بنادر پیشرفته و هوشمند نقش مهمی در رشد اقتصادی و رقابت تجاری بینالمللی دارند. چراکه بنادر در هر کشوری دروازه ورود به تجارت جهانی محسوب میشوند و با توجه به پیشرفت روزافزون سامانههای لجستیکی و توزیع کالا، بنادر پیشرفته نقش مهمی در رشد اقتصادی و رقابت در بین کشورهای منطقه خود دارند. بنابراین هوشمندسازی بنادر […]
بنادر پیشرفته و هوشمند نقش مهمی در رشد اقتصادی و رقابت تجاری بینالمللی دارند. چراکه بنادر در هر کشوری دروازه ورود به تجارت جهانی محسوب میشوند و با توجه به پیشرفت روزافزون سامانههای لجستیکی و توزیع کالا، بنادر پیشرفته نقش مهمی در رشد اقتصادی و رقابت در بین کشورهای منطقه خود دارند.
بنابراین هوشمندسازی بنادر با توجه به اینکه امروز دنیا به سمت چابکسازی و تبادل دادهای پیش میرود بسیار اهمیت دارد و ارتقای بهرهوری و بهبود کیفیت عملیاتهای حملونقل دریایی و فعالیتهای بندری با هوشمندسازی بنادر در تجهیزات اتوماسیون و مکانیزاسیون ممکن خواهد بود.
این در حالی است که مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز در مراسم روز جهانی دریانوردی که هفته گذشته در کشور کلمبیا برگزار شد، به منظور تامین ثبات مالی و پایداری اجرای فعالیت های فنی و توانمندسازی کشورها توسط سازمان جهانی دریانوردی (IMO)، پیشنهادات مختلفی را ارائه کرد.
محمد راستاد در اینباره گفت: IMO میتواند از ظرفیتها و تخصصهای سازمانهای غیردولتی صنعت کشتیرانی که در جایگاه مشاوران IMO هستند استفاده کند؛ به عنوان مثال اتاق بین المللی حمل و نقل (ICS) می تواند برخی از دوره های آموزش فنی و کارگاههای آموزشی را با استفاده از نیروهای متخصص خود که در سراسر جهان حضور دارند، تحت نظارت این سازمان برگزار کند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: همچنین IMO میتواند از طریق مشارکت با کشورهای عضو، سازمان ها و صنایع، پشتیبانی خارجی و غیرنقدی را تقویت کرده و کشورهای عضو بیشتری را در فرایند تامین و تقویت منابع درگیر کند. او با تاکید بر اینکه کشورهای عضو IMO نقش مهمی در تحقق این مسئله دارند، گفت: کشورهای عضو میتوانند کمکهای مالی خود را به صندوق TC و صندوق های MDTF ارائه و همچنین از برنامه همکاری یکپارچه به صورت نقدی و غیرنقدی حمایت کنند.
راستاد با بیان اینکه IMO باید کشورهای عضو را ترغیب کند تا سازمان بین المللی دریانوردی از متخصصان فنی اعضا برای اجرای دوره های آموزشی و خدمات مشاوره ای بدون پرداخت هزینه بهره مند شود، بیان کرد: فراهم کردن امکانات یا زیرساخت ها برای فعالیت های ITCP، تامین هزینه های سازماندهی دورههای آموزشی و کارگاه های آموزشی و نیز مشارکت در تأمین امکانات یا زیرساخت های لازم برای اجرای فعالیت های ITCP از جمله مسائلی است که می توان مدنظر قرار داد.
وی در ارتباط با اینکه IMO چگونه میتواند از طریق برنامه همکاری فنی خود و به ویژه برای توانمندسازی زنان در جامعه دریایی، همکاری های منطقه ای را در مورد مسائل دریانوردی تقویت کند نیز گفت: برای تقویت همکاریهای منطقه ای در زمینه مسائل دریایی در برنامه همکاری فنی IMO می توان به موارد مختلفی اشاره کرد که گسترش حضور منطقه ای IMO یکی از آن ها است؛ به عنوان مثال در منطقه استراتژیک دریای عمان و خلیج فارس، IMO حضور منطقه ای ندارد درحالی که ایران آمادگی خود را برای تأسیس چنین دفتری اعلام کرده است و آماده ارائه محل و امکانات این دفتر به صورت رایگان است و در صورت موافقت IMO با این طرح می توان جزئیات را مورد بحث قرار داد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: دبیرخانه IMO میتواند بخش جدیدی را در وب سایت IMO ایجاد کند که از طریق آن کشورهای عضو سازمان بتوانند تجربیات خود را در راستای همکاری های منطقه ای به اشتراک بگذارند.
وی اظهار کرد: کشورهای عضو همچنین می توانند تسهیلاتی که کشور مربوطه می تواند به منظور تحقق فعالیت های ITCP فراهم کند را با IMO به اشتراک بگذارند؛ به عنوان مثال در ایران می توانیم مکان، امکانات آموزشی و مشاوران را برای اجرای فعالیت های ITCP فراهم کنیم و چه در زمان حال و چه در گذشته، آمادگی خود را برای حمایت از برنامههای ITCP سازمان، از جمله برنامه برای توانمندسازی زنان در دریانوردی اعلام کردهایم و در همین رابطه تفاهم نامهای نیز با IMO داریم.
گفتنی است که در عصر حاضر که عصر ارتباطات نام گرفته، فناوریهای نوین، صنایع را بهگونهای متحول ساختهاند که تغییرات و پیشرفت لحظهای آنها بسیار چشمگیر است. صنعت حملونقل دریایی هم بهواسطه ماهیت ارتباطات بینالمللی آن، از دیرباز دستخوش جهشهای فناورانهای بوده و از این امر مستثنی نیست؛ اما امروزه موج هوشمندسازی، تمامی حوزههای این صنعت از کشتیرانی، حمل کالا، عملیات و تجهیزات بندری گرفته تا امور دریانوردان و… را در برگرفته است. بنادر پیشرفته دنیا به دلیل استفاده از فناوریهای نوین و راهحلهای هوشمند بهسرعت، دقت و چابکی بالایی در عملیات و خدمات خود دست یافتهاند که گردش و تبادل اطلاعات ناشی از جریان کالا و ارائه خدمات به سهولت در آنها انجام میپذیرد. کشورهایی نظیر آلمان، برزیل، روسیه، هند و چین از نعمت بنادر هوشمند بهره می برند.