زهرا ایرانشاهی مراسم بهرهبرداری از ۲۱۳ دستگاه ناوگان ریلی جدید ساخت داخل دیروز با حضور وزیر راهوشهرسازی و مدیرعامل شرکت راهآهن در محل ابستگاه راهآهن تهران برگزار شد. به گزارش جمله، مدیرعامل راهآهن در این مراسم اظهار داشت: این ۲۱۳ دستگاه ناوگان ریلی شامل پنج دستگاه لوکوموتیو، ۱۹۳ دستگاه واگن باری و ۱۵ دستگاه واگن […]
زهرا ایرانشاهی
مراسم بهرهبرداری از ۲۱۳ دستگاه ناوگان ریلی جدید ساخت داخل دیروز با حضور وزیر راهوشهرسازی و مدیرعامل شرکت راهآهن در محل ابستگاه راهآهن تهران برگزار شد.
به گزارش جمله، مدیرعامل راهآهن در این مراسم اظهار داشت: این ۲۱۳ دستگاه ناوگان ریلی شامل پنج دستگاه لوکوموتیو، ۱۹۳ دستگاه واگن باری و ۱۵ دستگاه واگن مسافری است و ورود این تعداد نوع ناوگان به شبکه ریلی در پنج ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۸ درصد رشد داشته است. سعید رسولی ادامه داد: متوسط عمر ناوگان ریلی ۲۴ سال است که با ورود این ۲۱۳ دستگاه این رقم کاهش مییابد. معاون وزیر راهوشهرسازی ارزش این ۲۱۳ دستگاه را ۳۶ هزار و ۶۲۵ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: همه این ناوگان تولید داخل است. رسولی همچنین تاکید کرد: تا پایان ۷ ماهه امسال ۳۷ دستگاه واگن مسافری، ۳۰ دستگاه لوکوموتیو و ۲۱۷ دستگاه انواع واگن باری وارد ناوگان میشود.
این مقام مسئول افزود: با توجه به قرارداد منعقد شده از ظرفیت تبصره ۱۸، تا پایان سال آینده ۹۷۴ دستگاه واگن باری، مسافری و خودکشش توسط کارخانجات داخلی تولید و در چرخه حملونقل قرار خواهد گرفت و در زمینه تأمین مالی ناوگان نیز سبد منابع متنوعی فراهم شده که از جمله آن میتوان به تبصره ۱۸ اشاره کرد و از این ظرفیت در سال ۹۸ نیز استفاده خواهد شد.
رسولی در ادامه به استفاده از ظرفیت ماده ۱۲ رفع موانع تولید اشاره کرد و گفت: قرارداد ۲۲ پروژه با استفاده از ماده ۱۲ رفع موانع تولید قطعی شده و با استفاده از همین ماده قانونی ۳۷۹۱ دستگاه انواع واگن و لکوموتیو به ناوگان اضافه میشود و ۲۰۰۰ میلیارد تومان از منابع صرفهجویی سوخت به سرمایهداران عودت داده خواهد شد. مدیرعامل راهآهن همچنین در ادامه از اجرای دو پروژه با تامین اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی با اذن مقام معظم رهبری خبر داد و گفت: پیشبینی میشود ۳۷ واگن مسافری، ۳۰ دستگاه لکوموتیو و ۲۵۵ واگن باری به ناوگان حملونقل ریلی کشور اضافه شود. رسولی خاطرنشان کرد: ۱۸۴ دستگاه واگن با عمر بالای ۳۰ سال بازسازی و به شبکه بازخواهد گشت که این اقدام باعث کاهش عمر ناوگان ریلی کشور از ۲۴ سال به کمتر خواهد شد.
با تشکیل ستاد اربعین، برای جابهجایی زائران به مرزهای عراق برنامهریزی کردهایم
رسولی اظهار داشت: شرکت راهآهن همیشه افتخار جابهجایی زوار امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) را دارد و در ایام اربعین به زوار حسینی خدمات میدهد.
مدیرعامل راهآهن ادامه داد: امسال نیز ستاد اربعین تشکیل شده است و برای جابهجایی زائران به مرزهای عراق برنامهریزی کردهایم. وی افزود: اعزام قطارها در ایام اربعین به مقاصد کرمانشاه، شلمچه و چذابه است.
