مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری، بزرگترین رویداد جهانی در صنعت گردشگری است که در آن بیش از ۱۵۰ کشور حضور دارند. از ایران نیز جمعی از فعالان بخش خصوصی حوزه گردشگری و نماینده امور خارجه کشور در این مجمع حضور داشتند. معاون گردشگری وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درخصوص چرایی عدم حضورش در این […]

مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری، بزرگترین رویداد جهانی در صنعت گردشگری است که در آن بیش از ۱۵۰ کشور حضور دارند. از ایران نیز جمعی از فعالان بخش خصوصی حوزه گردشگری و نماینده امور خارجه کشور در این مجمع حضور داشتند.
معاون گردشگری وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درخصوص چرایی عدم حضورش در این اجلاس به ایلنا گفت: از آنجایی که برگزاری بیست‌ و سومین نشست مجمع عمومی سازمان جهانی جهانگردی ملل متحد (UNWTO) در شهر سن پترزبورگ روسیه همزمان با ایام تاسوعا و عاشورا بود از این رو در این مراسم شرکت نکردیم. از دیگر سو چندی پیش شورای اجرایی این اجلاس در باکو برگزار شد و ما هم حضور داشتیم، اسنادی که در آنجا مورد تایید قرار گرفته بود، در روسیه نیز امضا و نهایی خواهد شد و برای دو سال آینده مورد تایید قرار می‌گیرد.
به گفته ولی تیموری، اعضای وابسته که از سوی ایران به عنوان اعضای UNWTO معرفی شده‌اند در اجلاس روسیه حضور دارند.

نمایشگاه گردشگری روسیه
تیموری درخصوص حضور فعالان گردشگری در نمایشگاه گردشگری روسیه که از تاریخ ۱۹ الی ۲۱ شهریور ماه برگزار شد و از جمله نمایشگاه‌هایی است که در تقویم نمایشگاهی معاونت گردشگری جای دارد، گفت: بخشی از آژانس‌داران ایران و فعالان بخش خصوصی برای حضور در این نمایشگاه که در زمره نمایشگاه‌های داخلی روسیه قرار می‌گیرد اعلام آمادگی کرده‌ بودند. با وجود آنکه بیش از ۲۹ آژانس برای شرکت در این نمایشگاه نامه زده بودند اما ظاهرا تعداد زیادی از این آژانس‌ها در این نمایشگاه شرکت پیدا نکردند.

روسیه، بازاری برای میان مدت
تمام این صحبت‌ها درحالی مطرح می‌شود که بیش از ۳ سال پیش روسیه در زمره بازارهای هدف گردشگری ایران قرار گرفت. هدفگذاری که شاید بیشتر بتوان آن را از جنبه‌های سیاسی و به واسطه برقراری روابط دوستانه بین دولت‌ها مورد بررسی قرار داد تا مطالعه درخصوص شرایط مورد نظر گردشگران در انتخاب مقصد سفر. به گفته فعالان گردشگری، مردم روسیه هیچ شناختی از ایران ندارند. آن‌ها اصلا ایران را نمی‌شناسند. حتی بعد از مختل شدن روابط روسیه و ترکیه، بارها درباره نفوذ به بازار گردشگری این کشور، وعده‌هایی داده شد. روسیه بازار بزرگی است، اما در نهایت ایران نتوانست تبدیل به مقصد سفر گردشگران روس شود.
معاون گردشگری کشور، در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، مبنی بر چرایی عدم موفقیت در جذب گردشگران روس با وجود حضور مکرر در نمایشگاه‌های گردشگری روسیه و معرفی بسته‌های سفر به ایران، گفت: بحثی که وجود دارد این است که هنوز تردید جدی در میان گردشگران روس، برای سفر به ایران وجود دارد. از این رو درصدد آن هستیم که هرچه بیشتر خودمان را معرفی کنیم و اگر بتوانیم این معرفی را به درستی انجام دهیم، روس‌ها آماده‌ هستند وارد کارهای اجرایی‌تر شوند.
او با اشاره به موافقت لغو روادید سفرهای گروهی بین ایران و روسیه که حدود ۳ سال پیش به امضا رسید، اظهار کرد: ایران هنوز وارد فاز اجرایی شدن این موافقت نامه نشده این درحالی است که روس‌ها همواره موافق این لغو روادید هستند. از آنجایی که می‌دانیم در شرایط حاضر، اجرایی شدن این موافقت‌نامه بیشتر به برگزاری تورهای روسیه کمک خواهد کرد و گردشگران خروجی افزایش خواهند یافت، از این رو درحال حاضر بیشتر سعی داریم خودمان را در روسیه معرفی کنیم تا تردیدهای سفر به ایران کمتر شود.
تیموری ادامه داد: هرچند اکنون شاهد وقوع اتفاقاتی در عرصه ورود گردشگران به کشور هستیم اما هنوز برای لغو روادید زود است.
معاون گردشگری با اشاره به آنکه روس‌ها نوع خاصی از گردشگری را مد نظر دارند، اظهار کرد: اگر نگاهی به مقاصد مورد نظر روس‌ها بیاندازیم شاهد آن هستیم که نوع خاصی از گردشگری را مد نظر دارند که در ایران وجود ندارد. هر زمان که با توراپراتورها و تورهای آشناسازی آنها صحبت می‌کنیم، همین موارد را بیان می‌کنند. البته بسیاری از گردشگران روس که به ایران سفر می‌کنند، تردیدهایشان کاهش می‌یابد و نگاهشان درخصوص سفر به ایران تغییر می‌کند. این تغییر نگاه و انتقال آن به سایر گردشگران روس، می‌تواند به روند رو به رشد ورود گردشگران روس به ایران کمک کند.
او همچنین به چالش‌های دیگری که می‌توان درخصوص جذب گردشگران روس با آن روبه رو شد، اشاره کرد و گفت: روس‌ها از جمله مردمانی هستند که بیشتر آنها غیر از زبان روسی، زبان دیگری را بلد نیستند از این رو سفر به مقاصدی مانند ایران برایشان دشوار خواهد بود. هرچند روسیه بازار خوبی برای ایران به حساب می‌آید اما این بازار برای کوتاه‌مدت دست یافتنی نیست و می‌تواند در میان مدت مورد توجه قرار گیرد. اینکه در نمایشگاه‌ها و اجلاس‌ها شرکت می‌کنیم، بیشتر از آن جهت است که خودمان را معرفی کنیم.
معاون گردشگری درخصوص بازار هدفی که از گردشگران روس مدنظر ایران است، گفت: قطعا گردشگران فرهنگی- تاریخی روس‌ها را جذب خواهیم کرد. تعداد زیادی از گردشگران روس که به مقاصد دیگر و به منظور گرفتن آفتاب و خوش گذرانی سفر می‌کنند، در زمره بازار هدف ما جای نمی‌گیرند. البته گروه‌هایی که علاقه‌مند هستند با جامعه ایران امروزی آشنا شوند را هم مدنظر داریم. این گردشگران، عموما انفرادی سفر می‌کنند و دوست دارند با مردم ایران ارتباط بگیرند. اگر چنین سفرهایی شکل گیرد، به ایجاد و معرفی تصویری جدید از ایران در ذهن گردشگران روس کمک خواهد کرد.