![](https://jomlehonline.ir/wp-content/themes/aban/img/none.png)
نادر برهانی مرند میگوید: به دلایل بسیاری در حوزه نمایشنامهنویسی خیلی توانمند نیستیم. این نویسنده و کارگردان تئاتر در نشست رسانهای اولین جشنواره نمایشنامهنویسی اقتباسی «گام دوم» که در نگارخانه رضوان مشهد برگزار شد، بیان کرد: علیرغم اینکه ما در حوزه ادبیات داستانی، ید طولایی داریم، در حوزه نمایشنامهنویسی خیلی توانمند نیستیم و یکی از […]
نادر برهانی مرند میگوید: به دلایل بسیاری در حوزه نمایشنامهنویسی خیلی توانمند نیستیم.
این نویسنده و کارگردان تئاتر در نشست رسانهای اولین جشنواره نمایشنامهنویسی اقتباسی «گام دوم» که در نگارخانه رضوان مشهد برگزار شد، بیان کرد: علیرغم اینکه ما در حوزه ادبیات داستانی، ید طولایی داریم، در حوزه نمایشنامهنویسی خیلی توانمند نیستیم و یکی از دلایل وجود این جشنواره، رفع نواقصی از این دست است.
او افزود: در تمام کشورهایی که هنرهای تجسمی بالندهای دارند و اساسا هنر کنشگر است، اقتباس جاری است. ما سنت اقتباس را خیلی زنده و پویا نداریم و باید اعتراف کنیم که بلدش نیستیم. این تعداد کفایت نمیکند و در حال حاضر جریان پویایی در تئاتر نیاز داریم. گمان میکنم جشنواره «گام دوم» تاثیرات شگرفی در حوزه اقتباس خواهد گذاشت.
برهانی مرند با بیان اینکه در طرحهای رسیده جای امیدواری است، ادامه داد: اما باید بگوییم یک اقتباسگر در وهله اول باید نمایشنامهنویس خوبی باشد؛ نمایشنامهنویس مبتدی اقتباسگر قهاری نخواهد شد و باید از دانش کافی و وافی برخوردار باشد. باید معرفت رمانشناسی داشته باشیم و بتوانیم آنالیز کنیم، به همین دلیل به دوستان خودم در ستاد این جشنواره توصیه میکنم که حداقل در بقیه راهی که پیش رو داریم به این خلا هم فکر کنیم که چگونه میشود به دانش و تکنیکهای اقتباس مجهز شد و شاید لازم باشد در ادامه راه به این ماجرا فکر کنند تا شرکتکنندگان را تا حدی که بتوانیم کمک کنیم.
او افزود: نشستهای پژوهشی در این جشنواره را الزامی میدانم و حالا که استان خراسان بانی ماجرا است بهتر است در این حوزه هم فعالیت کند تا شرکتکنندگان از برکاتش بهرهمند شوند. مطمئنم که در گامهای بعدی یکی از بهترین جشنوارهها خواهد بود، چون مسئله را خوب شناسایی کردهاند.
در ادامه این نشست سعید تشکری در سخنانی اظهار کرد: اتفاق بزرگی در حوزه ادبیات نمایشی کشور در حال افتادن است. این اتفاق نه در حوزه شهر مشهد که با حضور نمایشنامهنویسان کل کشور رقم خورده است.
این نویسنده افزود: معمولا در جشنوارههای اجرایی بیشتر با کارگردانهایی روبهرو هستیم که متون را به صحنه میبرند اما در اینجا با محور اقتباس در مورد نمایشنامه به گفتوگو میپردازیم.
تشکری با اشاره به اینکه صحنههای ما در حال حاضر به شدت آسیبپذیر شده بیان کرد: علاوه بر آن رابطه جزیرهای پیدا کرده است. حقیقتی در حوزه ادبیات نمایشی در کشور باید میافتاد که افتاده است و آن هم اتفاق نظر برای انتخاب آثار برای این جشنواره است.