دستور برداشت از صندوق توسعه برای خط آهن چابهار را داریم
مدیرعامل راهآهن همچنین درباره رتبهبندی قطارهای مسافری اظهار داشت: با اجرای رتبهبندی قطارها امروز مسافرانی که بلیت خریداری میکنند روی بلیت امکانات قطار و درجه قطار را مشاهده میکنند و نظارتها بر اساس رتبه قطار وجود دارد. رسولی بیان کرد: ما با کشورهای همسایه برای راهاندازی مسیرهای ترانزیتی ریلی تعامل داریم و در فروردین امسال در زمینه تعرفه و مجوز سیر واگنها توافقاتی با چینیها داشتیم و همکاریها مطلوب است. وی ادامه داد: به دنبال مسیر بهینه برای کاهش زمان سیر و تعرفهها هستیم. در حال حاضر مسیر کانتینری چین-ازبکستان-قزاقستان-ترکمنستان-ایران از مرز سرخس فعال است. مدیرعامل راهآهن اظهار داشت: برای تکمیل خط آهن چابهار-زاهدان هر میزان اعتبار که لازم باشد طبق موافقت رهبری از صندوق توسعه برداشت میشود.
تکمیل قطار سریعالسیر تهران-قم-اصفهان
رسولی در ادامه گفت: در قطار سریعالسیر تهران-قم-اصفهان طراحی اولیه برای سرعت ۳۰۰ کیلومتر بود، بعد در مقطعی سرعت به ۲۵۰ کیلومتر کاهش یافت اما اخیرا وزیر راه دستور داده است حداقل سرعت برای این قطار ۳۰۰ کیلومتر در ساعت باشد. او با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی کل مسیر کمتر از ۱۰ درصد است، گفت: در عملیات خاکی و زیرسازی بین قم تا اصفهان بیش از ۶۰درصد رشد فیزیکی داریم همچنین در بخش تهران تا قم هم اقداماتی انجام شده است.
باید باور کنیم که برند جهانی هستیم
گفتنی است که در ادامه این مراسم نیز وزیر راهوشهرسازی طی اظهاراتی گفت: باید باور کنیم که ما جزو اقتصادهای بزرگ دنیا هستیم و استعداد ایرانی پرظرفیت است.
محمد اسلامی افزود: ما حتما این شایستگی را داریم و باید باور کنیم در صنعت ریلی در بازار جهانی سهم داشته باشیم. اشتغال و ظرفیت تولید را افزایش دهیم و سهم بازار را جذب کنیم.
وی ادامه داد: آسیا حدود ۶۰ درصد جمعیت جهان را دارد و توسعه، انرژی و خیلی از منابع اینجا است و باید سعی کنیم این ظرفیتها به موقع پیگیری شود و زمینه رشد روزافزون صنعت ریلی را فراهم کنیم و برندسازی داشته باشیم و باور کنیم که برند جهانی هستیم.
وزیر راه و شهرسازی افزود: در بهرهبرداری از خط آهن یکی از تکالیف ما که در احتساب مدیرعامل راهآهن بود ارتقای بهرهوری، ارتقای کیفیت و رشد رضایتمندی بود.
اسلامی ادامه داد: اصلاح مسیرها، افزایش ظرفیت خطوط، ایجاد خطوط موازی و اتصال جدید به استانها و مراکز بار از استراتژیهای ما است که در برنامه ششم توسعه و سیاستهای کلی نظام مورد تأکید قرار گرفت.
وی با تاکید بر اینکه باید اولویتها را مدنظر قرار دهیم و منابع را به جا هزینه کنیم تا عملکرد راهآهن بهتر شود، گفت: در راستای تکمیل خط آهن چابهار – زاهدان از مقام معظم رهبری تقاضا کردیم اجازه برداشت از صندوق توسعه ملی را به ما بدهند که ایشان موافقت کردند و پیشبینی میکنیم این پروژه به سال ۱۴۰۰ برسد.
وزیر راهوشهرسازی افزود: با روانسازی خدمات، کاهش بوروکراسی و به حداقل رساندن زمان توقف بار در راهآهن باید سهم خود را از ۱۰۰ میلیون تن بار اطراف خزر افزایش دهیم که این به اشتغال و تولید پایدار میانجامد و درآمد سرانه کشور را از حملونقل ریلی افزایش میدهد.