معاون میراث‌ فرهنگی کشور از سفر ارزیابان ایکوموس به ایران برای بازدید میدانی از وضعیت پرونده میراث صنعتی راه آهن خبر داد. محمدحسن طالبیان افزود: «این ارزیابان از اوایل مهر در ایران حضور می یابند و حدود دو هفته در ایران به بررسی میدانی می‌پردازند.» او افزود: «ارزیابان ایکوموس در بازدید میدانی خود از این […]

معاون میراث‌ فرهنگی کشور از سفر ارزیابان ایکوموس به ایران برای بازدید میدانی از وضعیت پرونده میراث صنعتی راه آهن خبر داد.
محمدحسن طالبیان افزود: «این ارزیابان از اوایل مهر در ایران حضور می یابند و حدود دو هفته در ایران به بررسی میدانی می‌پردازند.»
او افزود: «ارزیابان ایکوموس در بازدید میدانی خود از این پرونده، گزارش های خود را به ایکوموس برای بررسی پرونده نامزدی میراث صنعتی راه آهن به عنوان اولین پرونده میراث صنعتی ایران در فهرست آثار جهانی یونسکو ارائه خواهند کرد.»
میراث صنعتی راه آهن ایران قرار است در سال ۲۰۲۰ به نام ایران به منظور ثبت جهانی به یونسکو ارائه شود.

آثاری از معماری در تپه «آناقیزلی» چایپاره
کشف شد

سرپرست اداره میراث فرهنگی چایپاره گفت: آثاری از سازه‌های معماری و لایه‌های مختلفی از دوره اورارتو در تپه آناقیزلی این شهرستان کشف شد.
غلام شیرزاده افزود: فصل نخست کاوش تپه «آناقیزلی» روستای چورس در تابستان سال جاری با همکاری دانشگاه «اینسبورگ» و با شرکت باستان‌شناسان خارجی و ایرانی به مدت یک ماه در این محوطه انجام و اولین فصل از کاوش این تپه با ایجاد یک ترانشه (فرورفتگی) بزرگ به ابعاد پنج در ۲۰ متر آغاز شد و تا حدود یک متری ادامه پیدا کرد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر کاوش به دلیل اتمام زمان، متوقف و به سال آینده موکول شده اظهار داشت: لایه‌های کاوش شده به طور دقیق مستندسازی شد و در پایان کاوش سطح ترانشه کاوش شده جهت حفاظت بیشتر با پلاستیک پوشش داده‌شد.

کتاب آرایی و تذهیب
پس از اسلام در ایران اوج گرفت

رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی با بیان این که کتاب آرایی هنری ریشه دار در تاریخ کهن ایران است، گفت: کتاب آرایی و تذهیب پس از اسلام در ایران اوج گرفت.
سید عبدالمجید شریف زاده با بیان این نکته که کتاب آرایی هنری ریشه دار در تاریخ کهن ایران است، گفت: مشهور است که مانی کتاب دینی خود را با نقاشی هایی مزین به طلا آراسته است و اما اوج این هنر را باید در دوران هنر پس از اسلام ایران جستجو کرد.
وی افزود: در این دوره کتاب قرآن جلوه گاه خلق هنر ناب بود و هر هنرمند نگارگری برای ابراز ارادت خالصانه خود به حق تعالی به تزئین کتاب قرآن می پرداخت و گاه در خلق یک اثر قرآنی هنر چندین هنرمند چون خطاط، مذهب و جلد ساز تجمیع می گشت.