شهلا منصوریه دبیر گروه اجتماعی بدون شک وزارت عریض و طویل آموزش و پرورش مهم ترین نقش را در آینده فرزندان این مملکت دارد. نظام آموزش و پرورش با توجه به ایفای نقش توسعه پایدار کشور، در اصلاح و تربیت نسل کودک تا جوان مهمترین عامل اساسی به شمار می رود. سالهاست که به نظام […]
شهلا منصوریه
دبیر گروه اجتماعی
بدون شک وزارت عریض و طویل آموزش و پرورش مهم ترین نقش را در آینده فرزندان این مملکت دارد. نظام آموزش و پرورش با توجه به ایفای نقش توسعه پایدار کشور، در اصلاح و تربیت نسل کودک تا جوان مهمترین عامل اساسی به شمار می رود. سالهاست که به نظام آموزش و پرورش کشور نقدهایی می شود؛ راهکارهایی هم کارشناسان امر در این زمینه ارائه داده اند اما همه آنها در حد برنامه باقی مانده و عملا تغییر خاصی در نظام آموزش و پرورش ایران بوجود نیامد. صرفا نام کلاس ها را تغییر دادند و حتی در تعداد درس ها و همینطور زمانی که فرد باید تحصیل کند تا به دانشگاه برسد هم تغییری حاصل نشد.
وزارت آموزش و پرورش در سال های اخیر با مشکلات عدیده ای دست به گریبان بوده است؛ این وزارتخانه از یک سو با کمبود نیرو موجه است و از سوی دیگر، به دلیل کمبود بودجه، امکان جذب نیروی ثابت هم به این وزارتخانه ندارد. بعد از استعفای ناگهانی بطحایی وزیر پیشین آموزش و پرورش، سیدجواد حسینی به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش انتخاب شد. اما بعد از گذشت مدتی، محسن حاجی میرزایی به عنوان وزیر جدید به این وزارتخانه معرفی شد.
سید جواد حسینی که مدتی سرپرستی وزارت آموزش و پرورش را به عهده داشت در بخشی از اولین اظهار نظر خود به مشکلات مالی آموزش و پرورش اشاره کرده بود: «از آنجا که منابع مالی دولتی جوابگو نیست توسعه و تقویت مشارکت و درآمدزایی از ظرفیت های درونی آموزش و پرورش می تواند در این خصوص راه گشا باشد.» اما گذشته از مسائل مالی این نظام، مهمترین مشکلی که در این نظام وجود دارد، سونامی بازنشستگی و کمبود معلم در آموزش و پرورش چند سال اخیر است. این مساله برای استانی مثل تهران، در صدر اخبار قرار دارد.
کمبود ۱۰ هزار معلم در تهران
طی ماه گذشته بود که مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران به کمبود ۱۰ هزار نیرو اشاره کرد. این در حالی است که این کمبود فقط کلانشهر تهران را دربر می گیرد. عبدالرضا فولادوند عدم پرداخت مطالبات حق التدریسی را عامل مهم عدم انگیزه این قشر از معلمان دانست. وی درباره کمک طرح معلم تمام وقت به جبران کسری نیرو نیز گفته بود: طرح معلم تمام وقت داوطلبانه است و هرکس بخواهد میتواند در این طرح شرکت کند.
کمبود ۱۴ هزار معلم در استان تهران
در همین زمینه به گفته مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران، این نهاد با کمبود ۱۴ هزار معلم مواجه است که میتواند به بحران تبدیل شود.
محمد صیدلو با اشاره به فعالیت ۴۶ هزار معلم در مدارس شهرستانهای استان تهران اظهارداشت: امسال حدود ۲ هزار و ۷۰۰ نفر بازنشسته میشوند و همچنین سال گذشته ۲ هزار نفر قرار بود بازنشسته شوند که به دلیل کمبود نیرو با درخواست آنان موافقت نکردیم.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته به دلیل کمبود معلم، ۸ هزار فرهنگی شاغل در ازای ۲۰۰ هزار حقالتدریس و اضافه کار طی هفته کلاس های درس را اداره کردند، به ایرنا گفت: در حال حاضر هفت ماه حق التدریس این معلمان (ساعتی ۱۵ تا ۳۰هزار تومان) پرداخت نشده است و انگیزه زیادی وجود ندارد که آنان امسال هم اضافه کار بگیرند.
صیدلو افزود: مدارس براساس ساختار میتوانند یک مدیر، ۲ معاون، یک دفتردار داشته باشد که سال گذشته برای جبران کمبود نیرو و خالی نماندن کلاس های درس، بیش از ۲ هزار معاون، مربی پرورشی و نیروهای اداری را به مدارس ندادیم و این افراد در کلاسهای درس حضور پیدا کردند.
مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران، تامین درخواستها و نیازهای نیروی انسانی ساکن در شهر تهران و شاغل در شهرستانهای استان را از دیگر مشکلات این نهاد عنوان کرد و گفت: این نهاد به عنوان تنها اداره کل در کشور، ۱۰ میلیارد تومان برای بهره مندی از نیروهای ساکن در پایتخت هزینه میکند که با توجه به کمبود اعتبار این موضوع مشکلاتی را ایجاد میکند.
درهر حال؛ بحران کمبود نیروی انسانی و معلم در وزارت عریض و طویل آموزش و پرورش جدی است و مسئولان این وزارتخانه باید با توجه به مشکلات موجود راه حلی برای آن بیابند، زیرا نسلی از کودکان تا جوانان سالهای عمر خود را در این مسیر می گذرانند که مسئولیت آینده این فرزندان در دست وزارت آموزش و پرورش است.