه مبنی بر این‌که در صورت عدم اجرای تعهدات گام سوم ایران در کاهش تعهدات برجامی برداشته می‌شود، اظهار کرد: «به طور طبیعی انتظار می‌رود گام سوم برداشته شود، یعنی چون گام اول و دوم هم برداشته شده، گام سوم هم برداشته خواهد شد، علتش این است که به احتمال زیاد اروپایی‌ها به تعهدات خود در چارچوب برجام عمل نکنند».
وی تصریح کرد:‌ «در این میان متغیر دیگری وارد شده که می‌تواند حرکت ایران به برداشتن گام سوم را منتفی یا آن را تشدید کند و آن هم موضوع دیدارهایی است که گفته شده احتمال دارد میان روحانی و ترامپ صورت گیرد، در واقع این متغیر جدیدی است که قاعده بازی را تغییر می‌دهد».
این کارشناس مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: «از طرفی اروپا متعهد است که باید اینستکس را فعال کند، اما در جریان برگزاری نشست جی ۷ تا حدودی موضوعات با یکدیگر تلفیق شد که باید تکلیف این مسائل روشن شود. آیا دولت روحانی برجام را به‌عنوان یک پدیده کلی شامل رابطه ایران و آمریکا و یا شامل روابط ایران و اتحادیه اروپا می‌بیند یا این‌که این دو موضوع از یکدیگر جدا هستند، بنابراین اگر این دو موضوع از هم جدا هستند و اروپا به تعهداتش عمل نکند، ایران گام سوم را برمی‌دارد و این مساله اجتناب‌ناپذیر است».
شفیعی در ادامه با بیان این که در سیاست خارجی باید قبل از این‌که حرفی را مطرح کنیم، درباره آن فکر کنیم، معتقد است: «اما متاسفانه شرایط به گونه‌ای در خارج القا شده که گویی اروپا و آمریکا تمایل به حل اختلافات دارند و این ایران است که تمایلی ندارد. در واقع بازی را به گونه‌ای سازماندهی کردند که این تصور ایجاد شده سیاست خارجی ایران سر در گم است».
وی ادامه داد: «اما در چنین وضعیتی طرف فرانسوی باید انعطاف به خرج دهد، مقوله ایران و ‌آمریکا را کنار بگذارد، به فعال شدن سریع‌تر اینستکس کمک کند. گرچه برخی از کارشناسان معتقد هستند که در صورت این‌که حسن نیت پشت سر اینستکس باشد، اجرایی شدن آن زمان‌بر است، بنابراین اینستکس خیلی دیرتر از آن چه ایران تصور می‌کند، فعال می‌شود، البته اگر فعال شود بعد از اجرای گام سوم ایران فعال خواهد شد».
شفیعی اظهار کرد: «در جریان سفر عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه باید این اتفاق رخ دهد و فرانسوی‌ها انعطاف به خرج دهند. ایجاد تغییر نیازمند برداشتن گام‌های جدید است»./ایسنا

 

محجوب: اگر حقوق کسی را ندهیم به فساد کمک کرده‌ایم

علیرضا محجوب رئیس فراکسیون کارگری مجلس در جلسه علنی نوبت عصر روز (دوشنبه) در مجلس گفت:«دولتی فاسد نیست که منظم است، انضباط مالی دارد، دقت و صرفه جویی اساس کارش است و فرهنگ مصرف را کنار می‌گذارد و راه‌های کم هزینه را اساس کار خود قرار می‌دهد».
رئیس فراکسیون کارگری مجلس با اشاره به سه نوع فساد سفید، خاکستری و سیاه تصریح کرد: «اگر فساد موجود در سیستمی حاصل عدم رعایت بخشی از قانون باشد یعنی تسامح و تساهل در مقابل قوانین مالی وجود داشته باشد به این فساد، فساد سفید می‌گویند. فساد خاکستری یک مرحله از آن بالاتر و فساد سیاه آن است که کارهای دولت و سیستم از نظر مردم مشکل دار باشد».
نماینده مردم تهران در مجلس افزود: «امروز شاهد این هستیم که فسادهای خردی مثل رشوه خواری شیوع پیدا کرده است. قانون فساد اداری مجلس نیز تعطیل است و این تعطیلی این پیام را به دیگران می‌دهد که مجلس به فساد حساسیت ندارد. انتظار داریم مجلس این موضوع را به شورای نگهبان بفرستد یا حداقل این قانون را تمدید کند تا دوباره به جریان بیفتد. دولت نیز هیچ وقت از ما گله نمی‌کند که چرا در تصویب این قانون تاخیر می‌کنید».
محجوب تاکید کرد: «اگر ما در این سال‌ها شاهد پرونده‌های فساد بوده‌ایم، هر چقدر هم کوچک بوده‌اند باید بزرگ تلقی شوند. زیرا آثار فساد بیشتر از خود فساد تاثیر می‌گذارد. مهمترین موضوع شناخت ریشه‌های فساد است. در درجه اول فساد فرهنگی و در وهله بعد فساد اقتصادی و اداری است».
رئیس فراکسیون کارگری مجلس در ادامه نطق خود گفت: «از نظر اقتصادی عناصری مانند رکود، تورم، بی ثباتی، بی عدالتی، عدم تناسب دخل و خرج ریشه‌های اقتصادی فساد نامیده می‌شوند. از نظر اداری نیز ساختار ناکارآمد، قوانین متعدد و متناقض، بخشنامه‌های متعدد و دستورالعمل‌های متعدد ریشه‌های اداری فساد دانسته شده‌اند. اگر بعضی دستگاه‌ها به فساد معروفند، به موضوعات فوق بر می‌گردد». این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: «دستمزد کم عامل فساد است. اگر حقوق کسی را ندادیم به فساد کمک کردیم. توجه کنید بسیاری از کسانی که به نام خصوصی سازی شرکت تاسیس کردند و فاسد شمرده شدند اول حقوق مردم را ندادند». محجوب با تاکید به موثر بودن عنصر شفافیت در سیستم‌های مالی و اقتصادی بیان داشت: «رتبه ما در شفافیت ۱۳۸ است. سابقا رتبه ما ۶۸ بوده است. این نشان می‌دهد که رتبه شفافیت در سایه خصوصی سازی پایین آمده و وضعیت ما بدتر شده است».