عضو هیات داوران جشنواره «گام دوم» بیان کرد: برای تمام نویسندگانی که از فیلتر این جشنواره عبور کردهاند مایه مباهات است. به شخصه دوست داشتم در روزگار جوانی چنین اتفاقی برای من میافتاد و میتوانستم در چنین جشنوارهای شرکت کنم. این اتفاق و حرکت نمایشنامهنویسی ما را تضمین خواهد کرد.
تشکری گفت: در جشنوارهها باید بتوانیم ماهیت علمی را بالا ببریم. جشنوارههایی که سنت بومی و یا اداری دارند به جوابهای منفی رسیدهاند. خوشحالم که در این جشنواره، پای طرحهایی را امضا میکنم که اصلیترین مقاله آن جنس دراماتیک دارد.
«شب بخیر مادر» به شرایط جامعه نزدیک است
فرید سلیمانی کارگردان نمایش «شب بخیر مادر» که این روزها در تماشاخانه دیوار چهارم روی صحنه است با اشاره به بازخوردهای مثبتی که جانب مخاطبان دریافت کرده است درباره این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: این نمایش که اجرای خود را از اول شهریورماه آغاز کرده است تا ۱۶ شهریور روی صحنه است و بعد از تعطیلات عاشورا و تاسوعا نیز مجددا تا پایان شهریور ماه اجرا خواهد داشت.
وی درباره تغییراتی که اجرا نسبت متن نمایشنامه داشته است، توضیح داد: نمایشنامه «شب بخیر مادر» نوشته مارشا نورمن است که با ترجمه حمید احیاء برای اجرا آماده شده است. این نمایشنامه اثری کامل است که به خودی خود از ویژگی های جذابی برای مخاطب چه در شخصیتپردازی و چه دراماتیک بودن وقایع برخوردار است از همین رو با وجودی که می توان نمایشنامه را به شیوههای مختلفی اجرا کرد من ترجیح دادم از سبک رئالیستی استفاده کنم و در دکور و صحنه آرایی نمایش نیز به پیشنهاداتی که در متن مطرح شده، وفادار بمانم. البته از آنجا که نمایشنامه بسیار طولانی است روی متن دراماتورژی صورت گرفت اما به شکلی که به داستان لطمهای وارد نشود کار را کوتاه تر کردیم. این کارگردان درباره دلایل انتخاب متن اظهار کرد: جدا از جذابیت نمایشنامه و چالشی که بین مادر و دختر در جریان است معتقدم که این اثر نمایشی مشکلاتی را که جوانهای ما در جامعه با آن روبهرو هستند به درستی بیان میکند و به شرایط جامعه ما نزدیک است. اگر به دور و اطراف نگاهی بیندازیم جوانان زیادی را میبینیم که با مشکلات عدیدهای دست به گریبان هستند و خوشبختانه بیشتر مخاطبان ما نیز از قشر جوان بوده و ارتباط خوبی با نمایش برقرار میکنند.
وی در پایان صحبتهایش درباره موضوع نمایش گفت: «شب بخیر مادر» داستان یک شب از زندگی مادر و دختری است که در آن مادر در طول زندگی هیچ گاه به مسایل مهم زندگیاش، فرزندان و همسرش توجهی نداشته و دختر نیز با بیماری خودش، بزهکاری پسرش و مساله طلاقش درگیر است و آگاهانه تصمیم به خودکشی میگیرد. مادر یک شبه با واقعیتهایی در زندگی دخترش روبهرو میشود اما دیگر دیر شده است و دختر تنها میخواهد مادرش را از اتفاقات و دلایل تصمیمی که گرفته آگاه کند. این کشمکش بین مادر و دختر چالشهای جذابی را در طول نمایش شکل میدهد.
«شب بخیر مادر» به نویسندگی مارشا نورمن، کارگردانی فرید سلیمانی و تهیه کنندگی امیرلقمان در تماشاخانه دیوار چهارم رو صحنه است.