با فعالیت بیشتر ذوب آهن اصفهان برای تولید ریل در داخل کشور، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نامهای به معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه ایران به جمع ۱۷ کشور تولید کننده انواع ریل راهآهن پیوسته است، خواستار حذف «امتیاز واردات ریل» از کشورهای اوراسیا شد. این در حالی است که […]
با فعالیت بیشتر ذوب آهن اصفهان برای تولید ریل در داخل کشور، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نامهای به معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه ایران به جمع ۱۷ کشور تولید کننده انواع ریل راهآهن پیوسته است، خواستار حذف «امتیاز واردات ریل» از کشورهای اوراسیا شد.
این در حالی است که در روز بیستم خرداد سال جاری نیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس، جزئیات لایحه موافقتنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا (اوراسیا نام قاره وسیعی است که از ترکیب دو قاره اروپا و آسیا پدید آمدهاست و ۹۳ کشور در آن قرار دارد) و کشورهای عضو را بررسی کرده و آن را به تصویب رساندند.
براساس ماده واحده این لایحه موافقتنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو تصویب و به دولت اجازه مبادله اسناد آن داده میشود.
به دنبال این مصوبه و به سبب درج عنوان ریل در لیست اقلام ذکر شده، روز یازدهم شهریورماه، محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، طی نامه ای به معاون اول رئیس جمهور از وی خواست «امتیاز واردات ریل» که به کشورهای اوراسیا اعطا شده مورد بازبینی قرار گیرد. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن اشاره به اینکه لایحه ذکر شده به صورت «خارج از دستور» و بدون دریافت نظرات کارشناسی دستگاه های اجرایی در هیات وزیران به تصویب رسیده و به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است، درخواست کرده است که حذف عنوان «ریل» از آن لیست، با قید فوریت در دستور کار جلسه هیات وزیران قرار گیرد.
شریعتمداری در این نامه عنوان کرده است که با تلاشهای شرکت ذوب آهن اصفهان، ایران به جمع ۱۷ کشور تولید کننده انواع ریل مورد نیاز راهآهن پیوسته و قادر است در سطح بالاترین استانداردهای روز اروپا، به تامین کامل نیاز داخلی بپردازد.
تاریخچه تولید ریل در ایران
درواقع تلاش برای تولید ریل راهآهن در ایران قدمتی نزدیک به سه دهه دارد، در طی این سال ها فولادسازان تلاش کردند ریل با استانداردهای قابل قبول تولید کنند، اما در نهایت به دلایل مختلف تلاشها متوقف میشد.
در نهایت شهریورماه ۹۷ بود که شرکت ذوبآهن اعلام کرد، توانسته است بر اساس بالاترین استانداردهای روز دنیا ریل راهآهن تولید کند و برای این منظور گواهی یک شرکت معتبر بین المللی را نیز دریافت کرده است.
شرکت ذوبآهن همچنین اعلام کرد، حاضر است محصول خود را به قیمتی پایینتر از قیمتهای جهانی در داخل عرضه کند.
به دنبال این توانایی، شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به عنوان اصلیترین متقاضیان ریل در کشور با این شرکت قرارداد خرید به امضا رساندند.
طبق بررسیها، در قراردادهای منعقده، قیمت این محصول با استانداردهای روز اروپا، بسیار کمتر از رقبای خارجی تعیین شده است.
با این حال تاکنون حمایت از تولید این محصول ارزشمند در کشور به میزان لازم نبوده است، مسالهای که در مقطعی موجب گلایهمندی مدیران این شرکت فولادساز نیز شد. اما حالا با روشنگری شرکت راه آهن ایران مقرر شده است که تمام نیاز ریل از کارخانه های تولید داخلی تامین شود.
آغاز فروش بلیت هوایی برای اربعین
و معرفی گرانفروشان به قوه قضائیه
مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: سازمان هواپیمایی کشوری نسبت به صدور مجوز پروازهای اربعین اقدام کرد.
رضا جعفرزاده افزود: سازمان هواپیمایی کشوری آمادگی دارد که به درخواست شرکتهای هواپیمایی برای صدور مجوز پروازهای فوقالعاده اربعین نیز پاسخ دهد. ملاک صدور مجوز پروازی برای شرکتهای هواپیمایی نیز توان عملیاتی شرکتها و ظرفیت آنها است.
مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری یادآور شد: فروش بلیت فقط از طریق مراکز معتبر مشخص شده در سایت سازمان هواپیمایی و آژانسهای دارای مجوز بند الف امکان پذیر است و غیر از این، ارائه بلیت در هر سایت که بدون مجوز اقدام به فروش بلیت میکند، غیرقانونی است. جعفرزاده اظهار داشت:چنانچه هر سایتی بدون ارائه مجوز، بلیت پروازهای اربعین را بفروشد حتما از سوی سازمان هواپیمایی کشور اعمال قانون و به قوه قضائیه معرفی میشود.
وی تأکید کرد: همچنین شرکتهای هواپیمایی ملزم شدهاند در صورت مواجهه با سایتها و مراکزی که بلیت آنها را خارج از نرخ مصوب میفروشندف این متخلفان را به سازمان هواپیمایی کشوری معرفی کنند؛ به هر حال این متخلفان با گرانفروشی اعتبار شرکتهای هواپیمایی را زیر سؤال میبرند.
جعفرزاده ادامه داد: نرخ بلیت پروازهای تهران ـ نجف ـ تهران و تهران ـ بغداد ـ تهران ۲٫۲ میلیون تومان و نرخ بلیت مشهد ـ نجف ـ مشهد و مشهد ـ بغداد ـ مشهد ۲٫۸ میلیون تومان تعیین شده است.
وی اظهار داشت: نرخ بلیت سایر شهرستانها در مسیرهای نجف و بغداد نیز مشابه نرخ تهران به نجف و بغداد است.
وی اضافه کرد: نرخ بلیتهای یکطرفه در مسیرهای تهران ـ نجف یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و در مسیر مشهد ـ نجف یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تعیین شده است.
جعفرزاده تاکید کرد: این نرخها برای بازه زمانی ۲۰ تا۳۰ مهر ماه است و بلیتهایی که در خارج از این بازه زمانی عرضه میشود تابع نرخ گذاری پروازهای خارجی است.
وی افزود: به زائران توصیه میشود تا جایی که امکان دارد حتما بلیت هواپیما به صورت رفت و برگشت تهیه کنند زیرا اگر بلیت یکسره تهیه کنند، امکان دارد در برگشت در فرودگاههای نجف و بغداد با مشکلاتی مواجه شوند.
مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه سال گذشته حدود ۱۰۸ هزار زائر اربعین توسط سیستم حمل و نقل هوایی جابهجا شد، اضافه کرد: پیشبینی میشود اربعین امسال بیش از یکصد هزار زائر اربعین توسط حمل و نقل هوایی جابهجا شود.