معاون گردشگری با بیان این‌که نرخ هتل‌های کشور یک‌بار و در پایان شهریور هر سال تعیین می‌شود، متذکر شد: هتل‌ها اجازه ندارند قیمت‌ها را گران‌تر کنند. هزینه یک شب اقامت در هتل‌های ایران از ۱۰۰ هزار تا ۷۰۰ هزار تومان برای یک نفر است که این قیمت متاثر از متغیرهایی چون موقعیت جغرافیایی، ستاره هتل […]

معاون گردشگری با بیان این‌که نرخ هتل‌های کشور یک‌بار و در پایان شهریور هر سال تعیین می‌شود، متذکر شد: هتل‌ها اجازه ندارند قیمت‌ها را گران‌تر کنند.
هزینه یک شب اقامت در هتل‌های ایران از ۱۰۰ هزار تا ۷۰۰ هزار تومان برای یک نفر است که این قیمت متاثر از متغیرهایی چون موقعیت جغرافیایی، ستاره هتل و زمان سفر است. قیمت هتل‌ها هر سال با آغاز نیمه دوم سال، افزایش می‌یابد که شاخص اثرگذار بر آن نرخ تورم است. بر این اساس برآورد جامعه هتلداران ایران در مهرماه سال گذشته برای دوره‌ی یک ساله، افزایش نرخ‌ها از ۲۰ تا ۳۰ درصد بود. هرچند این میان نوسانات قیمت کالاهای اساسی و خدمات، هزینه‌های اقامت را نیز بالا و پایین کرد.
هتل از جمله کالاهایی است که افزایش قیمت خدمات آن متناسب با افزایش سطح درآمد اکثریت جامعه صورت نمی‌گیرد، از همین رو همچنان نقش کالایی لوکس را ایفا می‌کند که حذف و یا کمرنگ شدن آن در سفر، محتمل می‌آید.
ولی تیموری ـ معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ـ در گفت‌وگو با ایسنا درباره افزایش نرخ اقامت در هتل که در کنار حمل و نقل، هزینه سفر را برای خانوار ایرانی گران کرده است و ضرورت کنترل آن، اظهار کرد: نرخ اقامت در هتل‌های ایران سالی یک‌بار در پایان شهریورماه تعیین می‌شود، در کمیته‌ای که نمایندگان هتلداران کشور، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده در آن حضور دارند. بر اساس همین تصمیم‌گیری، هتل‌ها اجازه ندارند در طول سال نرخ اقامت را بالاتر از حد تعیین شده، تعیین کنند.
او علت گرانی در هتل‌های برخی شهرها را کمبود زیرساخت در آن منطقه و نابرابری عرضه و تقاضا دانست و درباره ضرورت مداخله سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای کنترل قیمت‌ها، گفت: به طور کل مداخله سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نرخ کار حرفه‌ای نیست اما در شرایطی که با کمبود هتل مواجهیم، حرفه‌ای هم نیست قیمت اقامت در هتل‌ها را آزاد کنیم، چون با این کار هتل‌ها را به سرنوشت شرکت‌های هواپیمایی دچار کرده‌ایم که به خاطر ظرفیت نابرابر عرضه و تقاضا، قیمت‌ها و سفرهایشان با چالش مواجه شده است.
وی بیان کرد: ‌ایده‌ی ما درحال حاضر برای سامان‌دهی قیمت‌ها، برابر کردن عرضه و تقاضا است.
معاون گردشگری به نقطه ضعف دیگری در هتلداری اشاره کرد و گفت: متاسفانه برخی هتل‌های کشور خصولتی هستند. هدف این گروه نه تنها جذب مسافر است که چون نیروهایشان مانند کارمندان دولت حقوق دریافت می‌کنند، ترجیح می‌دهند مسافر هم کمتر داشته باشند تا هزینه‌هایشان کمتر شود.
تیموری بیان کرد: اگرچه نرخ هتل‌ها متاثر از شرایط اقتصادی حال حاضر است و باید آن‌ها را درک کرد، اما لازمه بهبود وضعیت قیمت‌ها این است که حفره‌های این صنعت را از بین ببریم.