محمدانور بجارزهی در گفتگو با خبرنگار جمله اظهار داشت: شهرستانهای چابهار، نیکشهر، کنارک، زرآباد، و قصرقند با وسعت ۳۴ هزار کیلومترمربع و ۷۵۰ هزار نفر جمعیت با یک هزار روستا بدترین وضعیت فضاهای آموزشی در کشور را دارند و باید هر چه سریعتر وزارت آموزش و پرورش و اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس مشکلات کمبود فضای آموزشی و امکانات را مرتفع کنند.
وی بر ساخت حداقل ۱۰۰ مدرسه شبانه روزی دخترانه و پسرانه در مقطع دوره اول و دوره دوم در مراکز بخشها و شهرها، روستاهای پرجمعیت و دهستانهای ۶ شهرستان جنوب سیستانوبلوچستان تأکید کرد و افزود: هم اینک ۶۰ درصد دانشآموزان دختر بعد از دوران ابتدایی به دلیل نبود مدرسه ترک تحصیل میکنند.
وی با بیان اینکه ایجاد مدارس شبانهروزی به عنوان یک راهکار مؤثر برای کاهش تعداد بازماندگان از تحصیل و جلوگیری از ترک تحصیل مورد توجه ویژهای قرار گیرد، افزود: متأسفانه علاوه بر فضای آموزشی مشکل نیروی انسانی در این منطقه بیداد میکند بطوریکه کلاسهای درس چابهار و دشتیاری یک معلم در ۲ شیفت کاری انجام وظیفه میکند.
وی ادامه داد: چابهار که به عنوان مرکز تجارت و اقتصاد از آن یاد میشود سرانه فضای آموزشی در شهر چابهار حدود ۳۰ سانتیمترمربع به ازای هر دانشآموز است که این اصلاً قابل قبول نیست.
نماینده مردم شهرستانهای چابهار، نیکشهر، کنارک، قصرقند، دشتیاری و زرآباد در مجلس شورای اسلامی خواستار مشارکت شرکتهای پتروشیمی، فولاد، قرارگاه خاتم الانبیاء و شیلات، شرکت نفت، بانکها و مؤسسات و کارخانههای بزرگ و کوچک و صنایع مختلف در ساخت بیش از هفت هزار کلاس درس شد.
ساخت سه هزار کلاس درس برای چابهار و دشتیاری
عبدالعزیز رامش، مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز شهرستانهای چابهار و دشتیاری نیز گفت: با ساخت بیش از سه هزار کلاس درس سرانه فضای آموزشی این ۲ شهرستان به استاندارد کشوری میرسد و این امر با همت دولت و خیران محقق خواهد شد.
وی خواستار استانداردسازی و نوسازی مدارس، اختصاص تجهیزات و امکانات گرمایشی، تکمیل نیروی انسانی، تأمین میز و نیمکت و توجه بیشتر به حل مشکلات آموزش وپرورش چابهار و دشتیاری شد.
وی با اشاره به رشد جمعیت دانشآموزی و افزایش مهاجرت به شهر چابهار و جمعیت بالای ۷۰ هزار حاشیه نشین، گفت: در این شهر به ویژه در حاشیه شهر نیاز شدید به ساخت حداقل ۵۰۰ کلاس درس جدید هستیم.
وی ادامه داد: شهرستان چابهار با وجود اینکه به عنوان مرکز تجارت و اقتصاد و پایتخت دریایی شهرت دارد، اما از سرانه فضای آموزشی اندکی برخوردار است بهطوریکه میانگین سرانه فضای آموزشی در شهر چابهار به حدود ۳۰ سانتیمترمربع به ازای هر دانشآموز است.
وی افزود: انتظار میرود مشکلات حوزه آموزش و پرورش چابهار و دشتیاری جدی گرفته شود و وزارت آموزش و پرورش ورود جدی به حل مشکلات مدارس استان سیستانوبلوچستان به ویژه حوزه شهرستان چابهار داشته باشد تا اهداف مورد نظر در راستای تحقق عدالت آموزشی محقق شود.
- نویسنده : رستم کریمی