در طي برگزاري بازي‏هاي المپيك مونيخ ۱۹۷۲م، هشت فلسطيني در پنجم سپتامبر ۱۹۷۲م عازم خوابگاه ورزشكاران اسرائيل‏ي در دهكده المپيك شده و دوازده نفر از آنان را به گروگان گرفتند. آن‏ها سپس اخطار كردند اگر رژيم صهيونيستي ۲۶۰ تن از همكاران فلسطيني آنان را از زندان‏هاي خود آزاد نسازد، گروگان‏ها را به قتل خواهند […]

 

در طي برگزاري بازي‏هاي المپيك مونيخ ۱۹۷۲م، هشت فلسطيني در پنجم سپتامبر ۱۹۷۲م عازم خوابگاه ورزشكاران اسرائيل‏ي در دهكده المپيك شده و دوازده نفر از آنان را به گروگان گرفتند. آن‏ها سپس اخطار كردند اگر رژيم صهيونيستي ۲۶۰ تن از همكاران فلسطيني آنان را از زندان‏هاي خود آزاد نسازد، گروگان‏ها را به قتل خواهند رساند. پس از محاصره محل گروگان‏گيري توسط پليس آلمان، فلسطينيان خواسته خود را تغيير داده و خواهان عزيمت به يك كشور عربي به همراه گروگان‏ها شدند. در اجراي ظاهري خواسته فلسطيني‏ها، دو فروند بالگرد همراه با گروگان‏ها راهي يكي از فرودگاه‏هاي نظامي آلمان شدند. اما به محض پياده شدن از بالگرد، برق فرودگاه قطع شد و ماموران آلماني به سوي فلسطينيان آتش گشودند. فلسطيني‏ها نيز با مشاهده اين وضعيت ابتدا هر دوازده گروگان اسرائيل‏ي را يك جا اعدام كرده و پس از آن در محوطه فرودگاه با ماموران به زد و خورد مسلّحانه پرداختند. در اين عمليات يك مامور آلماني و ۵ فلسطيني جان خود را از دست دادند و سه فلسطيني ديگر نيز دستگير شدند. هم‏چنين دو بالگرد آلماني كه چريك‏ها و گروگان‏ها با آن‏ها از دهكده المپيك به فرودگاه آمده بودند طي درگيري، توسط فلسطيني‏ها به آتش كشيده شد. پس از اين رويداد، هواپيماهاي رژيم صهيونيستي به تلافي كشتار مونيخ، مواضع فلسطيني‏ها را در لبنان به شدت بمباران كردند. طراح اصلي اين عمليات ابوحسن سلامه بود كه هفت سال پس از حادثه مونيخ در بيست و دوم ژانويه ۱۹۷۹م توسط عوامل سازمان جاسوسي اسرائيل، موساد ترور شد.

بنيانگذار بداهه‌نوازی و اجراهای نامتعارف

۵ سپتامبر ۱۹۱۲، ۱۰۷ سال پيش در چنين روزی جان كِيج در لس‌آنجلس زاده شد. می‌گفت: «هنرمند بايد از مرزها و قاعده ها درگذرد و آزادانه خود را به تصادف‌ها واگذارد».

۵ سپتامبر ۱۹۱۲، ۱۰۷ سال پيش در چنين روزی جان كِيج در لسآنجلس زاده شد. می‌گفت: «هنرمند بايد از مرزها و قاعده ها درگذرد و آزادانه خود را به تصادف‌ها واگذارد.» پدر جان كيج John Cage مهندس و مخترع دستگاه‌های الكتريكی و مادرش گزارشگر روزنامه «لسآنجلس تايمز» بود. شاگرد ممتاز بود و از هشت سالگی آموزش پيانو را نزد خاله‌اش آغاز كرد و ۱۰ ساله بود كه يك روزنامه فرانسوی‌زبان در دبستانی كه در آن درس می‌خواند منتشر می‌كرد.

۱۶ ساله بود كه در دانشگاهی در لسآنجلس ادبيات خواند و می‌خواست كشيش شود ولی بعد به شعر و نقاشی رو كرد. ۱۸ ساله بود كه به پاريس رفت و در كنار تحصيل تاريخ هنر باستان، آموزش موسيقی را ادامه داد. ۱۹ ساله بود كه نخستين آثار موسيقی اش را آفريد ولی آنها را مشقی می‌دانست و منتشر نكرد.

۲۳ ساله بود كه نزد آرنولد شونبِرگ پايه‌گذار موسيقی نوين «۱۲ آوايی» به آموزش هارمونی و چم و خم آهنگسازی مدرن پرداخت و از آن‌پس به ساختن و نواختن موسيقی نامتعارف رو آورد. او به سيم‌های پيانو پاك‌كن، مو و چيزهای ديگری كه پيوندی با موسيقی نداشتند چسباند و صداهای ناآشنايی از پيانو درآورد و آثاری برای اين پيانو دستكاری‌شده ساخت.

۴۰ ساله بود كه از اين هم فراتر رفت و در اثر «چهار و نيم دقيقه موسيقی» از حاضران در كنسرت خواست به جای اركستری كه روی صحنه آماده اجرا بود، اثر را با پيشنهادها، نواها، خنده‌ها و حتا سرفه‌های خود بيافرينند و اجرا كنند.

او نام اين كار را «هاپِنينگ” رويداد گذاشت و از آن‌پس تماشاچيان را در اجرای برخی از آثارش مستيما شركت داد. بخش ديگر كار او جنبش فلوكسوس بود كه آنهم اجرای بداهه و تصادفی آثار موسيقی بود. هدف او از اين كارهای نامتعارف، بيرون آوردن هنر از دست «فرد نابغه و برگزيده» و سپردن آن به دست همگان بود.

او به جز رشته موسيقی به نوشتن درباره نقاشی، ادبيات، گياهان به ويژه قارچ‌ها و خوراكی‌ها پرداخته است. او از منتقدان سرسخت نظام آمريكا بود و نافرمانی مدنی را تبليغ ميكرد. جان كيج در ۷۹ سالگی در نيويورك درگذشت.